جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبررویدادهابزرگ لشگری آهنگساز و نوازنده پیشکسوت درگذشت/ تشییع از مقابل تالار وحدت

بزرگ لشگری آهنگساز و نوازنده پیشکسوت درگذشت/ تشییع از مقابل تالار وحدت

بزرگ لشگری نوازنده و آهنگساز پیشکسوت موسیقی در سن ۹۵ سالگی دار فانی را وداع گفت.

به گزارش رتبه آنلاین از فارس، بزرگ لشگری نوازنده و آهنگساز پیشکسوت موسیقی صبح امروز پس از تحمل دوره‌ای بیماری در سن 95 سالگی دار فانی را وداع گفت.

بزرگ لشگری به سال 1302 در خانواده ای که همگی با موسیقی آشنا بودند در تهران متولد شد؛ و پس از پایان تحصیلات ابتدایی بود که به موسیقی روی آورد. وی در سن پانزده سالگی بنا به تشویق مادرش، برای فراگیری علم موسیقی، ویویلون را نزد او فرامی گیرد و چندی بعد کمانچه را در محضر استادانای چون: حسن بهاری، اصغر بهاری که دایی و پسر خاله اش بودند شروع می‌کند.

بزرگ لشگری دو سال بعد برای یادگیری نت و آموختن علمی موسیقی به کلاس ابوالحسن صبا می‌رود، سپس نزد استادان دیگری مانند:حسین یاحقی، ابراهیم منصوری، مهدی خالدی، روبیک گریگوریان می‌رود و از ایشان کسب فیض می‌کند، بزرگ لشکری پس از چندی، از معلمین دیگری مثل روح اله خالقی، و ملیک آبراهیمیان استفاده سرشاری در بالا بردن هر چه بیشتر سطح دانش و آگاهی خود در موسیقی نمود.

بزرگ لشگری در سال 1324 به عنوان سولیست ویویلون در روزهای جمعه در رادیو همکاری خود را با این سازمان شروع می‌کند و با شرکت در ارکسترهای: رضا محجوبی، ابوالحسن صبا، ابراهیم منصوری و مهدی خالدی از وی دعوت می‌کند که با این ارکسترهای نیز همکاری خود را شروع کند.

بزرگ لشگری در مراسمی که  دوسال قبل در موزه موسیقی برپا شد سازش را به موزه اهدا کرد و طی سخنانی گفت: در موسیقی ایرانی ملودی‌های بسیاری داریم که می‌توان آن‌ها را به دنیا عرضه کرد. این ملودی‌ها از هزاران سال پیش تا کنون از سینه پدران و مادران ما به جا مانده است. آوازهایی که در موسیقی ایرانی هست در هیچ جای دنیا نظیر ندارد. بیاید این موسیقی را ارج بنهیم و قدر این موسیقی را بدانیم تا موسیقی در این مملکت باقی بماند.

بنابر این گزارش مراسم تشییع این هنرمند در تاریخ پنج‌شنبه 23 فروردین 1397 ساعت 9 صبح از مقابل تالار وحدت انجام می‌شود. همچنین مراسم یادبود آن مرحوم روز شنبه 25 فروردین ماه از ساعت 16 الی 17:30 در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید