شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهگفت‌وگوبزرگنمایی درآمدهای بودجه باعث کسری می شود/افزایش 15درصدی حقوق در سال99 کافی...

بزرگنمایی درآمدهای بودجه باعث کسری می شود/افزایش 15درصدی حقوق در سال99 کافی نیست

عضو هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه دولت برای ایجاد تعادل میان درآمد و هزینه در حوزه درآمدهای مالیاتی و نفتی بزرگنمایی می‌کند، گفت: دولت باید در وهله اول میزان ظرفیت فروش نفت و درآمد واقعی حاصل از فروش آن را بسنجد.

علی اصغر یوسف نژاد، با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه متعهد شده بود بودجه را بر مبنای بدون نفت تدوین کند، گفت: البته طبیعی است که باید درآمدهای جایگزین برای انجام آن را نیز داشته باشیم.
نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه بر اساس عملکرد سال های گذشته مهم ترین قضیه، مالیات است که در سال 98، 126 هزار میلیارد تومان بود، عنوان کرد: هزینه های جاری و اجتناب ناپذیر دولت حدود 375 هزار میلیارد تومان است که دولت برای بودجه امسال، 150 هزار میلیارد تومان مالیات در نظر گرفته است که با توجه به شرایط کنونی و رکود باید امکان تحقق آن وجود دارد یا خیر.

تمرکز دولت در بودجه 99 روی مباحث مالیاتی است
وی در ادامه با اشاره به اینکه دولت قرار است در سال 99 سقف بودجه عمومی را برابر 420 هزار میلیادر تومان ببیند، اظهار داشت: باید دید دولت این میزان را بر اساس درآمدهای خود که شامل مالیات، فروش نفت، فروش دارایی، اوراق قرضه و گمرک است، چطور جبران می کند.
یوسف نژاد ادامه داد: دولت تمرکز خود را در بودجه روی مالیات گذاشته است که منتها در این باره بین 30 تا 40 هزار میلیارد تومان با فرار مالیاتی مواجه هستیم و 35 درصد از مشاغل و خدمات نیز از پرداخت مالیات معاف هستند که می توانند جایگزین خوبی باشند ضمن اینکه باید پایه های مالیاتی جدیدی را شناسایی کنیم تا درآمد مالیاتی محقق شود، در غیر این صورت نمی شود.
این عضو کمیسیون امور داخلی کشور در مجلس دهم در ادامه با بیان اینکه دولت تلاش دارد بین هزینه ها و درآمدها توازنی را به وجود بیاورد که گاهی برای انجام آن در درآمدها بزرگنمایی می کند، عنوان کرد: بزرگنمایی مالیاتی و نفتی برای اینکه تعادل بین هزینه و درآمد ایجاد کند صورت می گیرد اما چون محقق نمی شود، دولت کسری بودجه خواهد داشت پس دولت در وهله اول باید ببیند چقدر ظرفیت برای فروش نفت داشته و درآمد حاصل از آن چقدر خواهد بود.

بودجه 99 کاملا بدون اتکا به درآمدهای نفتی بسته شود
وی در ادامه یکی از ضعف های بودجه را یارانه های پنهان و آشکاری دانست که پرداخت می شود و یادآور شد: در بودجه 649 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان داریم که این یارانه ها شامل دارو، کالاهای اساسی و فرآورده های نفتی همچون بنزین، نفت سفید، گازوئیل، نفت کوره، گاز مایع، برق و سوخت عمومی می شود.
یوسف نژاد در ادامه با بیان اینکه بستن بودجه بدون نفت جزء الزامات محسوب می شود، عنوان کرد: دولت برای اینکه بودجه را بدون نفت ببندد باید دارایی های خود را مولدسازی کرده همچنین باید پایه های مالیاتی را افزایش بدهد که نیازمند زیرساخت های حقوقی، قانونی و بانک اطلاعاتی است که اقدامات آن انجام نشده پس نباید انتظار داشت که آنچه دولت و مجلس درباره بودجه تصویب می کند، بطور کامل محقق شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: از مشکلات دیگر حوزه بودجه نویسی این است که در وضعیت تورم رکودی و تحریم هستیم که باعث می شود تحقق درآمدهای مالیاتی که نسبت به سال گذشته، 20 درصد رشد داشته، با مشکل مواجه شود.

افزایش 15 درصدی حقوق کارکنان در سال 99 کافی نیست
وی در ادامه با بیان اینکه یکی از چالش هایی که در مجلس داریم این است که دولت می خواهد ارز 4200 تومانی را مجدد در بودجه بیاورد، عنوان کرد: در نظر گرفتن 14 میلیارد دلار که در سال 98 برای ارز 4200 تومانی باعث شده 80 هزار میلیارد تومان یارانه نیز برای آن پرداخت شود در حالی که آزادسازی نرخ بنزین باعث می شود 30 هزار میلیارد تومان پول آزاد شود پس یارانه مربوط به ارز 4200 تومانی 2.5 برابر یارانه آزادسازی نرخ بنزین است که باعث می شود در نوع خود یکی از چالش ها باشد.
یوسف نژاد در ادامه تأکید کرد: دولت برای بودجه سال 99 باید روی مسأله حقوق، مزایا و مستمری به کارکنان دولت، فرهنگیان و نیروهای مسلح توجه ویژه باشد چرا که این قشر باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند به خصوص که در ارتباط با فرهنگیان مشکلات عدیده ای مثل قطع رتبه بندی و قطع همسان سازی را شاهد هستیم لذا افزایش 15 درصدی حقوق و مزایا در سال 99 نسبت به افزایش قیمت های کنونی، کافی نیست.
این عضو مجمع نمایندگان استان مازندران در ادامه با تأکید بر اینکه بودجه 99 باید واقع بینانه و بدون اتکا به درآمدهای نفتی نوشته شود، عنوان کرد: البته تحقق این امر بسیار مشکل بوده و باید بر مبنای عملکرد سال های گذشته انجام شود.

حقوق و دستمزد کارکنان و شناسایی منابع جدید مالیاتی از چالش‌های بودجه 99
وی در ادامه با اشاره به یکی از اقدامات مثبت دولت در بودجه نویسی گفت: دولت حدود 2 هفته پیش بودجه 31 شرکت، بانک و مؤسسه غیردولتی را به مجلس فرستاد که عملکرد سال 97، عملکرد شش ماهه اول سال 98 و پیش بینی بودجه 99 نیز در آن بوده که این یک گام مثبت است اگرچه نقص هایی داشته اما شرکت های زیان ده، سودده و غیره مشخص شده که بودجه آنها امسال حدود 380 هزار میلیارد تومان برآورد شده است در حالی که در سال گذشته این میزان، 240 هزار میلیارد تومان بوده است.
عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از چالش های بزرگی که در بودجه سال آینده داریم، فروش نفت، تأمین هزینه های پرسنل و حقوق و دستمزد کارکنان دولت و شناسایی منابع جدید در ارتباط با مالیات است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید