جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیبرگزاری بزرگترین رویداد جهانی تعاون در ایران

برگزاری بزرگترین رویداد جهانی تعاون در ایران

سیزدهمین نشست اتحادیه جهانی تعاون (ICA) در بخش آسیا و اقیانوسیه به میزبانی ایران پنجم تا نهم آذرماه در مرکز همایشهای صدا و سیما برگزار می شود.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، اتحادیه بین المللی تعاون از کشورهای آسیا و اقیانوسیه تشکیل شده و اهداف آن پرداختن به حقوق تعاونی ها در تدوین آیین نامه های مشخص و مواجه با بحرانهای زیست محیطی است.

آناهیتا اصلاح پذیرـ مدیرعامل تعاونی راه رشد ـ برگزارکننده کمیته‌های اصلی این نشست ـ درباره جزئیات برگزاری این اجلاس، گفت: این رویداد بین المللی برای اولین بار در ایران پس از انقلاب اسلامی برگزار می شود و از این جهت حایز اهمیت است. نشست اتحادیه جهانی تعاون از کمیته‌های مختلفی تشکیل شده که کمیته کشاورزی، کمیته جنگلداری، کمیته توسعه منابع انسانی، کمیته تحقیقات و کمیته دانشگاهی از جمله این کمیته‌ها به شمار می‌روند.

وی ادامه داد: تعاونی راه رشد عضو اتحادیه جهانی تعاون (ICA) و نماینده کمیته زنان در ایران است و عضویت کمیته پژوهش و زنان اتحادیه را هم دارد. وی افزود: اتفاقی که امسال افتاده، اتحادیه ICA دو کمیته زنان و جوانان را هم تاسیس کرده و به کمیته‌های موجود اضافه کرده است که این امر اهمیت بسزایی دارد چرا که تا زنان و جوانان درگیر تعاونی نشوند فرهنگ تعاون آنطور که باید اشاعه پیدا نمی کند.

اصلاح پذیر گفت: زنان به واسطه حضور در اجتماع و فعالیتهای مشارکتی و جوانان به دلیل آن که پرچمدار آینده هستند، باید در تعاون حضور یابند.

او افزود: این تعاونی به عنوان یک تعاونی آموزشی در دو کمیته زنان و جوانان فعالیت‌های خوبی داشته و از این حیث به عنوان مجری برگزاری نشست کمیته زنان و جوانان ICA در ایران انتخاب شده است.

به گفته وی، در این اجلاس ۲۵۰ نفر از ۲۵ کشور دنیا از تمام قاره ها شرکت خواهند کرد و از مقامات ارشد نظام و مسئولان عالیرتبه در آن حضور خواهند یافت. او همچنین مبلغ ورودی برای هر تعاونی داخلی را ۱۰۰ دلار  و برای مهمانان خارجی ۲۵۰ دلار ذکر کرد و گفت: وزارت تعاون ۳۵ درصد و اتاق تعاون ایران ۱۵ درصد هزینه شرکتهای تعاونی زنان را متقبل شده‌اند.

وی ادامه داد: این تعاونی چهار تعاونی زیرمجموعه دارد و نگاهش این است که به شکل یک هلدینگ تعاونی فعالیت کند.این چهار تعاونی شامل تعاونی IT، تعاونی خدمات غذایی، تعاونی پژوهشی برگ نو و یک تعاونی اعتباری در دست اقدام است.

سمیرامیس شاه اسماعیلی ـ عضو دیگر تعاونی راه رشد نیز در این نشست جزئیات برگزاری کمیته زنان و جوانان را تشریح کرد. وی گفت: کنفرانس ICA به طور دوسالانه در جهان برگزار می‌شود. امسال کمیته زنان به دلیل عدم حضور هیات رئیسه آن در قالب نشست برگزار خواهد شد.

شاه اسماعیلی ادامه داد: در نشست کمیته زنان اتحادیه تعاون دکتر ابتکار در خصوص توانمندسازی زنان، دکتر ربیعی مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید درباره حمایت صندوق از تعاونی‌های زنان سخنرانی خواهد کرد و شش مقاله نیز در این نشست ارائه می‌شود که چهار مقاله از چین، مالزی، ویتنام و نپال و دو مقاله با عنوان کار غیر رسمی زنان و راهبرد تعاونی و مساله یابی تعاونی‌های محلی از ایران است.

وی در ادامه تاکید کرد: در طول چهار سال گذشته با ICA تعامل داشتیم و توانستیم در نشست‌های مختلفی حضور یافته و از تجارب جهانی در این حوزه استفاده کنیم.در سال ۲۰۱۶ در اجلاس هند حضور پیدا کرده و مقاله‌ای درباره توان افزایی زنان ارائه کردیم.در سال ۲۰۱۷ نیز با مقاله‌ای درباره تاسیس مدارس تعاونی در مالزی حاضر شدیم.

وی گفت: این اجلاس با یک بحث گروهی درباره مسایل زنان، ارتقای وضعیت زنان و تاثیر آن بر تاب آوری تعاونی‌ها پایان می‌یابد و علاوه بر آن دو بازدید هم برای مهمانان خارجی تدارک دیده شده است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید