پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
خانهنظام‌های رتبه‌بندیبهره‌وری و کاراییبرنامه‌ریزی نیازمند توجه به بهره وری

برنامه‌ریزی نیازمند توجه به بهره وری

فرشید شکرخدایی-دبیر جشنواره ملی بهره‌وری| نه سال از شروع جشنواره ملی بهره وری می گذرد، در جاده سنگان به مشهد در سال 1386 هنگام برگشت از معدن سنگ آهن سنگان بعد از برگزاری دوره ارایه وضعیت شاخص های بهره وری آن معدن به اتفاق دکتر حسن فروزان فرد عزیز ، ایده جشنواره شکل گرفت و هم اکنون مفتخریم که هر ساله شاخص های بهره وری هزاران شرکت را به رایگان محاسبه و در اختیار شرکت ها قرار می دهیم ، 1000 تجربه موفق کسب و کار را مستند کرده ایم و رضایت سنجی محل کار 27000 شاغل را انجام داده ایم، 6800 داور فرهیخته به صورت آنلاین با ما همراه هستند .

حال در آستانه ورود به دهه دوم جشنواره ملی بهره وری ، برنامه های بلند پروازانه ای را در سر داریم، برگزاری جشنواره بهره وری استان ها به صورت مستقل ، راه انداری مسابقات جدید از جمله مسابقه ملی وارد کننده نمونه در دستور کار خواهد گرفت و توسعه فعالیت ها در ثبت تجربیات موفق شرکت های دانش بنیان سرعت بیشتری خواهد داشت .

سامانه داوری بازنگری اساسی خواهد شد و تعداد داوران به بالای ده هزار نفر خواهد رسید ، انتشارات وسیع جشنواره راه اندازی خواهد شد و همکاری با پایگاه خبری رتبه آنلاین توسعه خواهد یافت ، تلاش خواهیم کرد شرکت هایی که بهره وری بالاتری دارند در دریافت مشوق ها و امتیازات مورد توجه بیشتر قرار گیرند و رتبه بندی بهره وری شاخص ها مهمتریت رتبه بندی معتبر کشور شود .

از سوی دیگر جشنواره توسعه همکاری های خود با انجمن ها و تشکل های بخش خصوصی را جدی تر دنیال خواهد کرد و با ایجاد شبکه گسترده از انجمن ها و تشکل ها و فدراسیون ها تلاش گسترده ای برای نقش آفرینی هر چه بیشتر تشکل ها در داوری ها و توسعه بهره وری را رقم خواهیم زد .

جشنواره همچنان غیر انتفاعی و خودگردان خواهد بود و از طریق حمایت های شرکت ها و بانیان ادامه مسیر خواهد داد و هیچ پولی از بیت المال در آن هزینه نخواهد شد تا بهره وری خود جشنواره هم در سطح مطلوبی همچون گذشته باقی بماند.

دوره های آموزشی گسترده آنلاین در قالب آکادمی توسعه بهره وری ، راه اندازی خواهد شد و هزاران نفر در کشور با ادبیات و مفاهیم بهره وری بیشتر آشنا می شوند ، شبکه های اجتماعی و کانال های جشنواره فعال تر و بهتر کار خواهند کرد و اعضای بیشتری تحت پوشش اخبار و وقایع بهره وری درکشور قرار خواهند گرفت

مسابقه گزارش سالیانه برتر ، راه اندازی خواهد شد و شرکت ها برای تهیه گزارشات فارسی و انگلیسی مناسب و در سطح بین اللملی رقابت خواهند کرد ، مقایسه شاخص های بهره وری با شرکت های مشابه خارجی توسعه پیدا خواهد کرد و برنده شدن در جشنواره سخت تر خواهد شد.

شوربختانه به تقلید از جشنواره ملی بهره وری، ده ها جشنواره و جایزه و مسابقه تقلبی راه اندازی خواهد شد و کار ما را برای اصلاح ذهنیت مدیران و اصحاب رسانه سخت تر خواهد کرد ، نظام نوآورانه جشنواره کم کم پیر خواهد شد و تلاش خواهیم کرد تا با ایجاد تغییرات گسترده جشنواره همچنان جذاب و نوآور باقی بماند .

بخش ویژه ای را برای دانشجویان مدیریت و صنایع و اقتصاد راه اندازی خواهیم کرد تا دسترسی راحتتری به شاخص های بهره وری شرکت ها جهت نوشتن مقالات و پایان نامه ها داشته باشند و این مهم موجب گسترش نفوذ جشنواره در نسل های آتی مدیریتی خواهد شد.

دبیرخانه دایمی جشنواره با دفتری مستقل و متمرکز راه اندازی می شود و کارها سرعت بیشتری خواهد گرفت .

بسیاری از منتقدان جشنواره ملی بهره وری ، همچنان ما را مورد نوازش و لطف قرار داده و تا حد ممکن شایعات و دروغ های شاخدار در فضای مجازی منتشر خواهند کرد و ما همچنان تلاش می‌کنیم کاسه صبرمان لبریز نشود و جواب ندهیم.

یکی از آرزوهای دیرینه ما ، توجه مدیران ارشد کشور به شاخص های بهره وری در برنامه ریزی های کشور به تحقق نخواهد پیوست و ما همچنان در رسانه از لزوم آن صحبت خواهیم کرد ، دکتر نهاوندیان همچنان رییس جشنواره خواهند بود و همجون همیشه ما را در ادامه مسیر تشویق و هدایت خواهند کرد.

با امید و آرزوی نهضت فراگیر توسعه بهره وری در کشور دست یاری به سمت همه فرهیختگان و مدیران ارشد خصوصی و دولتی و خصولتی دراز می کنیم و امیدواریم فرزندان این مرز و بوم را در تحقق آرزوهای بلندشان برای سرافرازی ایران عزیز یاری رسانند.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید