جمعه 10 فروردین 1403
خانهتجارتاصناف و اتاق‌هابرخی انتقادات ارزش پاسخ دادن ندارد/ رونمایی از برنامه جدید ائتلاف برای...

برخی انتقادات ارزش پاسخ دادن ندارد/ رونمایی از برنامه جدید ائتلاف برای فردا به زودی

نائب رئیس اتاق ایران، با بیان اینکه در ایام انتخابات، برخی به دنبال تخریب چهره رقبای خود هستند، گفت: چنانچه طیف یا جریانی انتقادی دارد باید مستدل و براساس ارائه مدرک باشد، وگرنه هرنوع کلی گویی که ارزش پاسخ دادن ندارد. پدرام سلطانی بر این باور است که این نوع انتقادات باید سازنده، مقایسه ای و در چارچوب اخلاق باشد.

کمتر از دو هفته دیگر به رقابت انتخاباتی در پارلمان بخش خصوصی زمان باقی مانده است. جریان های مختلف در این فرصت در تلاش برای انتخابات کاندیدای اصلح و تکمیل و رونمایی از لیست‌های انتخاباتی اشان هستند. اما در این میان برخی چهره ها و جریانات بیکار ننشسته و جسته و گریخته در اظهاراتی به انتقاد از یکدیگر می پردازند. انتقاداتی که بعضا طعمشان بسیار تلخ و حتی برخی گروه ها را در مظان اتهام قرار می دهد. اما از طرفی برخی از اعضاء هم به دنبال آرام کردن فضا برای شروع رقابت هستند و از کاندیداها می خواهند که در بیان انتقاداتشان رعایت انصاف و اخلاق را داشته باشند. چراکه به گفته آنها هر نقدی یا اتهامی زده شود، در نهایت کل پارلمان بخش خصوصی را زیر سوال می برد.

اما تا به این لحظه به نظر می رسد، انتخابات اتاق پایتخت وارد فاز جدیدی از رقابت ها شده است. به عبارتی، با اعلام موجودیت رسمی سه گروه « ائتلاف برای فردا، پویندگان  رشد اقتصاد ملی و تحول خواهان» انتخابات وارد یک فضای سه قطبی شده است. اما در این میان گروه حاکم بر اتاق تهران یعنی «ائتلاف برای فردا» که گروه حاکم بر اتاق تهران هم است، بیشتر در معرض انتقادات قرار دارد؛ چراکه رقبا می دانند برای کسب کرسی های بیشتر در هیات نمایندگان اتاق راهی جز ضربه زدن تیم حریف ندارند.

 پاسخ «سلطانی» به منتقدان

در همین رابطه، در گفت‌وگویی کوتاه با پدرام سلطانی نائب رئیس اتاق ایران، پشت صحنه این نوع انتقادات ها را بررسی کردیم.

این فعال اقتصادی در پاسخ به اینکه چرا این حجم از انتقادات از اتاق هشتم تهران در ایندوره از انتخابات بالا رفته است، به «راه امروز» می گوید: در ایام انتخابات، برخی به دنبال تخریب چهره رقبای خود  هستند؛ اما چنانچه طیف یا جریانی انتقادی دارد باید مستدل و براساس ارائه مدرک باشد، وگرنه هرنوع کلی گویی که ارزش پاسخ دادن ندارد.

نائب رئیس اتاق ایران، این نوع رفتارها را متاثر از فضاسازی های انتخاباتی می داند، که گاهی هیچ دلیل محکم و مستندی برای برخی اتهامات وجود ندارد. البته بنابه اظهارات سلطانی، طبیعی است مادامی که کاندیداها و جریان های جدید وارد فضای انتخابات و رقابت می‌شوند، همواره به  گروه موجود و حاکم بر اتاق انتقاداتی داشته باشند.  اما  رئیس اتاق ایران بر این باور است که این نوع انتقادات باید سازنده، مقایسه ای و در چارچوب اخلاق باشد؛ یعنی عملکرد هر دوره با دوره های قبل از آن مورد واکاوی قرار گیرد و سپس در ارتباط با آن اظهار نظر کرد.

سلطانی با بیان اینکه اعضای اتاق باید به طور واقع گرایانه عملکرد دوره هشتم اتاق را مورد قضاوت قرار دهند، به ما می گوید: این دوره برای اولین بار در اتاق تهران، شاهد یک نظرسنجی از عملکرد اتاق از سوی یک موسسه مستقل بودیم؛ که نتایج و داده های خروجی آن حاکی از رضایت بالای اعضای اتاق از عملکرد دوره هشتم اتاق تهران دارد؛ این می تواند بهترین پاسخ به منتقدان عملکرد اتاق در ایندوره باشد.  از نگاه سلطانی، هیچ ترازویی بهتر از این نظر سنجی نمی تواند گویای عملکرد موفق اتاق باشد.

نائب رئیس اتاق ایران در عین حال، فضای این دوره از انتخابات اتاق را همانند دوره¬ های قبل می داند و عنوان می کند: البته به نظر می رسد سایر گروه‌های انتخاباتی  اقبال چندانی در بین کاندیداها  نداشته اند؛ به طوریکه هنوز نتوانسته اند در تکمیل لیست مشترکشان به نتیجه برسند و از آن رونمایی کنند.

سلطانی که در این دوره از انتخابات ورود نکرده است، اما در دوره هشتم با لیست ائتلاف برای فردا به انتخابات ورود کرده بود، در عین حال اصلی ترین هدف این جریان یعنی «ائتلاف برای فردا» را «دفاع از منافع بخش خصوصی در چهار چوب توسعه منافع ملی» و «توسعه ارائه خدمات به اعضای اتاق» می داند. البته نائب رئیس اتاق ایران، این را هم گفت که این طیف یکسری برنامه های جدید در دستور کار خود قرار داده، که به زودی از آنها رونمایی خواهد کرد.

منبع:راه امروز

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید