پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
خانهخبربرخورد جدی با مطب‌هایی که زباله‌های پزشکی خود را جمع نمی‌کنند

برخورد جدی با مطب‌هایی که زباله‌های پزشکی خود را جمع نمی‌کنند

​پسماند مسئله بسیار مهم و موضوعی است که با حیات و سلامت مردم سر و کار دارد و یکی از مشکلات زندگی بشر تولید بی‌سابقه و دفع زباله از جوامع بشری است.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا ، یکی از مشکلات زندگی بشر تولید بی‌سابقه و دفع زباله از جوامع بشری است و  با توجه به مشکلات عدیده ناشی از دفن پسماندهای خطرناک و هزینه بالای انواع زباله سوزها و مشکلات ناشی از گازهای خطرناک متصاعد شده از آنها، استفاده از روش‌های متنوع تصفیه یکی از بهترین راه‌های ممکن برای کاهش خطرات این پسماندها است.

از طرفی فرایندهای تصفیه ممکن است در راستای ارتقای کیفیت محصولات جانبی حاصل از بازیافت یا به منظور کاهش حجم زباله‌ای که در نهایت باید دفن شود، استفاده شوند.

تصفیه شیمیایی یکی از این فرایندهای تصفیه است که شامل استفاده از مواد و واکنش‌های شیمیایی برای تبدیل زباله‌های خطرناک به مواد کم خطرتر یا کم حجم‌تر است.

انواع پسماندها با استفاده از دو طبقه بندی بررسی می‌شوند، طبقه بندی اول، شامل پسماندهای‌تر یا آلی یا ارگانیک یا فسادپذیر پسماندهای خشک یا غیرآلی یا غیرارگانیک یا غیرفسادپذیر و پسماندهای خطرناک و ویژه می‌شود.

نوع دیگر طبقه‌بندی پسماندها نیز پسماندهای خانگی، پسماندهای بیمارستانی، پسماندهای تجاری، پسماندهای خطرناک پسماندهای صنعتی پسماندهای خاک و نخاله ساختمانی پسماندهای خیابانی، پسماندهای پارک‌ها، فضای سبز و گورستان‌ها را در بر می‌گیرد.

انتخاب نادرست محل دفن نخاله‌های ساختمانی در حاشیه شهرها و روستاها

پرویز آرامنش مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی درخصوص وضعیت پسماند کشاورزی به ایسنا گفت: باید شرایطی در استان در خصوص میزان و مصرف کودها تبیین و حساسیت ایجاد شود و با توجه به شرایطی که در حوزه کشاورزی مصرف کود و عوارضی که در بیماری‌ها، شرایط انسانی و انواع سرطان‌ها دارد باید توجه شود.

وی افزود: مقرر شده است که در این حوزه حساسیت بیشتری ایجاد شود و اطلاعات دقیق‌تری همچون میزان سم، کود مصرفی و عوارض آن بر سلامتی انسان    به حوزه استان ارائه شود.

آرامنش با اشاره به محل‌های دفن پسماندهای حوزه شهری و روستایی در زمینه نخاله‌های ساختمانی و پسماندهای خانگی و کشاورزی، اظهارکرد: متاسفانه بعضی از شهرداری‌های ما انتخاب محل در حوزه نخاله‌های ساختمانی ندارند و نخاله‌های ساختمانی را در حاشیه شهرها و روستاها پراکنده و تخلیه می‌کنند.

آرامنش با اشاره به مطالعات جامع شهرها در حوزه پسماند، تصریح کرد: شهرستان طبس با توجه به مطالعات که از گذشته صورت گرفته مشاور این طرح باید در جلسه دیگر اطلاعات خود را به روز و در کمیته مطرح کند.

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به وظیفه نظارتی محیط زیست، گفت: این نهاد در زمینه مطالعاتی نیز اقداماتی انجام داده‌ و مطالعات در این زمینه در سال گذشته اعتباری در زمینه پسماندهای پزشکی استان و بیمارستان‌ها و مطب‌ها جمع آوری و نحوه انتقال و جمع‌آوری آن در یک کار مطالعاتی مطلوب به دانشگاه علوم پزشکی ارائه شده است.

وی ادامه داد: امید است در حوزه صنعت و کشاورزی این کار را انجام دهیم تا در حوزه نظارتی اطلاعاتی داشته باشیم تا اعمال دقیق‌تری در حوزه ضوابط خود داشته باشیم.

لزوم برنامه‌ریزی در مدیرت پسماند و امحاء زباله

 سید مجتبی علوی مقدم معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان‌جنوبی روز گذشته در کارگروه مدیرت پسماند استان اظهار کرد: پسماند مسئله بسیار مهم و موضوعی است که با حیات و سلامت مردم سر و کار دارد.

وی افزود: باید 4 سال قبل در خراسان جنوبی برای بحث مدیرت پسماند و امحاء زباله برنامه‌ریزی و اقدامات لازم صورت می‌گرفت، اما هنوز این استان در ابتدای ترین مسائل در این زمینه مانده است.

علوی مقدم تأکید کرد: هر شهرداری که در استان نسبت به جمع آوری زباله های و مدیریت پسماند کوتاهی کند، حتما مأخذه خواهد شد.

مهمترین اولویت شهرداری باید جمع آوری زباله‌ها و مدیریت آن باشد

معاون هماهنگی و امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: نقش شهرداری جمع آوری زباله ها،زیبا سازی فضای شهری، ایمن‌سازی در حوزه آتش نشانی، نظارت بر مسائل بهداشتی کشتارگاه‌ها و در نهایت انجام کارهای اجرایی و عمرانی است، اما مهمترین اولویت هر شهرداری باید جمع آوری زباله‌ها و مدیریت آن باشد.

علوی مقدم تصریح کرد: همه دستگاه‌های مرتبط با بحث جمع آوری زباله ظرف مدت زمان 45 روزه باید برنامه های خود را به صورت مدون و منظم برای جمع آوری زباله و مدیرت پسماند اعلام کنند.  

وی با اشاره به عدم جمع آوری نخاله‌های ساختمانی، گفت: بیشتر بیماری‌های پوستی و سالک مربوط به نخاله‌های ساختمانی است و لازم است در زمینه جمع آوری نخاله‌های ساختمانی اقدامات لازم صورت گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به برخی از طرح‌های ارائه شده در کارگروه، تاکید کرد: برنامه‌های ارائه شده باید مدون، مسئولیت دار، زمان دار، با مسئولیت مشخص و عاری از هرگونه ابهام باشد در غیر اینصورت بهتر است طرحی ارائه نشود.

برخورد جدی با مطب‌های سنتی که نسبت به جمع‌آوری زباله‌های پزشکی خود اقدام نمی‌کنند

وی با اشاره به فعالیت مطب‌های سنتی که نسبت به جمع‌آوری زباله‌های پزشکی خود اقدام نمی‌کنند، تاکید کرد: لازم است نسبت به غیر فعال کردن اینگونه مطب‌ها اقدام شود و باید همه مراکز درمانی پزشکی موظف به پیروی از نظام کنترلی باشند و برای پسماندهای ویژه پزشکی نظارت کنترلی انجام شود.

علوی مقدم بیان کرد: باید کمیته ای برای جمع‌آوری زباله‌های روستاهای حاشیه شهر بیرجند تشکیل و نسبت به جمع آوری زباله‌ها اقدام شود.

نخاله‌ها توسط سیلاب‌ها پخش می‌شوند

حسین امامی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی نیز با اشاره به اینکه پسماندها در آلودگی منابع آبی نقش بسزایی دارند، گفت: محل دفن نخاله‌های ساختمانی در مرکز بیرجند مصوب شده است، اما متاسفانه عملا نخاله‌ها توسط سیلاب‌ها پخش می‌شوند.

وی با بیان اینکه تمامی دستگاه‌هایی که حمل نخاله را بر عهده دارند باید به سیستم جی پی اس   مجهز شوند، افزود: خوشبختانه در قانون بودجه امسال سهم بسیار خوبی برای پسماندها در نظر گرفته شده است.

۱۵ بیمارستان خراسان جنوبی مجهز به سیستم امحاء زباله است

کامبیز مهدی‌زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز گفت: در استان خراسان جنوبی ۱۶ بیمارستان فعالیت دارند که از این تعداد ۱۵ بیمارستان مجهز به سیستم امحاء زباله است .

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۸۸ مرکز غیر بیمارستانی در استان وجود دارد، افزود: نحوه امحاء پسماندها در این مراکز منطبق با آیین نامه بهداشتی انجام می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه مراکز بهداشتی در مرکز استان و شهرستان خوسف با کمک بخش خصوصی پسماندها را منتقل می کنند، عنوان کرد: انتقال پسماندها با کمک بخش خصوصی در شهرستان‌های درمیان و سربیشه نیز به زودی انجام می‌شود.

ماهیانه دو تن پسماند شبه خانگی در استان تولید می‌شود

وی ادامه داد: یک بیمارستان باقی مانده استان که فاقد سیستم امحاء زباله بوده است نیز طی شش ماهه نخست امسال به این دستگاه مجهز خواهد شد.

مهدی‌زاده با اشاره به اینکه ماهیانه دو تن پسماند شبه خانگی در استان تولید می‌شود، بیان کرد: ۸۰ کیلو پسماند شیمیایی و یک و نیم تن پسماند تیز و برنده نیز به صورت ماهیانه تولید می‌شود.

بحث جمع‌آوری زباله، دفن و امحاء آن مسئله بسیار مهمی است که باید همه مسئولان به آن توجه کنند، اما متاسفانه برخی از مسئولان به موضوع پسماند و سلامت مردم بی‌توجه بوده و به راحتی از کنار آن می‌گذرند که این بی توجهی ها قابل قبول نیست.

گزارش از سپیده قلندری اسفدن

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید