پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیبرترین معماران انرژی در جهان

برترین معماران انرژی در جهان

مجمع جهانی  اقتصاد شاخصی به نام شاخص عملکرد معماری انرژی جهانی EAPI را معرفی کرد که مطالعه این شاخص  نشان از گذر دنیا به سمت سیستم های انرژی  پایدار تر و ایمن تر و از نظر اقتصادی به صرفه تر طی ده سال اخیر دارد و یک دلیل مهم آن عدم وابستگی دنیا به یک منبع انرژی خاص و تلاش برای استفاده از منابع مختلف است.

به گزارش رتبه آنلاین به نقل از مجمع جهانی اقتصاداین شاخص یک شاخص ترکیبی است که روی موارد مختلفی که برای ارزیابی عملکرد سیستمهای انرژی در ۱۲۷ کشور دنیا مناسب هستند تمرکز کرده است.برای تهیه این شاخص ۱۸عامل تاثیر گذار روی سه ضلع مثلث انرژی معرفی شدند و مورد مطالعه قرار گرفتند  که این سه ضلع اصلی عبارتند از رشد و توسعه اقتصادی ،پایداری محیط زیست، امنیت انرژی.

اولین کشور این فهرست کشور سوییس است که شاخص عملکرد معماری انرژی در این کشور برابر با ۰.۸ است که نسبت به سال ۲۰۰۹ میلادی رشد کرده است. شاخص محاسبه شده برای رشد و توسعه اقتصادی  کشور سوییس برابربا ۰.۷۴، شاخص پایداری محیط زیست ۰.۷۷ و شاخص دسترسی و امنیت انرژی در این کشور برابر با ۰.۸۸ بوده است.

کشورهای نروژ و سوید و دانمارک و فرانسه در این رتبه بندی جایگاه دوم تا پنجم  را به خود اختصاص داده‌اند. اما تنها کشورهای صنعتی و توسعه یافته نیستند که در بالای این فهرست قرار دارند بلکه کشورهای دیگر هم این پتانسیل را دارند که در صدر فهرست قرار بگیرند. این مطالعه نشان داد که هر کشوری این پتانسیل را دارد که انرژی امن و پایدار و ارزان را در اختیار مردمش قرار دهد و این توانایی ارتباطی به بزرگی و توسعه یافتگی اقتصاد ندارد. اگرچه ساختار اقتصادی یک کشور، قوانین مرتبط با صادرات، موقعیت جغرافیایی و سیاستهای اقتصادی یک کشور مساله  بسیار مهم و تاثیرگذار است. مطالعه این شاخص نشان می دهد که طی سالهای اخیر معماری سیستم انرژی در دنیا تغییر زیادی کرده است و کشورها توانسته‌اند تامین امنیت انرژی خود را به روش ارزان تر و پایدارتری انجام دهند.

برترین کشورها بر مبنای شاخص عملکرد معماری انرژی

شاخص دسترسی و  امنیت انرژیشاخص پایداری محیط زیستشاخص رشد و توسعه اقتصادیشاخصنام کشور
۰.۸۸۰.۷۷۰.۷۴۰.۸سوییس
۰.۹۵۰.۷۵۰.۶۷۰.۷۹نروژ
۰.۹۰۰.۸۰.۶۳۰.۷۸سوید
۰.۹۱۰.۷۱۰.۶۹۰.۷۷دانمارک
۰.۸۸۰.۸۱۰.۶۲۰.۷۷فرانسه
۰.۸۸۰.۷۴۰.۶۷۰.۷۶اتریش
۰.۸۷۰.۷۳۰.۶۵۰.۷۵اسپانیا
۰.۸۳۰.۶۸۰.۷۳۰.۷۵کلمبیا
۰.۹۰.۷۵۰.۵۹۰.۷۵نیوزیلند
۰.۸۲۰.۷۱۰.۶۹۰.۷۴اوروگویه
۰.۸۵۰.۷۳۰.۶۳۰.۷۴پرتقال
۰.۸۷۰.۷۹۰.۵۵۰.۷۳فنلاند
۰.۸۸۰.۷۳۰.۵۸۰.۷۳اسلوانی
۰.۷۴۰.۷۶۰.۶۸۰.۷۳کاستا ریکا
۰.۸۹۰.۶۶۰.۶۲۰.۷۲بریتانیا

 

ده  کشور آخر فهرست شاخص عملکرد معماری انرژی دنیا

شاخص دسترسی و امنیت انرژیشاخص پایداری محیط زیستشاخص رشد  توسعه اقتصادشاخصنام کشور
۰.۲۴۰.۶۹۰.۴۸۰.۴۷هاییتی
۰.۲۴۰.۸۰.۳۶۰.۴۷تانزانیا
۰.۷۵۰.۳۶۰.۲۷۰.۴۶ایران
۰.۸۱۰.۲۱۰.۳۶۰.۴۶عربستان
۰.۷۸۰.۲۷۰.۳۰.۴۵عمان
۰.۳۹۰.۶۴۰.۳۰.۴۴اریتره
۰.۳۲۰.۶۱۰.۳۹۰.۴۴بنین
۰.۵۳۰.۳۷۰.۴۲۰.۴۴لبنان
۰.۴۰.۳۱۰.۵۳۰.۴۲یمن
۰.۷۳۰.۲۴۰.۱۵۰.۳۷بحرین
اخبار مرتبط

بیشترین بازدید