پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیبرای مسابقه بزرگ آماده شویم

برای مسابقه بزرگ آماده شویم

 

صنعت بیمه تنها در حوض خانگی مسابقه ندهد

مدیریت در صنعت بیمه باید از حالت شبه‌انحصاری به رقابتی تبدیل شود

این کافی نیست که فقط بیمه‌ها در بخش بیمه شخص ثالث به رقابت بپردازند

محمد نهاوندیان که سالهاست درحوزه‌های مختلف اقتصادی حضور جدی و اثر گذار داشته، بر توانمندسازی بخش خصوصی تاکید دارد و معتقد است که “زمانی می‌توان در رقابت‌های بین‌المللی اقتصادی موفق بود که سرمایه‌گذار تشویق و قانع شود که به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقدام کند”.  بر این اساس” نمی‌توان در بازار داخلی هزینه‌های غیرمتعارف به صنعت بیمه تحمیل کرده و در مقابل، خواهان رقابت آنها با شرکت‌های خارجی بود”. نهاوندیان اگرچه دیدگاه های عملگرایانه در حوزه بیمه دارد و چندان در پی تئوری پردازی نیست اما معتقد است که شرکت‌های بیمه نباید فقط در حوض خانگی مسابقه بدهند، بلکه باید خود را برای مسابقه در استخرهای بزرگ آماده کنند.

 

علاج بیماری مزمن و کهنه شده دولت‌زدگی

محمد نهاوندیان، رییس دفتر رییس‌جمهوری در دولت یازدهم و معاون اقتصادی رئیس جمهور در دولت دوازدهم، بر لزوم آمادگی بنگاه‌های اقتصادی بویژه صنعت بیمه کشورمان تأکید کرد و گفت: نوآوری در ابزارهای بیمه‌ای، بروز بودن و استفاده از فناوری‌های پیشرفته، رعایت قواعد حضور دربازارهای جهانی، کارآمد و روزآمد کردن نیروی انسانی و تبدیل مدیریت‌های شبه انحصاری به رقابتی از جمله قواعد و عوامل حضورمؤثر در رقابت‌های اقتصادی جهانی و منطقه‌ای است.

بر این اساس  نهاوندیان بر علاج بیماری مزمن و کهنه شده دولت‌زدگی در اقتصاد ایران تاکید کرد و اتکاء به منابع دولتی را در بلند مدت ضد توانمندی دانست و گفت: لازمه توانمندی در بخش اقتصادی، توانمند شدن بخش خصوصی است. زمانی می‌توان در رقابت‌های بین‌المللی اقتصادی موفق بود که سرمایه‌گذار تشویق و قانع شود که به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقدام کند.

وی گفت: نمی‌توان در بازار داخلی هزینه‌های غیرمتعارف به صنعت بیمه تحمیل کرده و در مقابل، خواهان رقابت آنها با شرکت‌های خارجی بود.

 

ایجاد فضای صحیح رقابتی

نهاوندیان با تأکید بر اینکه نباید استفاده یک شرکت دولتی از منابع غیراقتصادی و انحصاری شرایط را برای فعالیت رقبای بخش خصوصی تنگ کند، اظهار داشت: اصل اساسی در توانمندی این است که توانایی بنگاه‌های اقتصادی از جمله در صنعت بیمه در فضای صحیح رقابتی پیگیری شود و در چنین صورتی است که می‌توان شاهد رشد موزون و مطلوب بخش خصوصی بود.

وی تصریح کرد: سیاست دولت تدبیر و امید در خصوص توانمندی بخش خصوصی، رقابتی کردن فضای کسب و کار، کاهش مقررات دست و پا گیر و تسهیل رویه‌هایی است که بخش خصوصی بتواند نرخ رشدی بیشتر از رقیب بخش دولتی خود داشته باشد.

نهاوندیان گفت : باید با ایجاد تنوع در خدمات از جمله خدمات بیمه‌ای مشتریان جدیدی کسب کرد و حوزه‌های وسیعی از خدمات بیمه‌ای از جمله در بخش بیمه عمر و زندگی، بیمه سپرده و تسهیلات وجود دارد که می‌توان با نوآوری از آنها استفاده کرد. راه پیش روی ما در ایجاد اشتغال و هدایت رشد همراه با اشتغال‌زایی، گسترش بخش خدمات است.

نهاوندیان اضافه کرد: جامعه پرجمعیت ایران فقط با افزایش بهره‌وری در بخش صنعت و کشاورزی نمی‌تواند  پاسخگوی نیاز بالا به اشتغال باشد و بخش زیادی از سهم اشتغال باید از طریق بخش خدمات مولد و با ارزش افزوده تأمین شود و در این راستا صنعت بیمه می‌تواند نقش قابل توجهی داشته باشد.

 

نقش جدی بیمه مرکزی

معاون اقتصادی رییس‌جمهوری با تأکید بر لزوم وجود دستگاه‌ها و نهادهای نظارتی قوی در کشور، تصریح کرد: هیچ رقابت اقتصادی پایدار نمی‌ماند مگر اینکه نظارت بسیار قوی از سوی نهادهای ناظر و سیاستگذار وجود داشته باشد.  نهاوندیان با اشاره به نقش بیمه مرکزی در هدایت شرکت‌های مختلف بیمه در کشور، اظهار داشت: بیمه مرکزی می‌تواند قواعد رقابت بین شرکت‌های مختلف بیمه ای را اعمال کرده و از آن حراست کند و با رعایت درجه تمرکز و انحصار، به رقابت منصفانه و تنوع در خدمات کمک کند.

وی ارتباط بین صنعت بیمه با دیگر بخش‌های سیاستگذار از جمله سیاست خارجی را نیازمند تقویت و گسترش دانست و اظهار داشت: امیدوارم با رفع تحریم‌ها شاهد حضور بسیار پررنگ‌تر شرکت‌های بیمه ای کشورمان در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی باشیم.

نهاوندیان در ادامه با اشاره به اینکه برنامه ششم توسعه مبتنی بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تدوین شده و در آن بر استفاده از فرصت‌های پیش رو در فضای پس از تحریم، تأکید شده است، گفت: باید از فرصت پس از برجام برای اصلاح زیرساخت‌های اقتصادی و جذب سرمایه‌های خارجی استفاده کرده و نگاه صادراتی و رشد درون‌گرا و برون‌نگر تقویت شود. امروز فرصت جدیدی ایجاد شده که با همت و ابتکار مردان و زنان ایران اسلامی ،این فرصت را باید به پیروزی بزرگ دیگری در عرصه جهانی تبدیل کرد.

 

به رقابت‌های خانگی پایان دهیم

به گفته نهاوندیان، به روز بودن و استفاده از فناوری پیشرفته، قواعد رقابت در بازار را شکل می دهد از این رو آماده شدن برای فضای تحریم به معنی به روز کردن و کارآمد کردن نیروهای انسانی است؛ اما این کافی نیست که در یک حوض خانگی با همدیگر مسابقه دهیم؛ بلکه باید برای دریاهای بزرگ، شناگرانی را آماده کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهوری افزود: زمانی می توانیم در یک مسابقه بین الملی برنده شویم که بتوانیم سرمایه گذار و سپرده گذار را تشویق و قانع کنیم که شرکت خصوصی نیز می تواند برای آنها سودآور باشد.

وی با تاکید بر اینکه آماده شدن صنعت بیمه برای فضای پساتحریم به معنای روزآمد کردن نیروی انسانی و مدیریت است، افزود: مدیریت در صنعت بیمه باید از حالت شبه‌انحصاری به رقابتی تبدیل شود و این کافی نیست که فقط بیمه‌ها در بخش بیمه شخص ثالث به رقابت بپردازند.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با انتقاد از اینکه صنعت بیمه کشور فقط در بخش‌هایی مانند شخص ثالث و درمان با یکدیگر به رقابت می‌پردازند، گفت: شرکت‌های بیمه نباید فقط در حوض خانگی مسابقه بدهند، بلکه باید خود را برای مسابقه در استخرهای بزرگ آماده کنند. به گفته وی، اینکه برخی‌ها فقط به منابع دولت چشم می‌دوزند، ممکن است در نگاه اول جلوه کند اما در بلندمدت اتکا به منابع دولتی، ضد توانمندی آنهاست.

 

اصلاح قاعده‌های رقابتی

نهاوندیان با تاکید بر اینکه باید فضای کار شرکت‌های بیمه را به یک فضای رقابتی واقعی تبدیل کنیم، تصریح کرد: رقابت لزوماً به معنای افزایش قیمت نیست و ترکیبی از افزایش کیفیت و توانمندی با اصلاح قاعده‌های رقابتی است و نمی‌توانیم در بازار داخلی رقابت را به شرکت‌های بیمه، تحمیل و از آنها رقابت با شرکت‌های خارجی را مطالبه کنیم.

وی اخذ مالیات از شرکت‌های بیمه به میزان بالا را غیرقابل توجیه دانست و افزود: همواره اقتصاد دولتی به اقتصاد کشورمان ضربه وارد کرده، این در حالی است که در شرایط مساوی دولت باید ترجیح را به بخش خصوصی بدهد اما نیاز است که حداقل یکی، دو واحد دولتی برای رقابتی شدن شرایط حضور داشته باشند ولی نباید حضور آنها غیررقابتی باشد و یا با فشارهای انحصارگونه، شرایط را برای رقبا در بخش خصوصی تنگ کنند. جایی رقابت است، باید هزینه‌ها، شفاف و بازده سرمایه‌‌ها به گونه‌ای باشد که بخش خصوصی تقویت شود.

نهاوندیان گفت: سیاست دولت، رقابتی کردن فضا و محیط کسب و کار و کاهش مقررات دست و پاگیر و تسهیل رویه‌هاست تا بخش خصوصی بتواند به نرخ بالاتری از رشد نسبت به نرخ رشد دولتی دست یابد.

وی با بیان اینکه در حوزه بیمه‌های عمر و زندگی، زمینه کار فراوان وجود دارد، افزود: راه پیش‌روی ما با ایجاد اشتغال، هدایت رشد همراه با اشتغال، گسترش بخش خدمات است.

به گفته نهاوندیان، هیچ رقابتی پایدار نمی‌ماند و انحصار نمی‌زداید، مگر با یک سیاست‌گذاری هوشمندانه و نظارت قوی. بیمه مرکزی درجه انحصار و رقابت را باید نظارت کند.

نهاوندیان با اشاره به اینکه در حال حاضر برنامه ششم توسعه مبتنی بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در حال تدوین است، گفت: تاکید در این برنامه، این است که از فرصت‌های پیش‌رو در اصلاح زیرساخت‌های اقتصادی استفاده شود.

وی گفت: ما باید حتماً بیماری مزمن و کهنه شده دولت‌زدگی در اقتصاد ایران را علاج کنیم.

 

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید