چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیبرادران ناتنی «بهره‌وری»

برادران ناتنی «بهره‌وری»

 

مقایسه آمارهای بهره‌وری سرمایه و بهره‌وری هزینه نیروی کار شرکت سیمان بجنورد، مانند دو روی یک سکه بوده زیرا با وجود بهره‌وری بالا در هزینه نیروی کار، عملا این شرکت در بهره‌وری سرمایه توفیقی نداشته است.

به گزارش رتبه آنلاین، داوران هشتمین جشنواره ملی بهره‌وری پس از ارزیابی عملکرد کارخانه‌های فعال در حوزه تولید سیمان و محاسبه «بهره‌وری هزینه نیروی کار» و «بهره‌وری سرمایه» آن‌ها و مقایسه این آمار با اهداف برنامه پنجم توسعه و میانگین کل صنعت سیمان کشور، کارنامه بهره‌وری کارخانه‌های این حوزه را منتشر کردند.

بهره‌وری هزینه نیروی کار 

داوران مبنای ابتدایی این ارزیابی را سال ۸۷و عدد آن را برابر ۱۰۰ تعیین کردند و مابقی سال‌ها تا سال نهایی این ارزیابی یعنی سال ۹۴، میزان بهره‌وری هزینه نیروی کار موردبررسی قرارگرفته است.

در این گزارش بر عملکرد شرکت «سیمان بجنورد» و آمارهای بهره‌وری تمرکز کرده تا نسبت شاخص‌های بهره‌وری این شرکت با اهداف برنامه پنجم توسعه و میانگین کل صنعت سیمان به دست آید.

بر اساس جدول زیر، بهره‌وری سرمایه در شرکت «سیمان بجنورد» سال‌های ابتدایی بهره‌وری سرمایه را نسبت به شاخص سال پایه یعنی (۱۰۰=۸۷) بسیار ضعیف‌تر آغاز کرد.

 

بهره‌وری هزینه نیروی کار

ارائه کارنامه بهره‌وری شرکت سیمان بجنورد و مشاهده عملکرد آنها در بخش بهره‌وری هزینه نیروی کار، شاید یکی از افتخارات صنعت سیمان کشور طی بازه زمانی 88 تا 94 به شمار آید زیرا ارقام به ثبت رسیده این شرکت تا به امروز نظیر نداشته است.

حال و روز شرکت‌های سیمانی در برهه زمانی اعلام شده، چندان خوشایند نبود اما شرکت سیمان بجنورد با ثبت آماری مناسب در فراز و نشیب صنعت سیمان، عملکرد قابل دفاعی را از خود برجای گذاشت.

بهترین آمار ثبت شده از این شرکت مربوط به سال 92 بوده که شاخص 233درصدی را از خود برجای گذاشته و این درحالی است که اهداف برنامه پنجم توسعه بر شاخص 126استوار بوده و میانگین کل صنعت در این صنعت نیز به 129درصد رسیده است.

شروع رشد شاخص بهره‌وری هزینه نیروی کار شرکت سیمان بجنورد از سال 88 آغاز شده و در این سال با ثبت آمار 134درصدی توانست از شاخص سال پایه ثبتی نیز بهتر باشد اما روند صعودی این شرکت تا سال 92 متوقف نشد و هر ساله به این آمار بهبود بخشیده شد.

در سال 90، شاخص بهره‌وری هزینه نیروی کار این شرکت، به بالای 200 درصد رسید و شرکت سیمان بجنورد توانست با ثبت شاخص 216درصدی رقم 101درصد بالاتر از شاخص اهداف برنامه پنجم را به ثبت رساند و در مقایسه با میانگین مجموع این صنعت نیز 106درصد بالاتر بود تا آغاز شتاب و صعود بهره‌وری هزینه نیروی کار در این نقطه شکل بگیرد.

در سال 91 نیز نه تنها این رشد حفظ شد، بلکه چنددرصد دیگر هم به «بهره‌وری هزینه نیروی کار» افزوده شد تا مجموع شاخص این سال به 219درصد برسد و در مقایسه با اهداف برنامه پنجم توسعه «121درصد» و میانگین صنعت سیمان «108درصد» آمار مطلوب تری را به ثبت برساند.

در اوج «بهره‌وری هزینه نیروی کار» شرکت سیمان بجنورد می‌توان به سال 92 اشاره داشت چراکه در این سال شاخص بهره‌وری به 233درصد رسید که 107درصد بالاتر اهداف برنامه پنجم بوده و نسبت به میانگین کل صنعت نیز وضعیت به مراتب بهتری را داراست.

در سال 93 و 94 که آمارهای بهره‌وری تمامی شرکت‌های سیمانی با کاهش مواجه شد، شرکت سیمان بجنورد نیز از این قضیه مستثنا نبود و با کاهش شاخص بهره‌وری مواجه شد اما این کاهش به حدی نبود که از آمارهای سال پایه 87 عدولی داشته باشد و همواره بالاتر از شاخص‌های کلان برنامه ریزی شده برای صنعت سیمان قرار داشت.

بهره‌وری سرمایه

کارنامه بهره‌وری سرمایه شرکت «سیمان بجنورد» کاملا با بخش بهره‌وری هزینه نیروی کار خود متناقض بوده زیرا در نگاه کلی به این بخش از کارنامه بهره‌وری، هیچکام آمار‌ها حتی به میانگین سال پایه نیز نرسید.

بهترین سال عملکرد این شرکت مربوط به سال92 بوده که توانستند با شاخص 67درصدی را از خود برجا بگذارند که این آماری از شاخص سال پایه پایین‌تر و تقریبا نیمی از انتظاراتی بوده که در برنامه پنجم توسعه برنامه‌ریزی شده بود.

همچنین باید اشاره شود که سال 87 نیز این شرکت با ثبت آمار 33درصدی از جمله ضعیف‌ترین شرکت از این حیث بوده زیرا آمارهای برنامه پنجم حداقل 4 برابر این آمار کسب شده از سوی این شرکت است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید