شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیبدترین عملکرد بورس در سالهای اخیر

بدترین عملکرد بورس در سالهای اخیر

بدترین عملکرد بورس در سالهای اخیر

در پایان معاملات امروز بازار بورس و اوراق بهادار تهران شاخص کل با سقوط ارزشی ۸۹ هزار واحدی و قرار گرفتن در سطح یک میلیون و ۸۱۳ هزار واحد رکورد جدیدی را در زمینه افت ارزش در یک روز را از خود بر جای گذاشت.

به گزارش رتبه آنلاین از تجارت نیوز، از نظر درصدی نیز این افت ۴٫۷ درصدی سومین سقوط تاریخی بورس در یک روز بوده است. پیش‌تر از این در ۲۶ اسفند ۹۳ و ۵ آبان ۸۷ به ترتیب با ۵٫۵ و ۵٫۳ درصد بدترین عملکرد روزانه خود را به ثبت رسانده بود.

در جریان معاملات امروز که با افت ۲٫۱ درصدی شاخص کل هم‌وزن نیز همراه بود، بیش از ۹۵۰ هزار معامله در بورس انجام گرفت که طی آن ۵ میلیارد و ۸۵۳ میلیون سهم با ارزشی بالغ بر ۹۷ هزار میلیارد ریال به ثبت رسید. این دومین روز متوالی است که ارزش کل معاملات بورس زیر ۱۰ هزار میلیارد تومان به ثبت می‌رسد.

در جریان معاملات امروز نماد شستا که با بازگشایی منفی ۱۶ درصدی و قیمت پایانی منفی ۱۷٫۵ درصدی همراه بود، با حدود ۲۲ هزار واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشت. نماد‌های فارس، فولاد و فملی نیز پس از شستا تاثیرگذارترین نماد‌ها بر سرخپوشی شاخص کل بورس بودند. معاملات امروز که با فشار عرضه شدید در بیشتر گروه‌های صنعت نیز همراه بود در حالی به پایان رسید که برخی نماد‌های گروه انبوه‌سازی، سیمانی و محصولات غذایی عملکردی مثبت داشته و با صف خرید به کار خود پایان دادند.

در جریان معاملات امروز گروه فلزات اساسی با بیش از یکهزار و ۸۸۸ میلیارد تومان معامله، برترین صنعت امروز بود و پس از آن دو گروه شیمیایی و چندرشته‌ای به ترتیب با ۹۰۰ و ۸۹۵ میلیارد تومان در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

در میان نماد‌های بازار سهام نیز فولاد، شستا و فملی به ترتیب با ۹۰۶، ۷۶۵ و ۶۲۵ میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات بورس را به نام خود ثبت کردند. از نظر حجم معاملات نیز وپارس، وبصادر و فولاد بیش از سایر نماد‌ها معامله شدند.

ریزش امروز بازار سهام در حالی رخ داده که از نظر تکنیکال شاخص، سطح حمایتی یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحدی را نیز پشت سر گذاشت. همچنین ابطال واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری و خروج سهامداران از آنها موجب شد تا این صندوق‌ها به اجبار اقدام به فروش این واحد‌ها بکنند که همین موضوع فشار عرضه را بیشتر کرد. از سوی دیگر عرضه اوراق سلف نفتی که قرار بود امروز در بورس انرژی صورت بگیرد نیز به زمان دیگری موکول شد.

قرار است از فردا بازار سهام در دو جلسه معاملاتی برگزار شود که در جلسه اول تمامی گروه‌ها به جز سه گروه فلزات اساسی، فراورده‌های نفتی و صنایع چندرشته‌ای و در نوبت دوم این سه گروه معامله شوند. موضوعی که منجر به بهبود روند انجام معاملات خواهد شد.

با این حال می‌توان انتظار داشت که با کاهش فشار عرضه در روز معاملاتی آینده، و حمایت حقوقی‌ها از نماد‌های معاملاتی، بازار فردا به روند نزولی چند روز اخیر خود پایان دهد.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید