پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
خانهگفت‌وگوبخش خصوصی بدون توانمندسازی نمی‌تواند در اقتصاد مسئولیت‌پذیر باشد

بخش خصوصی بدون توانمندسازی نمی‌تواند در اقتصاد مسئولیت‌پذیر باشد

رئیس کمیسیون خصوصی سازی اتاق بازرگانی اذعان کرد: بخش خصوصی در ایران به دلایل اقتصادی و سیاسی بسیاری از اموال خود را در جریان انقلاب از دست داده است لذا این بخش بدون تقویت و توانمند سازی نمی تواند مسئولیت اقتصاد کشور را بر عهده بگیرد.دکتر حسن فروزان فرد، ریاست کمیسیون رقابت، خصوصی سازی و سلامت اداری اتاق بازرگانی ایران در گفتگوی اقتصادی رادیو گفت و گو با موضوع واگذاری تصدی گری دولت به بخش خصوصی و تعاون کشور با بیان اینکه اقتصاد ایران پس از دوره ی قاجاریه و نیز در دوره ی پهلوی،اقتصادی بسیار ضعیف شده،افت کرده و بدون فعالیت های مهم ارزش افزاست تصریح کرد: در دوره پهلوی اول تعدادی فعالیت حکومتی و دولتی و نوعی از بهبودهای مبتی بر هزینه کرد دولت آغاز می شود و نمونه هایی از صنایع ایجاد می شوند که مبتنی بر دستورات یا نگاه های نظامی اند و دوباره پس از پایان دوره ی پهلوی اول سقوط می کنند و یا اینکه نیمه کاره رها می شوند و باز کشاورزی همچنان مبنای اصلی تولید ارزش افزوده توسط بخش خصوصی در ایران می شود.

وی اضافه کرد: در زمانی که اصلاحات ارزی بعنوان یکی از برنامه های مهم در کشور برای تغییر و تحول انتخاب شد فضایی بوجود آمد که اعلام کردند ارزش افزوده توسط صنعت تولید می شود.

فروزان فرد اظهار داشت:ایران کشوری است که یک دوره ی قابل قبول تاریخی و قابل مطالعه دارد که بخش خصوصی توانسته است در آن فعالیت های صنعتی انجام دهد و در پی آن توسعه ی اقتصادی نیز بوجود بیاورد.

ریاست کمیسیون خصوصی سازی اتاق بازرگانی ایران در رادیو گفت و گو تصریح کرد:هر گاه در ایران دولت پولداری حاصل از صنایع نفتی بر سر کار آمده است تصمیم شان برای فعالیت مستقیم در اقتصاد جدی تر شده است لذا این آیتم اصلی گرفتاری کشور ماست.

دکتر حسن فروزان فرد پیرامون موانع و چالش های پیش روی روند خصوصی سازی در کشور بیان داشت: توصیه ی من این است که باید در این خصوص کاملا صریح بود لذا بدین منظور من و همکارانم در کمیسیون خصوصی سازی اتاق بازرگانی بررسی جامعی براساس صفر تا صد و آنچه که در راستای روند خصوصی سازی و واگذاری ها اتفاق افتاده است را شروع کردیم.

وی با بیان اینکه طی این تحقیقات ۲۰ و چند مورد را شناسایی کرده و راجع به آنها راهکار ارائه داده ایم خاطر نشان کرد: اولین یافته های ما این است که در بازبینی اصل ۴۴، حتی یک مرتبه نیز از واژه ی خصوصی سازی استفاده نکرده ایم لذا ما واژه ای را به نام بخش عمومی غیر دولتی اختراع کرده ایم که پیش تر نه در قانون اساسی و نه در جای دیگری تعریف نشده است.

ریاست کمیسیون رقابت و خصوصی سازی اتاق بازرگانی در ادامه ی این بخش از سخنانش با تصریح اینکه ما منظورمان از واگذاری را بطور شفاف رویکرد خصوصی سازی معرفی نکرده ایم اظهار داشت: درست است که پس از آن سازمانی به نام خصوصی سازی تاسیس کردیم اما به رویکرد خصوصی سازی بصورت روشن در بازبینی اصل ۴۴ دقت نشده است.

فروزان فرد اضافه کرد: اصل ۴۴ در فاصله ی ابتدای تصویبش تا سالی که باز بینی شده آثار بسیار سنگینی بر تضعیف شدن بخش خصوصی ایران داشته است یعنی زمانی تصمیم گرفتیم واگذاری ها انجام شود که بخش خصوصی ما به دلایل متعدداقتصادی،سیاسی،دفاع مقدس و…تضعیف شده بود.

وی ناتوانی بخش خصوصی و غیرمتشکل بودن آن را از موانع تحقق خصوصی سازی در کشور خواند و اذعان کرد: بخش خصوصی ما در جریان انقلاب اموالش از دست رفته،تغییر پیدا کرده و دوباره انسجام نیافته است و طیّ این سالها نیز نتوانسته در عرصه ی اقتصادی فعال باشد لذا به عقیده ی من بدون توانمند سازی نمی تواند آماده ی مسئولیت پذیری در اقتصاد کشور باشد.

رئیس کمیسیون خصوصی سازی اتاق بازرگانی ایران در پایان اظهاراتش در رادیو گفت و گو با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد از آنچه که در مورد واگذاری ها اتفاق افتاده است از طریق مزایده بوده خاطر نشان کرد: چنین روندی روند شناخته شده ی خصوصی سازی در سطح بین المللی نیست بطوریکه کمتر از ۱ درصد از واگذاریها از طریق مزایده شکل گرفته که جزء موارد اصلی و چالش های این حوزه است.

برنامه گفتگوی اقتصادی، شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۴:۳۰ از شبکه ی رادیویی گفت و گو پخش می شود

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید