چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیبخش‌های اقتصادی و صنعتی سودده را مردمی کنید

بخش‌های اقتصادی و صنعتی سودده را مردمی کنید

 

بخش های اقتصادی و صنعتی سودده را مردمی کنید و به بورس بیاورید

«بخش های اقتصادی و صنعتی سودده را مردمی کنید و به بورس بیاورید»؛ این جمله یکی از مهمترین گفته‌های حسن روحانی رییس جمهور ایران است که در حوزه صنایع بورسی مطرح شده است. او بارها و بارها بر اهمیت توجه به بورس و صنایعی که در این حوزه فعالیت دارند تاکید داشته تا تغییر رویه ای در اقتصاد ایران کلید بخورد . در ادامه طی این گزارش تلاش کرده‌ایم تا دیدگاه های او در حوزه صنایع بورسی را مرور کنیم.

رییس جمهوری در پنجاه و چهارمین مجمع عمومی سالانه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اهمیت بورس و توسعه ان در زیربخش‌های صنعتی مختلف گفت: سیاست دولت یازدهم، هدایت بازار پولی و ارز در مسیر درست و اعمال انضباط در این بازارها بوده و این مسیر درست ادامه خواهد یافت.

او  با بیان اینکه سیاست‌های دولت در حوزه پولی و ارزی، انقباضی و انبساطی نبوده است، گفت: شرایط بازارهای پولی و ارزی در سال‌های گذشته نامناسب بود و بی‌ثباتی و ناامنی فعالان اقتصادی کشور را نسبت به آینده ناامید می‌کرد، اما دولت با تأکید بر اتخاذ رویکرد و سیاست انضباطی در این بازارها ثبات اقتصادی ایجاد کرد.

رییس جمهوری گفت: از روز اول نسبت به افزایش پایه پولی، حجم نقدینگی و نحوه استفاده و بهره‌برداری از منابع پولی، بانک مرکزی حساس بودم و امروز نیز بر دستاورد دولت در اجرای انضباط و ایجاد ثبات تأکید می‌کنم.

خصوصی سازی واقعی

روحانی همچنین با اشاره به شرکت‌های واگذار شده در قالب رد دیون و بنگاه‌های تحت مالکیت هم در رویدادی دیگر گفت: مدیریت دولت نیز باید در مسیر اصلاح ساختار و خصوصی‌سازی واقعی حرکت کنند. دولت یازدهم از ابتدای فعالیت، هیچ‌گونه واگذاری به بخش خصوصی غیرواقعی را انجام نداده است. همچنین، با تاکید دولت بر صیانت از کاهش تورم، محیط کسب و کار در جهت آرامش و بهره مندی مصرف کننده از این آرامش حرکت کرده است.

او در مقوله  مقابله با فساد هم  به مجموع برنامه‌هایی که تاکنون تشریح شده اشاره و گفته است: دولت دوازدهم  به غیر از اجرای برنامه‌های تشریح‌شده، راهکارهایی مانند  اجرای قانون «ارتقای سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد»، اجرای قانون انتشار و دسترسی آزادانه به اطلاعات،  گسترش دولت الکترونیک و   چابک‌سازی دولت را انجام خواهد داد .

 

گام برداشتن در مسیر صنعتی  

یگی دیگر از اظهار نظرهای مرتبط دکتر حسن روحانی رییس جمهوری در مراسم بزرگداشت روز صنعت و معدن به امکانات و ویژگی های ممتاز ایران برای گام برداشتن در مسیر صنعتی  اشاره دارد.

او در این رویداد با طرح این پرسش که چرا ایران نتوانسته به رغم همه این امکانات و ویژگی ها در عرصه صنعتی به نقطه مطلوب برسد، تصریح کرد که اگر حمایت در کنار رقابت نباشد، حمایت مخرب است.

رییس جمهوری با اشاره به وظایف دولت در این حوزه که باید  شرایط را برای صنعتگران در عرصه بین‌المللی مساعد کند، به مشکلاتی که تحریم برای صنعت و تجارت کشور ایجاد کرده تاکید و گفت: من به مردم قول می‌دهم که با اقداماتی که دولت تدبیر و امید و تیم مذاکره کننده انجام داده است، کاسه تحریم شکسته شده وکسی قادر نیست آن را به شکل اول برگرداند.

او در حالی که خواستار آوردن سرمایه‌ها به داخل کشورشد، تأکید کرد: به والله سال‌های ۸۴ تا ۹۲ گذشت و دیگر تکرار نمی‌شود. دولت یازدهم خود را خادم مردم می‌داند، هیچ تصمیم فردی اتخاذ نمی‌‌کند؛ بدون مشورت و با شورهای چند باره، تصمیمی را اعلام نمی‌کند. اگر هم اعلام کرد، برای آنها که می‌گویند اشتباه کرده است، هم احترام و تواضع می‌کنیم وهم دست‌شان را می‌بوسیم.

 

کمک به بخش خصوصی و صنعت

رییس جمهور همچنین معتقد است: می‌دانیم برای رونق در تولید درشرایط کنونی دولت باید به بخش خصوصی و تولید کنندگان کمک کند اما معتقدیم باید این کمک براساس اولویت های اساسی وضروری تر انجام گیرد.

دکتر روحانی گفت: بخش‌ها و صنایعی که در شرایط سخت تحریم توانستند به تولید خود ادامه دهند و به رشد ارزش افزوده نیز کمک کنند، اگر امروز برای رشد تولید خود به کمک دولت نیاز دارند باید مورد حمایت قرار گیرند و در اولویت اول باشند.

دکتر روحانی در جمع صنعت‌گران گفت: بیاییم با هم گفت‌وگو کنیم. مذاکرات برد– برد تنها با خارجی‌ها نیست. دولت و بخش خصوصی، دولت و تولیدگر و قانونگذار و تولیدگر هم باید بنشینند و مذاکره کنند.

وی تاکید کرد: بانک‌ها باید دست از بنگاه‌داری برداشته و امانت‌دار و واسطه خوبی بین مردم و بنگاه های اقتصادی باشند و ضرورت دارد که راه و روش بانک ها اصلاح شود.

وی همچنین گفت: دولت شرایط را برای ورود سرمایه خارجی مهیا خواهد کرد چرا که سرمایه داخلی برای همه طرح های پیش روی کشور کافی نیست باید ایرانی‌های مقیم خارج و خارجی ‌ها را برای سرمایه گذاری در داخل کشور تشویق کنیم.

صنعت همه بخش‌ها را فرا بگیرد

دکتر روحانی همچنین در خصوص صنعت نیز توضیح داد: صنعت باید همه بخش‌های کشور را فرا بگیرد و کشور باید صنعتی شود و دولت این کار را با بازوان پرتوان، صنعتگران عزیز و مخصوصاً با استفاده از تجربیات مدیران باسابقه، سرمایه‌گذاران و کارآفرینانی که در این بخش‌ها وجود دارند، انجام خواهد داد.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه باید کمک به صنعت بر مبنای اولویت‌ها تنظیم شود، خاطرنشان کرد: اصل کمک به صنعت در شرایط فعلی ضروری است.

رئیس جمهور با اشاره به اعتقاد دولت مبنی بر قرار گرفتن قدم به قدم تولید در اختیار بخش خصوصی، گفت: یکی از مشکلات ما در بخش خصوصی این است که از بنگاه کوچک حرکت نکرده‌ایم تا به بنگاه بزرگ برسیم. برخی از بنگاه‌های کشورمان بزرگ متولد شده‌اند، برخی از تولدها هم رشد نکرده‌اند و همان‌طور باقی مانده‌اند. برخی مواردی هم داریم که حرکت مناسب داشته‌اند.

تأکید بر ایجاد برند ایرانی در تمام زمینه‌ها

رئیس جمهور گفت: اگر شرکت‌های چند ملیتی وارد کشورمان می‌شوند باید حواس‌مان خوب جمع شود که به این شرط به کشورمان بیایند که تکنولوژی نو را وارد کنند و سپس بتوانیم آن تکنولوژی نو را بومی کنیم و بعد از آن دنبال نوآوری و سپس دنبال برند ایرانی در تمام زمینه‌ها باشیم.

دکتر روحانی با تأکید بر دست در دست هم دادن دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و صنعت و معدن، اظهار داشت: همه باید دست در دست هم دهیم. باید پرچم عظمت صنایع ایرانی را یک بار دیگر در قله‌های ایران عزیزمان به اهتزار درآوریم و این کار شدنی است.

صنایع پایین دستی پتروشیمی

رییس جمهور، در همایش بین المللی صنعت و تجارت هم با تاکید بر اینکه  ما راهی جز رونق و توسعه پایدار نداریم حتی به دنبال صنایع پایین دستی هستیم،گفت: به طور مثال اگر پتروشیمی داریم باید به دنبال صنایع پایین دستی آن باشیم که هم درآمد و هم اشتغال ببیشتری دارد.

روحانی تنها راه رسیدن به اشتغال پایدار را توسعه و رونق پایدار دانست و گفت: ممکن است تولیدکنندگان در ذهن‌شان این سؤال مطرح شود که آیا واقعاً یک رقابت سالم و آزادی وجود دارد؟ رقیب ما فقط قدرت‌های اقتصادی هستند و یا دیگران هم رقیب هستند؟ ممکن است این سوال برای کارآفرینان مطرح شود که آیا سیاست‌های دولت باثبات می‌ماند و آیا در کنار دولت قوه قضاییه مدافع سرمایه‌گذاری‌های سالم است و قوه مقننه دنبال قوانینی است که مشکلی برای ما ایجاد نکند؟‌

توجه ویژه به توسعه بازار سرمایه

حسن روحانی همچنین در بخشی از برنامه‌های خود برای 4 ساله دوم ریاست جمهوری خود به نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید با توجه به بانک‌محور بودن اقتصاد ایران اشاره و گفته بود: در سال‌های گذشته نقش بازار سرمایه  بسیار محدود بوده و ضروری است این بازار  نقش بیشتری را در تامین منابع برای سرمایه‌گذاری، به ویژه در بنگاه‌های بزرگ، ایفا کنند. لذا سیاست قطعی دولت دوازدهم، تقویت این نهاد به منظور نقش‌آفرینی مؤثرتر در روند توسعه اقتصاد ملّی است.

او در حوزه اصلاح محیط کسب و کار و نظام بنگاه‌داری (اشتغال درآمد آفرین) هم افزود: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد نمی‌توان کشوری را یافت که در دوره‌ای بلندمدت رشد اقتصادی بالا داشته باشد اما این مهم با درون‌گرایی اقتصادی یا دولتی بودن اقتصاد حاصل شده باشد. بنابراین یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها در زمینه افزایش تولید و اشتغال افزایش سرمایه‌گذاری و بهره‌وری با استفاده از دو استراتژی «توسعه بخش خصوصی» و «برون‌گرایی» است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید