دنياي اقتصاد : دور برگشت مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا در منطقه غرب، امشب برگزار می‌شود و دو تیم محبوب ایرانی به مصاف رقبای قدرتمند قطری خواهند رفت. بر این اساس پرسپولیس از ساعت ۱۸:۳۰ در ورزشگاه آزادی میزبان الدحیل است و استقلال از ساعت ۲۰:۳۰ در دوحه با السد مصاف خواهد داد.

سرخپوشان بازی رفت را در قطر یک بر صفر باخته‌اند و برای صعود نیاز به برتری با دو گل اختلاف دارند، کار استقلال اما سخت‌تر است؛ چه اینکه این تیم در دیدار خانگی رفت ۳ بر یک شکست خورده و برای صعود ناچار به کسب پیروزی با سه گل اختلاف است. البته پیروزی با دو گل اختلاف هم می‌تواند آبی‌ها را به مرحله بعد ببرد، مشروط بر اینکه آنها بیش از یک گل در دوحه بزنند؛ یعنی مثلا برتری ۴ بر ۲ یا مشابه آن را به دست بیاورند. دو تیمی که امشب از این مرحله به دور بعد صعود کنند، در نیمه‌نهایی به مصاف هم خواهند رفت. سخت امیدواریم پرسپولیس و استقلال بتوانند با شکست دادن رقبای قطری به نیمه‌نهایی برسند و به پست هم بخورند.

بازی رفت مرحله نیمه‌نهایی قرار است دهم مهر برگزار شود و این درحالی است که دربی رفت لیگ هفدهم پنجم مهر انجام می‌شود. به این ترتیب در صورت صعود سرخابی‌ها به نیمه‌نهایی، ظرف پنج روز شاهد برگزاری دو دربی خواهیم بود که احتمال فوق‌العاده جذابی است. بازی برگشت نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان هم روز اول آبان انجام می‌شود که می‌تواند سومین تقابل سرخابی‌ها ظرف کمتر از یک ماه را رقم بزند و البته پس از مدت‌ها یک سهمیه ایران در فینال لیگ قهرمانان را هم قطعی کند. ما هم مثل شما می‌دانیم که با توجه به نتایج به‌دست آمده در دور رفت، صعود همزمان پرسپولیس و استقلال به دور بعد بسیار دشوار است، اما به هر حال همه آدم‌ها به امید زنده‌اند؛ پس خوب است تا لحظه آخر تلاش‌مان را بکنیم و خوش‌بین باقی بمانیم.

تو می‌توانی پرسپولیس!

حداقل روی کاغذ شانس پرسپولیس برای صعود بیش از استقلال است. سرخپوشان بازی رفت را تنها با یک گل اختلاف باخته‌اند و در همان قطر هم نشان دادند می‌توانند به الدحیل گل بزنند. شاید اگر تیم برانکو کمی خوش‌شانس‌تر بود و ضربه امید عالیشاه یا شوت محمد انصاری به تور می‌نشست، پرسپولیس الان برای صعود کاملا دست بالا را در اختیار داشت، اما آنها بازی رفت را باختند و حالا برای رسیدن به نیمه‌نهایی باید دو گل بزنند. الدحیل تقریبا همان تیم قدرتمند دور رفت است که تازه کریم بوضیاف را هم بعد از رفع مصدومیت در اختیار دارد، در پرسپولیس اما سیامک نعمتی محروم است و به جای او بشار رسن بازی خواهد کرد. برانکو از میانه‌های بازی رفت تصمیم گرفت همان ابزار محدودی را که در اختیار دارد برای سیستم ۲-۴-۴ لوزی مورد استفاده قرار بدهد. به این ترتیب او احمد نوراللهی را به پست هافبک راست منتقل کرد، سیامک نعمتی را هافبک چپ کرد و بشار رسن را پشت امید عالیشاه و علی علیپور گذاشت.

انتظار می‌رود این استراتژی در بازی برگشت هم تکرار شود؛ به این ترتیب که زوج علیپور و منشا در خط حمله کنار هم قرار بگیرند، بشار رسن از پشت‌سر آنها را حمایت کند، نوراللهی و عالیشاه هافبک‌های راست و چپ باشند و کمال کامیابی‌نیا که تازگی‌ها دوباره اوج گرفته به‌عنوان تنها هافبک دفاعی تیم به میدان برود. همه اینها درحالی است که شرایط بدنی چند بازیکن قرمزها و به‌ویژه بشار برای این مسابقه مشخص نبود، اما گفته می‌شود بشار به بازی خواهد رسید. پرسپولیسی‌ها در این بازی به‌شدت باید مراقب باشند که گل نخورند، چراکه اگر این اتفاق رخ بدهد آنها برای صعود نیاز به سه گل خواهند داشت. البته یک نکته امیدوارکننده برای قرمزها این است که مطابق قوانین منحصر به فرد کنفدراسیون فوتبال آسیا، گل زده در خانه حریف تنها در طول ۹۰ دقیقه ارزش مضاعف دارد.

به این ترتیب اگر پرسپولیس در طول ۹۰ دقیقه یک بر صفر الدحیل را شکست بدهد و کار را به وقت‌های اضافه بکشاند، در این اوقات گل احتمالی دحیل مثل یک گل معمولی حساب می‌شود و مثلا برتری ۲ بر یک پرسپولیس هم بازی را به ضربات پنالتی خواهد کشاند. در سایت پیش‌فروش بلیت‌های این مسابقه، پرسپولیسی‌ها استقبال بسیار خوبی داشته‌اند و تا عصر دیروز بیش از ۷۰ درصد بلیت‌های استادیوم فروش رفته است. به این ترتیب انتظار می‌رود امشب حمایت چشمگیری از سرخ‌ها صورت بگیرد. در کنار این، پرسپولیس اگر به نیمه‌نهایی برسد، طبق برنامه AFC در بازی برگشت آن مرحله میزبان خواهد بود که این امتیاز بزرگ هم می‌تواند یک محرک انگیزشی دیگر برای سرخ‌ها باشد.

قوی باش استقلال!

اگرچه استقلال نسبت به پرسپولیس بخت کمتری برای صعود دارد، اما بازیکنان این تیم هم باید تا آخرین لحظه به برتری امیدوار باشند و یادشان بماند که توپ فوتبال، جادوهای پرشماری دارد. شاید یکی از این روزهای جادویی، همین امشب باشد؛ جایی که استقلال بتواند باخت سنگین خانگی را برابر تیم قطری جبران کند و به نیمه‌نهایی برسد. کادرفنی و مدیریتی استقلال در این چند روز تلاش زیادی کرده‌اند که این روحیه را بین بازیکنان ایجاد کنند، اما همه چیز بستگی به اتفاقات بازی امشب دارد. شاید یک گل زودهنگام برای آبی‌ها بتواند فضای بازی را تغییر بدهد؛ استقلالی‌ها را امیدوار و السدی‌ها را نگران کند. تیم قطری روی کاغذ نقطه ضعف چندانی ندارد، مگر ساختار دفاعی‌اش که تحت فشار وا می‌دهد. استقلال امشب باید مالک توپ باشد، اما در عین حال از عجله بپرهیزد.

همین شتاب‌زدگی در مسابقه رفت یکی از عوامل شکست سنگین تیم شفر بود. مربی آلمانی امشب یک دردسر دیگر هم دارد که مربوط به غیبت بازیکن محبوبش یعنی فرشید باقری می‌شود. باقری در مسابقه رفت کارت زرد گرفت و بازی امشب را از دست داد. وریا غفوری هم در اردوی استقلال سرما خورده بود، اما آخرین خبرها حاکی از آن است که او مشکلی برای این بازی نخواهد داشت. شفر فوق تخصص ایجاد تغییرات وسیع در ترکیب استقلال است و به همین دلیل حدس زدن ارنج آبی‌ها برای بازی امشب کار آسانی نیست، اما دست‌کم به نظر می‌رسد سنگربان اصلی استقلال در بازی امشب حسین حسینی باشد. مهدی رحمتی در بازی رفت یک اشتباه بد داشت و از این بابت مورد انتقاد قرار گرفت؛ آنچه ممکن است بعد از مدت‌ها فرصت بازی را در اختیار حسینی جوان قرار بدهد.

مربیان چه گفتند؟

عصر دیروز در تهران نشست خبری بازی پرسپولیس و الدحیل برگزار شد. برانکو در این نشست گفت: «الدحیل ۸ ملی‌پوش دارد. یک بازیکن مراکشی باکیفیت دارد. کاپیتان این تیم هم در این بازی حضور دارد. ما باید با هوش عمل کنیم. باید به هر چیز عاقلانه فکر کنیم تا بتوانیم نتیجه خوبی بگیریم. هدف ما این است که مسیرمان را ادامه دهیم و انتظار داریم که هواداران یار دوازدهم ما باشند و مثل همه این سال‌ها از پرسپولیس حمایت کنند. اما باید در ابتدا هواداران صبور باشند.» نوید معلول، سرمربی الدحیل هم در مورد بازی امروز گفت: «تجربه من نشان می‌دهد این تماشاگران نیستند که نتیجه بازی را رقم می‌زنند بلکه بازی بازیکنان مهم است. ما در مسابقه رفت مقابل پرسپولیس عملکرد خوبی داشتیم و کنترل بازی را در دست داشتیم. در آخر این نتیجه بازی است که اهمیت دارد. بعد از بازی کسی راجع‌به تماشاگران حرف نمی‌زند.»