پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیبا ممنوعیت صادرات،«نخود ایرانی» در بازارهای جهانی فراموش می‌شود

با ممنوعیت صادرات،«نخود ایرانی» در بازارهای جهانی فراموش می‌شود

رئیس شورای ملی نخود ایران گفت: ممنوعیت صادرات نخود سبب خواهد شد تا نخود ایرانی که بازارپسندی بالایی هم دارد، در بازارهای جهانی به فراموشی سپرده شود.

به گزارش رتبه آنلاین، ناصر مرادی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به ممنوعیت صادرات نخود از دی ماه امسال، اظهار کرد: با وجود پیگیری ها و نامه‌نگاری‌های زیادی که برای از سرگیری صادرات این محصول انجام گرفته، اما هنوز هیچ اقدامی از سوی وزارت جهاد کشاورزی انجام نشده است.

مرادی تصریح کرد: ممنوعیت صادرات نخود سبب خواهد شد تا بازارهای هدف این محصول را از دست بدهیم و نخود ایرانی که بازارپسندی بالایی هم دارد، در بازارهای جهانی به فراموشی سپرده شود.

وی با بیان اینکه صادرات نخود اشتغال زایی با خود به همراه خواهد داشت، ادامه داد: در ازای صادرات نخود می‌توان محصولات با آب‌بری بالا و یا محصولاتی که در زمینه تولید آنها کمبود داریم را وارد کنیم و در این صورت سود زیادی عاید کشور خواهد شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه در ادامه با تاکید بر اینکه آزاد شدن صادرات نخود با توجه به تولید بالای این محصول در کشور و واردات صورت گرفته در ابتدای سال تاثیر زیادی بر قیمت این محصول نخواهد داشت، افزود: با توجه به وجود نخود وارداتی در کشور به مقدار زیاد، به نظر می رسد از سرگیری صادرات آن تاثیر زیادی بر قیمت نخود در بازار نداشته باشد.

وی ادامه داد: اگرچه ممنوعیت صادرات نخود باعث کاهش حدود دو هزار تومانی قیمت نخود مرغوب شده، اما از آنجایی که قیمت نخود از سه سال گذشته افزایش زیادی نداشته و در حال حاضر حتی با قیمت پایین تر از دو سال گذشته به فروش می رسد، این کاهش قیمت به سود نخودکاران نیست .

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: تا قبل از ممنوعیت صادرات نخود قیمت هر کیلوگرم نخود مرغوب حدود هشت هزار تومان بود که این نرخ در حال حاضر به حدود شش هزار تومان رسیده است. البته انواع ریزتر و یا وارداتی نخود  که بازارپسندی کمتری دارند، در بازار با قیمت کیلویی چهار هزار تومان هم موجود است.

مرادی با اشاره به افزایش قیمت دیگر محصولات کشاورزی بجز نخود، افزود: مگر نخودکاران چه گناهی کرده اند که با وجود افزایش هزینه‌های تولید باید محصولشان ارزان فروخته شود.

وی اشاره ای هم به آمارهای بلند مدت صادرات نخود به خارج از کشور داشت و افزود: آمارها نشان می‌دهد 16 سال پیش میزان صادرات نخود کشور 140 هزار تن بوده که این عدد با رقم صادرات سالهای اخیر خیلی فاصله دارد.

رئیس شورای ملی نخود ایران با اشاره به پایین بودن میزان صادرات نخود در کشور در مقایسه با واردات آن، افزود: با وجود بازار پسندی  و تولید بالای نخود در کشور در سالهای اخیر همواره میزان واردات خیلی بیشتر از میزان صادرات بوده است.

وی اشاره ای هم به آمار صادرات و واردات نخود در کشور در سال گذشته داشت و افزود: سال گذشته با وجود واردات 120 هزار تنی نخود تنها 9700 تن صادرات داشتیم.

وی ادامه داد: امسال نیز تا قبل از ممنوعیت صادرات نخود( اول دی) 22 هزار تن از این محصول را صادر کردیم که البته میزان واردات امسال بازهم بیشتر از میزان صادرات و معادل حدود 33 هزار تن بوده است.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران یادآوری کرد: سرانه مصرف نخود در کشور از دو کیلوگرم بیشتر نیست و لذا ممنوعیت صادرات این محصول با اهداف تنظیم بازار در تضاد است.

وی تاکید کرد: با احتساب جمعیت حدود 80 میلیون نفری ایرانیان میزان نیاز سالانه کشور به نخود حدود 160 هزار تن است که با توجه به تولید سالانه بین 270 تا 300 هزارتنی این محصول در داخل کشور، نه تنها نیازی به واردات این محصول نیست، بلکه حتی مازاد تولید هم داریم و باید برای صادرات نخود برنامه ویژه داشته باشیم.

رئیس شورای ملی نخود ایران برای انجام سیاست های تنظیم بازار نخود در کشور توسط این شورا اعلام آمادگی کرد.

وی در ادامه از کشت نخود به عنوان یک کشت با نیاز آبی کم و صرفه اقتصادی بالا یاد کرد و افزود: توسعه چنین کشتی که بهترین گزینه برای تناوب با گندم هم هست باید در برنامه وزارت جهاد کشاورزی باشد، در حالیکه ممنوعیت صادرات نخود و کاهش قیمت نخود مرغوب در پی این ممنوعیت صادرات می تواند در کاهش سطح زیر کشت نخود کشور اثرگذار باشد.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید