جمعه 31 فروردین 1403
خانهنفت و نیروپالایش،پخش و پتروشيمیبا فعال کردن مراکز تولیدی با تحریم‌ها مقابله کنیم

با فعال کردن مراکز تولیدی با تحریم‌ها مقابله کنیم


سخنگوی فراکسیون پیگیری اقدامات متقابل رفتارهای خصمانه آمریکا تاکید کرد که در شرایط فعلی به جای پرداختن صرف به روش‌های فروش نفت باید برنامه ریزی جامعی برای رونق تولید داشته باشیم.

به گزارش رتبه آنلاین، سید حسین نقوی حسینی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ما در داخل کشور امکانات و ظرفیت‌های بسیاری داریم. با این امکانات چه تفاوتی بین ما با کشورهایی که اصلاً نفت ندارند و از منابع زیر زمینی همچون نفت و گاز برخوردار نیستند، وجود دارد.

وی افزود: به جای آن که مدام بگوییم که چطور قرار است نفت را با تحریم‌های اخیر بفروشیم باید به سمت برنامه ریزی برای اداره‌ کشور بدون اتکا به نفت باشیم. آن هم در سالی که مقام معظم رهبری به نام سال رونق تولید نامگذاری کردند.

نقوی حسینی با بیان اینکه «حدود ۵۰ درصد ظرفیت تولید کشور مورد استفاده قرار نمی‌گیرد» گفت: بسیاری از کارخانه‌ها به دلایل مختلف تعطیل و یا نیمه تعطیل هستند آنها بدهی بانکی را نداده و یا مواد اولیه ندارند. باید به وضعیت این تولید کنندگان پرداخته و برنامه جامعی برای تولید داشته باشیم. وقتی در حوزه میعانات گازی و نفتی رونق تولید حرف اول را می‌زند یعنی باید با تمامی توان در این جهت حرکت کرده و پالایشگاه‌ها را فعال‌تر کنیم.

این نماینده اصولگرای مجلس با طرح این پیشنهاد که رئیس جمهور روزی دو ساعت جلسه با تولید کنندگان بگذارد، توضیح داد: مراکز تولیدی بهترین جا برای اشتغال زایی هستند. به طور مثال در حوزه‌ انتخابیه بنده یعنی ورامین کارخانه قند ورامین با بیش از ۷۰ سال سابقه وجود دارد. این کارخانه می‌گوید که اگر شکر خام به او داده شود آن را تصفیه کرده و شکر تولیدی بر اساس نیاز بازار داخلی توزیع می‌کند و مازاد آن را در عرصه‌ بین‌المللی عرضه و ترانزیت می‌کند. روندی که به هیچ عنوان در تنظیم بازار مشکلی ایجاد نخواهد کرد و نتیجه‌ آن ایجاد اشتغال خواهد شد.

وی افزود: اکنون این کارخانه فعال نیست. نمونه دیگر کارخانه لبنیاتی وارنا بوده که ظرفیت اشتغال دو هزار نفر را دارد که امروز به دلیل بدهی و شکایت بانکی تعطیل است. بانک‌های ما از آسمان اروپا و آمریکا نیامدند می‌توان توافق کرد که بانک‌ها اجازه دهند کارخانه راه بیفتد محصولش را تولید کند و بعد به مرور زمان بدهی بانکی داده شود چرا باید کارخانه‌ای با دو هزار نفر کارگر تعطیل شود. اینها همه به معنای نبود مدیریت است.

نماینده ورامین مجدداً تاکید کرد: رئیس جمهور می‌تواند در دستورات جداگانه‌ای به مدیران عامل بانک‌ها خواستار تفاهم با مدیران کارخانه‌ها با کارخانه‌های تعطیلی به دلیل بدهی بانکی شود. در چنین روندی می‌توان با فعال کردن مراکز تولیدی با تحریم‌ها مقابله کنیم البته که مجلس هم می‌تواند کمک کرده و در صورت نیاز قوانین جدیدی تصویب کند.

نقوی حسینی در پایان و در جمع بندی گفت: اگر مجلس و دولت دست به دست هم دهند و رونق تولید را در دستور کار قرار دهند می‌توان از آن به عنوان راه حل اساسی مقابله با تحریم استفاده کرد.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید