جمعه 31 فروردین 1403
خانهخبراجتماعی و شهری«باید بشود» نان نمی‌شود

«باید بشود» نان نمی‌شود

حمیدرضا طهماسبی‌پور-روزنامه نگار|صحبت رییس جمهور روحانی با مردم در صدا وسیمای جمهوری اسلامی این بار واکنش‌های جالب توجه و فراوانی داشت. 

حضور شومن این‌روزهای تلویزیون درقامت مصاحبه گر باعث شد تا انتظار یک تغییر در روند گفت و شنودهای تلویزیونی پدید آید؛چیزی که با کلی گویی‌های دو طرف کسب نشد و چند نکته را عیان کرد. در ادامه 5 نقد اصلاحگر را خطاب به آقای رییس جمهور روحانی  و منتقدان ایشان می‌توان مطرح کرد که می خوایند:

۱ خوشحالی اصولگرایان از حمله‌ها به رییس جمهور: برخی محافل اصولگرا و منتقد دولت در پی این مصاحبه بحث‌های فراوانی را به راه انداختند که حامیان دولت، در قامت منتقد دولت هستند و این دولت مدافعان ش هم منتفدند!  این گفته درست آنها  را بیایید از منظری دیگر ببینیم. آیا مشکلات اقتصاد ایران در این روزها بیشتر از سال 89 و 90 است که قیمت‌ها لحظه ای بالاتر می‌رفت؟ آیا تورم بیشتر از دورانی است که اصولگرایان مدافع محض آن روزها بودند؟ آمارها و شاخص‌ها می‌گویند که وضع اگر بهتر از آن روزها نباشد، بدتر هم نیست. حال باید از اصولگرایان منتقد دولت پرسید که به واقع چه چیزی تغییر کرده است که مدافعان دولت،نقادی می‌کنند و مانند انها «دفاع کور» را برنگزیده‌اند. به این عزیزان باید یادآور شد که حالا آزادی نقد وجود دارد که همه نقادی می‌کنند. دودیگر اینکه، مدافعان رییس جمهور فعلی، مانند مدافعان اصولگرای دولت احمدی نژاد مدافع محض هر اشتباهی نیستند و با عینک «هم دسته‌ای» به اشتباهات منتخبشان نمی‌نگرند. عزیزان اصولگرا! طرفداران رییس جمهور روحانی، نقادی را راهی برای اصلاح کشور می دانند و خطای دولت و رییس جمهورشان را با نقادی و آزادی بیانی که برایش تلاش کرده اند، گوشزد می‌کنند تا کشور به روز‌های بد دورانی بازنگردد که امروز خود اصولگرایان منتقد رییس جمهورش هستند. خوشحالی شما از این نقادی‌ها هم نوعی آزادی بیان است که در گذشته به دیگران نداده بودید!

2– مجری؛خوب یا بد؛جه فرقی داشت؟ انتخاب مجری که بیشتر یک شومن است، یک تاکتیک خاص بود برای ایجاد جذابیت گپ و گفتی که انتظار می‌رفت مخاطب نداشته باشد. حال درعمل چه حاصل شده است؟ مجری با مطرح کردن شخص خود و برنامه‌اش، رییس جمهور را به حاشیه مطلوب کسانی راند که بیشتر به حاشیه‌هایی توجه دارند و اصل مشکلات مردم و دولت را نمی‌بینند. اخر کار هم  با «قول می‌دهم» آقای روحانی همه چیز تمام شد تا سناریوهای ایام انتخابات و کلید واژه «وعده» مطرح شود. مجری متن مطالبات اصلی مردم را فقط روخوانی می‌کرد و برای خود ارزش افزوده می‌ساخت. حال این نکته وقتی جالب تر می‌شود که به خاطر بیاوریم مجری همایش‌های انتخاباتی اقای روحانی در مقام مدعی اجرای«هاردتاک» مصاحبه خود را متفاوت دانست تا خود را مطرح کند. او بیشتر وقت این برنامه را به مسائل درجه 2 مردم  اختصاص داد تا مسائل مهم مردم در سال پنجم ریاست جمهوری‌ اقای روحانی بدون پاسخ ایشان باقی بماند. حال این میان چه فرقی دارد برای ملت و دولت که اقای رشید پور خوب است یا بد؟!

3- ضعف اساسی تیم رسانه‌ای دولت: 5 سال است که دوستداران کشور و طرفداران اصلاح وضع موجود، به رییس جمهور هشدار داده اند که تیم رسانه‌ای ایشان ضعف‌های نابخشودنی دارد. تیم رسانه ای دولت وظیفه رصد و انتقال وقایع و دنبال کردن موضوعات را دارد تا به افکار عمومی پاسخ دهد اما نشنیدن و عدم تغییر در این حوزه، باعث شده تا شخص اول اجرایی کشور در انفعالی محسوس، کمبود اطلاعاتش هویدا و معلوم شود از وقایع اصلی به دور است. هرچند که ممکن است گفته شود به شخص آقای روحانی توصیه شده است، اما کمبود اطلاعات ایشان درباره برخی موضوعات منتقدان چیزی نبود که بتوان آن را نادیده گرفت.

ضعف تیم رسانه‌ای دولت می‌تواند یک لیست بزرگ شود اما در همین مصاحبه چند نماد داشت: چرا عکس حضور رییس جمهور در جمع مردم زلزه زده دیشب فراگیر شد؟ چرا رییس جمهور شخصا به لیست مطالبات اصلی مردم که در اعتراض‌هایشان گفته بودند اشاره نکرد و گفته های گذشته را تکرا رکرد؟ او چرا مشکلات پیش روی خود را توضیح نداد؟ چرا دکور و قاب تصویر با چنین چینشی همراه بود و جزئیات نادیده گرفته شده بود؟ چرا بعد از این حجم انبوه انتقادها، پاسخی از این تیم برای انتقادهای مطرح شده مخابره نشد ؟ چرا این کندی در اطلاع رسانی همچنان ادامه دارد؟ و دیگر اینکه: آیا شخص آقای روحانی هنوز هم اصرار به ادامه  فعالیت این تیم رسانه‌ای دولت دارد؟

4- نپذیرفتن عیوب و مشکلات کابینه: رییس جمهور درباره تعرفه واردات خودروهای هیبریدی اطلاع  صحیحی نداشت و در کمال تعجب، استدلال دقیق منتقدان خود را نشنیده بود که خطای وزرای او و کابینه اش را عیان کرده بودند. او با ذکر«گفتند…» از کسانی نقل کرد که به او آدرس غلط داده بودند و برای درآمد زایی تعریف غلطی از خودروی هیبریدی ساخته اند. نمونه این ماجرا در بحث دلار، مسکن مهر و انبوهی موضوع دیگر وجود دارد که رییس جمهور با ندید گرفتن مشکلات و خطای مدیران خود اصرار بر ادامه وضع موجود داشت. اینکه  چرا رییس جمهور درباره انتقادهای حداقلی مجری پاسخی دقیق و فنی نداشت موضوع مهمی است که چشم اسفندیار دولت در این روزهاست. اگر آقای روحانی کمی به اطراف خود به دقت بنگرد، می بیند که در مسیر اطلاعات کمتر دقیق قرار دارد که او را به تله انداخته است.اگر مشاوران و تیم رسانه‌ای دولت، نکات درست را به گوش او رسانده بودند، آیا او اینگونه با مکث پاسخ های لحظه ای را به مردم ارائه می دادند؟

5- سه سال آینده  را دریابید: آقای روحانی، مردم بهترین قاضی عملکرد شما هستند. این گفت و گوی شما تمام شد، اما فراموش نفرمایید که شما رییس جمهور کشور هستید و باید به همکاران خود دستور بدهید از مقام منتقد وضع موجود، به مقام مسئول تغییر جایگاه بدهند. این مردم مطالبات زیادی دارند که شما برایشان وعده داده‌اید. طفره رفتن  از پاسخ دقیق به چالش‌ها چه عمدی بوده باشد و چه سهوی،  باعث شد تا حرف تازه ای برای مردم عرضه نکرده باشید. وعده «سال آینده»، «می‌شود»، «باید بشود» «همه باید تلاش کنند» و افعال مشابه برای مردم و جیب در حال آب رفتنشان ،نان نمی‌شود. ای کاش این نکات دلسوزانه را بخوانید و بدانید که تغییر را از میزهای نزدیک به خودتان باید شروع کنید. کسانی که اطلاعات کاملی از وضع و حال مردم ندارند و طرح هایی می‌دهند که 3 سال دیگر هم خواهید گفت: باید بشود!

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید