پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهتجارتبازی جدید رانت دارن صنایع روغنی

بازی جدید رانت دارن صنایع روغنی

با توسعه کشت دانه‌های روغنی در کشور سود سرسام آورعده معدودی که رانت واردات این محصولات و بازار روغن را در دست دارند کاهش یافته است. اخیر این عده که منافع خود را در خطر می‌بینند سعی دارند با نام دفاع از تولید داخل وزارت صنعت، معدن و تجارت را مجاب کنند تا تعرفه کنجاله دانه‌های روغنی وارداتی به ویژه سویا را بالا ببرد تا از قبل این اقدام منافع از دست رفته خود را با افزایش قیمت در بازار داخل تامین کنند.

به گزارش رتبه آنلاین، اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ هر چند درحال حاضر وزارت جهاد کشاورزی در مقابل افزایش تعرفه واردات دانه‌های روغنی مقاومت می‌کند اما، تجربه نشان داده که زور وزارت جهاد کشاورزی به رانت‌داران قدرتمند واردات نهاده‌های دامی نمی‌رسد.

در همین راستا حبیب اسدالله نژاد، نایب رییس کانون انجمن‌های صنفی مرغداران گوشتی ایران، که اعضاء کانونش از عمده مصرف کنندگان کنجاله دانه‌های روغنی به ویژه کنجاله سویا هستند در گفت و گو با اقتصاد آنلاین، گفت: بعد از اجرای طرح توسعه کشت دانه‌های روغنی در داخل، شرایط بازار کنجاله دانه‌های روغنی مثل سابق نیست و واردکنندگان مجبور به تبعیت از شرایط بازار و قیمت داخل هستند.

وی ادامه داد: افزایش تولید دانه‌های روغنی در داخل موجب شده که دایره جولان رانت خواران کوچک شود چرا که پیشتر آن‌ها هر زمان که می‌خواستند عرضه را محدود و قیمت‌ها را بالا می‌بردند.

اسدالله نژاد با بیان اینکه طرح‌های خودکفایی وزارت جهاد کشاورزی معادله رانت خوارن را به هم زده است، افزود: این افراد ابتدا سعی کردند در طرح توسعه کشت دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی اختلال ایجاد کنند اما، چون این موضوع مورد تاکید مقام معظم رهبری است و وارد طرح‌های اقتصاد مقاومتی شده است کار به جای نبردند.

وی اضافه کرد: اما رانت داران نهاده‌های دامی‌اکنون بازی جدیدی را شروع کردند و با نام دفاع از تولید داخل سعی در افزایش تعرفه واردات کنجاله‌ها از جمله کنجاله سویا را دارند.

اسدالله نژاد توضیح داد: با موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت و افزایش تعرفه واردات کنجاله دانه روغنی سویا؛ خواه ناخواه و به تبع آن قیمت‌های داخلی نیز افزایش می‌یابد و به این ترتیب منافع واردکنندگان دانه‌های روغنی که مالک 40 درصد کارخانه‌های روغن کشی نیز هستند تامین می‌شود و جبران سود از دست رفته خود را می‌کنند.

وی تاکید کرد که بازنده نهایی بازی که واردکنندگان دانه‌های روغنی راه انداخته اند مرغداران و مصرف کنندگان هستند چرا که هزینه تولید افزایش خواهد یافت و قیمت‌ها به نقطه می‌رسد که خرید مرغ نیز مانند سایر مواد غذایی پروتئینی از توان مصرف کننده خارج می‌شود

به گفته نایب رییس کانون انجمن‌های صنفی مرغداران گوشتی ایران؛ به این شکل مرغداران با هزینه تمام شده بالا و کاهش تقاضا رو به رو می‌شوند.

اسدالله نژاد در پایان با پیش بینی اینکه بدون افزایش تعرفه واردات کنجاله سویا قیمت مرغ در ایام نوروز به بیش از 8 هزا رو 500 تومان برای مصرف کننده می‌رسد، افزود: هر چند این رقم برای تولیدکننده متعادل است اما برای مصرف کننده بالا و بیش از توان خرید مردم طبقه پایین است.

بنا بر این گزارش، همسو با برنامه‌های اقتصاد مقاومتی برای تأمین روغن مورد نیاز کشور و کاهش وابستگی، طرح 10 ساله افزایش تولید دانه‌های روغنی تهیه شده است که با اجرای آن ضریب خوداتکایی در تامین روغن مورد نیاز کشور به 70 درصد افزایش می‌یابد. در این طرح از کنجاله دانه‌های روغنی به‌عنوان نهاده دامی در صنعت دامپروری استفاده می‌شود و واردات این اقلام نیز کاهش می‌یابد.

منبع : اقتصاد آنلاین

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید