جمعه 10 فروردین 1403
خانهکسب‌وکارهای دانش‌بنیاناستارتاپ‌هابازتعریف انتظارها از ایجاد انجمن جوانان

بازتعریف انتظارها از ایجاد انجمن جوانان

احسان جنتی فرد | مدیرعامل شبکه بهینه کاوی ایران

پس از اعلام موافقت رسمی هیات رییسه اتاق ایران در زمینه تشکیل انجمن جوانان کارآفرین هر استان (در مرداد ماه 1396) و دعوت آقای دکتر پدرام سلطانی در خصوص  مشارکت فعالانه «جوانان صاحب کسب و کار در استان ها»، صحبت های گوناگونی در زمینه انتظاراتی که از انجمن جوانان باید داشت مطرح می شود.

در این حوزه چیزی که مشهود است این نکته است که از 16سال پیش که پیگیری‌های مربوط به این موضوع در اتاق ایران انجام می‌شد، در جلسات صحبت‌هایی مطرح بود  که هنوز هم، کم و بیش در جلسات تکرار می‌شود.

ماموریت اتاق های استانی بنابرآنچه که در اسناد آمده این‌گونه تعریف می‌شود: «ماموریت اتاق های استانی تلاش و پیگیری برای مطالبه خواسته‌های مشروع بخش خصوصی فعال در استان از حاکمیت، تقویت کمیت و کیفیت ارائه خدمات متنوع حرفه ای به اعضاء با هدف توسعه پایدار اقتصادی، رشد و بالندگی فعالان کسب و کار و ارتقاء استانداردهای زندگی در منطقه است.»

در این بخش، مهمترین پیگیری‌هایی که از نامزدهای حضور در هیات مدیره انجمن های جوانان استانی اکنون مطالبه می‌شود، «توان مطالبه‌گری نامزدها، میزان ارتباط آنها با مسئولان دولتی و سابقه عملکردی نامزدها در این زمینه است» که این موضوع مصداق کامل موازی کاری با اتاق های استانی است؛ که اگر چنین فعالیتی توسط جوانان نیز پیگیری شود با فلسفه وجودی این انجمن مغایرت دارد.

در یک کلام، با مطالعه اتاق‌های جوانان (با پیشینه موفق در دنیا ) پی به این موضوع می‌بریم که این اتاق‌ها با فعالیت در زمینه شبکه‌سازی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی توانسته‌اند موفقیت‌های خوبی کسب کنند.

بنابراین به نظر می‌رسد انتظار ما از ایجاد انجمن جوانان باید بازتعریف شود.

چراکه همیشه عادت کرده‌ایم که باید از مسوولان انتظار داشت، مطالبه کرد و صبر کرد تا بالاخره تمامی عوامل موثر در ارتباط موضوعی که خاص در یک جهت همسو شوند تا اتفاق جدیدی بیفتد . حال آنکه، با توجه به عوامل متعددی که اقتصاد وجود دارد و عمر کوتاه مدیریت به ویژه مدیران دولتی در کشور خیلی نمی‌توان انتظار ایجاد تغییر داشت.

در حالی‌که هدف از تشکیل انجمن جوانان با انگیزه و پرتلاش و فارغ از انتظارات مرسوم از دولت و دولتمردان باید خودجوش و با ایجاد یک شبکه قوی و متحد به صورت خلاقانه مشکلات پیش روی خود را به حداقل رسانده و برای پیشبرد اهداف بنگاهی و فرابنگاهی خود تلاش کنند.

با در نظر گرفتن چنین ماموریتی برای انجمن جوانان، یکی از فعالیت‌هایی که می‌تواند در برنامه‌های کاری این انجمن قرار گیرد پیگیری اجرایی شدن برخی مصوبات و مطالبه برخی مصوبه هاست که تا کنون مورد توجه لازم نبوده‌اند.

بر این اساس باید به این نکته توجه داشت که تعاریف انتظارها از ایجاد انجمن جوانان نیازمند یک باز تعریف دوباره است تا روند کنونی تغییراتی را به خود ببیند.

 

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید