جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیبازار ارز درگیر ناکارآمدی مدیریتی/منابع ارزی را به تاراج ندهید

بازار ارز درگیر ناکارآمدی مدیریتی/منابع ارزی را به تاراج ندهید

بازار ارز درگیر ناکارآمدی مدیریتی/منابع ارزی را به تاراج ندهید

افزایش نرخ ارز، تورم انتظاری را افزایش داده و نتیجه ای جز از بین رفتن امنیت روانی تمام مردم و افزایش هزینه های زندگی و در نهایت فروپاشی اقتصادی به همراه نخواهد داشت و خریداران هیجان زده این روزها در مشکلات ایجاد شده، مسوول هستند.

به گزارش رتبه آنلاین از بورس نیوز در ماه های قبل، برخی دلواپسان رشد بازار سرمایه را علت تورم و جهش قیمت املاک و خودرو و ارز و… معرفی می کردند؛ ولی در چند هفته ای که بورس تهران شیب نزولی به خود گرفته، نه فقط این بازارها آرام نگرفته که بالعکس شاهد صف های خرید طویل بازار ارز و جهش قیمتی شدید بازار خودرو و… هستیم. آدرس غلطی که به سرمایه گذاران داده شد، نه تنها فرصت طلایی اعتماد مردم به سرمایه گذاری در بورس را سوزاند؛ بلکه کار را به آنجا رسانده که دوباره وقایع سال ۹۷ در حال تکرار است و مردم از دلار ۵۰ هزار تومانی و احتمال قحطی و… حرف می زنند!

حمیدرضا قاسمی کارشناس بازار ارز در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: آنچه در بازار ارز اتفاق افتاده، مختص امروز نیست و ۳ سالی است که درگیر مشکلات بازار ارز هستیم. تحرکات بازار ارز در روزهای اخیر ناشی از این شدید بازار سرمایه و ورود سرمایه های سرگردان به بازار ارز است. وقتی یکی از مسیل های یک رودخانه را ببندیم، طبیعتا جریان آب با فشار بیشتری وارد مسیل دیگر می شود و هیچ بعید نیست که سیلی به راه افتد. بنابراین طبیعی است که با ریزش بازار سرمایه، جریان نقدینگی به سمت خرید ارز آمده و بازار ارز را متلاطم کند.

وی افزود: مردمی که این روزها در صف خرید دلار هستند، به دنبال سرمایه گذاری نیستند و فقط قصد دارند مانع از به تاراج رفتن سرمایه های خود شوند. این مردم از سیاست گذاران قطع امید کرده و به دنبال سرپناهی برای حفظ سرمایه های خود هستند؛ این سرپناه امروز بازار ارز است و فردا احتمالا بازار سکه و… اگرچه بازار ارز در ۶ دهه گذشته همواره این سیگنال را به مردم داده که افت نخواهد کرد؛ اما بازار ارز محل مناسبی برای سرمایه گذاری نیست. اگر رفتار هیجانی سرمایه گذاران نبود، نرخ ارز امروز کمتر از قیمت های فعلی بود و از منظر تحلیلی، هیچ دلیلی برای اینکه نرخ ارز رشد کند و جهش های عجیب و غریب داشته باشد، وجود ندارد و اتفاقا تحلیلگران بازار ارز معتقدند نرخ ارز باید کمتر از نرخ فعلی باشد. نکته اینجاست که علاوه بر آنکه خریداران بازار ارز ممکن است در کوتاه مدت زیان کنند، باید این را هم بدانند که حتی اگر نرخ ارز جهش کرده و شایعه دلار ۵۰ هزار تومانی به خاطر رفتارهای نادرست و هیجانی سرمایه گذاران رنگ واقعیت به خود بگیرد، باز هم بازندگان اصلی این بازی همین سرمایه گذاران خرد هستند. افزایش نرخ ارز، تورم انتظاری را افزایش داده و نتیجه ای جز از بین رفتن امنیت روانی تمام مردم و افزایش هزینه های زندگی و در نهایت فروپاشی اقتصادی به همراه نخواهد داشت و خریداران هیجان زده این روزها در مشکلات ایجاد شده، مسوول هستند.

این تحلیلگر بازار ارز در ادامه گفت: البته اطلاق واژه بازار برای معاملات ارز، چندان صحیح نیست. بازار، محل تلاقی عرضه و تقاضا است. در بازار ارز ما، طرف عرضه تقریبا قفل است و عرضه چندانی صورت نمی گیرد؛ سمت تقاضا هم فقط یک جریان سفته بازی و سوداگری است. در گذشته هم بارها گفته شده اگر افسار بازار ارز از دست دولت خارج شود، به راحتی قابل کنترل نخواهد بود و الان هم باید نگران چنین شرایطی باشیم. بازار ارز رشد زیادی داشته و تحریم ها، بهانه مناسبی برای رشد بازار ارز نیست. دلیل اصلی جهش بازار ارز، ناکارآمدی مدیریت ذخایر ارزی کشور است که می بایست به آنها نگاه استراتژیک داشتیم؛ اما متاسفانه با سیاست گذاری نادرست این بازار را دچار سوداگری کردیم.

قاسمی ضمن انتقاد از قانونی بودن خرید و فروش ارز توسط مردم عادی اظهار کرد: اصلا منطقی نیست که به مردم عادی امکان خرید ارز (حتی در حد سالانه هزار دلار) بدهیم. سیاست گذاران اقتصادی کشور گویا هنوز شرایط حاد کشور را در نکرده اند. با توجه به تحریم ها و محدودیت ورود منابع ارزی و مشکلات فروش نفت و… اقتصاد کشور تحت فشار حداکثری قرار دارد و سیاست گذاران باید بدانند آنچه در بازار ارز بین سوداگران دست به دست می شود، منابع ارزی استراتژیکی است که به تاراج می رود. این نگرش هم که خرید ارز به میزان محدود توسط مردم عادی و سرمایه گذاران خرد، تاثیر بااهمیتی بر روند بازار ارز ندارد، نادرست است و فقط کافی است تصور کنید از جمعیت ۸۰ میلیون نفری کشور، چند درصدی قرار است در صف خرید ارز قرار بگیرند تا وخامت قضیه را درک کنید.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید