شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیاین فلز ارزشمند خیال ارزانی ندارد!

این فلز ارزشمند خیال ارزانی ندارد!


قیمت پالادیم به دلیل کمبود شدید عرضه نسبت به تقاضا که ناشی از مصرف بالا در صنعت خودروسازی است، در سال میلادی آینده همچنان در اوج رکورد بالای اخیر خود خواهد ماند.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، پالادیم در طول سال ۲۰۱۹ رشد چشمگیری داشته است با این حال اکثر تحلیلگران قیمت این فلز ارزشمند را پایین رکورد بالای اخیرش پیش بینی کرده‌اند. برخی از تحلیلگران انتظار دارند پالادیم در سال نو دوباره رکوردشکنی کند اما سایرین نسبت به تصحیح قیمت و کاهش آن در این بازار بلندپرواز هشدار داده‌اند.

روهیت ساوانت، مدیر تحقیقات “گروه سی پی ام” در این باره به کیتکونیوز گفت: ما بر این باوریم که عوامل عرضه و تقاضا حمایت کننده خواهد بود و سرمایه‌گذاران را علاقمند نگه می‌دارد و بنابراین قیمتها بالا می‌مانند.

انتظار می‌رود پلاتین هم در سال ۲۰۲۰ رشد قیمت داشته باشد اما این فلز برخلاف پالادیم کمبود شدید عرضه ندارد و هر گونه افزایشی ملایم خواهد بود و در نتیجه پلاتین اختلاف قیمت چشمگیری با پالادیم خواهد داشت.

هر اونس پالادیم برای تحویل فوری در معاملات روز جمعه ۱۹۶۶ دلار و ۲۵ سنت معامله شد که ۵۶ درصد رشد از ابتدای سال ۲۰۱۹ تاکنون را نشان می‌دهد. پلاتین ۹۳۹ دلار و ۶۰ سنت بود که ۱۸ درصد رشد قیمت داشته است.

مصرف اصلی این فلزات در مبدلهای کاتالیزوری است. پالادیم در موتورهای بنزینی بازار چین و آمریکا که اولین و دومین بازارهای بزرگ جهان هستند محبوب است و پلاتین در خودروهای دیزلی که در اروپا محبوب هستند به کار می‌رود.

به گفته ناظران، تا دو سال پیش پلاتین فلز گرانتری بود اما اکنون تحت تاثیر این انتظار که خودروسازان در مبدلهای کاتالیزوری پالادیم را جایگزین پلاتین خواهند کرد، پالادیم گرانتر شده اما تاکنون چنین تغییری روی نداده است.

به گفته سوکی کوپر، تحلیلگران فلزات ارزشمند در بانک استاندارد چارترد، فروش خودرو در سال ۲۰۱۹ کاهش داشته که به معنای تقاضای کمتر برای پالادیم است اما این اتفاق با افزایش خرید پالادیم در شماری از کشورها از جمله چین و هند جبران شده است. به خصوص چین مقررات محیط زیستی سخت گیرانه‌ای را در پیش گرفته و انتظار می‌رود مصرف پالادیم در خودروها امسال ۵۰ درصد و سال میلادی آینده ۱۰ درصد افزایش پیدا کند.

در حقیقت شرکت “تی دی سکیوریتیز” انتظار دارد تقاضای جهانی برای پالادیم در سال ۲۰۲۰ بیش از چهار درصد رشد کند در حالی که میزان عرضه تنها ۰.۶ درصد رشد خواهد کرد. علاوه بر افزایش بکارگیری پالادیم در خودرو، پیش بینی می‌شود فروش خودرو دوباره رونق پیدا کند.

این شرکت کمبود عرضه پالادیم به میزان ۳۰۰ هزار اونس در سال ۲۰۱۹ و ۷۶۰ هزار اونس در سال ۲۰۲۰ را پیش بینی کرده است. استاندارد چارترد کمبود عرضه پالادیم به میزان ۶۰۱ هزار اونس در سال میلادی جاری و ۷۶۷ هزار اونس در سال آینده را پیش بینی کرده است.

“تی دی سکیوریتیز” قیمت هر اونس پالادیم در سال ۲۰۲۰ را ۱۸۸۸ دلار پیش بینی کرده که بالاتر از ۱۵۲۰ دلار برای سال ۲۰۱۹ است. با مشارکت اندک سفته بازان، قیمت پالادیم احوالی آخر سال به سمت ۲۰۰۰ دلار پیش خواهد رفت که سفته بازان را به سرمایه‌گذاری در این فلز تشویق می کند.

بر اساس گزارش کیتکونیوز، سایرین معتقدند قیمت پالادیم از نظر تاریخی بسیار بالاست و از سطح فعلی اندکی عقب نشینی خواهد داشت. بانک ABN AMRO قیمت هر اونس پالادیم تا پایان سال ۲۰۲۰ را ۱۴۵۰ دلار و کومرس بانک ۱۵۰۰ دلار پیش بینی می‌کند.

گروه سی پی ام میانگین قیمت هر اونس پلاتین در سال ۲۰۲۰ را ۹۱۵ دلار و کومرس بانک ۹۰۰ دلار پیش بینی کرده است.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید