شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهخبرخواندنی‌هااین خانه ارزشمند است؛ با هر نامی!

این خانه ارزشمند است؛ با هر نامی!

یک مهندس معمار تأکید کرد: «خانه‌ صانعی» یا خانه‌ منسوب به پدر چای ایران، آن‌قدر ارزشمند است که حتی اگر متعلق به شخصیتی تاریخی هم نباشد، جزیی از معماری ایرانی است و باید از باقی‌مانده‌های آن حفاظت کرد.
به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، امیرمسعود انوش‌فر با بیان این‌که اگر ثابت شود، خانه‌ قرار گرفته در کوچه‌ رضایی، خیابان دکتر شریعتی در میدان قدس متعلق به کاشف‌السلطنه نیست، باز هم آن خانه ارزشمند است و باید حفاظت و بازسازی شود، اظهار کرد: با این شرط، وضعیت این خانه‌ تاریخی را می‌توان مانند برخی خانه‌های دوره‌ رنسانس در اروپا دانست که نسبت به معماری در آن دوران، یک بازنگری انجام شد.
او «پارتنون» در پاریس را نمونه‌ای از این نوع معماری دانست که با بازنگری همراه بوده است و ادامه داد: با این وجود، در ایران کمتر بنای تاریخی را داریم که در آن، سبک معماری قاجاری یا قبل‌تر از آن در دوره‌های بعدتر، اجرایی شده باشد. البته مساجد در این موضوع، استثنا هستند، چون معمولا آن‌ها را در شرایط کنونی نیز به سبک مساجد گذشته می‌سازند.
وی اظهار کرد: با توجه به این‌ که مالکان آن خانه‌ تاریخی از مرمتگران کاخ گلستان در دوره‌ پهلوی بودند و علاقه‌ی زیادی به بناهای تاریخی داشته‌اند، در مدت زندگی خود در این خانه، تزییناتی را برگرفته از کاخ گلستان به آن اضافه کردند که متأسفانه پس از مدتی توسط افرادی که مشخص نیست، تخریب و به‌گونه‌ای غارت می‌شوند.
اوایل اسفندماه سال گذشته بود که کمیته‌ پیگیری حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران به رسانه‌ها اعلام کرد که خانه‌ «پدر چای ایران» در مدت دو سال غارت شده و با حذف و برداشتن همه‌ تزیینات و کاشی‌کاری‌ها از سراسر خانه، مالک کنونی، قصد تخریب آن را دارد. گفته شد «محمد میرزا کاشف‌السلطنه» مشهور به «پدر چای ایران و نخستین واردکننده‌ چای به ایران» در آن زندگی کرده است. خبرنگار ایسنا موضوع این خانه را پیگیری کرد و حتی بخش‌هایی از تزیینات ارزشمند خانه را در یک گالری یافت که در آنجا برای فروش گذاشته شده بود؛ ولی به‌تازگی مالک خانه‌ یادشده اسنادی را به این خبرگزاری ارائه کرد که براساس آن، خانه‌ی واقع در خیابان دکتر شریعتی تهران به «کاشف‌السلطنه» تعلق ندارد. در ادامه نیز فردی که خود را از نوادگان «کاشف‌السلطنه» معرفی می‌کرد و حتی پیشنهاد کرده بود برای خریدن این خانه و آثار مربوط به آن در گالری‌ها از مردم کمک گرفته شود، تا کنون با وجود تلاش‌های خبرنگار ایسنا، حاضر به اظهار نظر در این‌باره نشده است.
تأکید می‌شود که با وجود اسناد ارائه‌شده درباره‌ خانه‌ «منسوب به پدر چای» به هیچ‌ عنوان از ضرورت حفظ این بنا توسط سازمان میراث فرهنگی کم نشده است و در ارزشمند بودن آن شبهه‌ای وجود ندارد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید