پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

این بازی خطرناک نیست؟


کسب درآمدهای بسیار، قرن‌هاست که اشکال مختلفی به خود گرفته است، در واقع سالیان بسیار است که انسان ها در تمامی نقاط دنیا روش های متنوع و حتی گاه عجیب و غریبی را برای دو یا چند برابر کردن سرمایه هایشان ابداع کرده اند.

انسان ها گاه توانسته اند روش های ابداعی شان برای تولید ثروت را به شکلی چشمگیر فراگیر کنند، روش هایی که گاه سرمایه های کوچک و بزرگ میلیون ها نفر در دنیا را به خود جذب کرده و یکی از این ابداعات راه اندازی بازار بورس بوده است.

تاریخچه پیدایش بورس به قرن پانزدهم میلادی یعنی زمانی که بازرگانان و کسبه شهری در شمال غربی بلژیک در مقابل خانه بزرگ زاده‌ای بنام “واندر بورس” جمع می‌شدند و به داد و ستد کالا، پول و اوراق بهادار خود می‌پرداختند، برمی‌گردد، داد و ستدی که از یک محله در بلژیک به سراسر دنیا بسط پیدا کرد و سرنوشت بسیاری از مردم جهان را تغییر داد.

بدنبال تغییر و تحولات اقتصادی بسیار در ایران و بروز مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم ها و جنگ اقتصادی، بورس یکی از گزینه هایی است که برای فعال کردن سرمایه های خرد و بیرون آوردن پول های کوچک از گنجه ها و چند برابر کردن آنها به مردم توصیه می شود، اما مرور تجربه تلخ بسیاری از کسانی که در همین بازار پر از پول از پای درآمدند باعث می شود، این سوال همیشه افراد را پس از دریافت پیشنهاد ورود به بازار بورس به خود مشغول کند: ” این بازی خطرناک نیست؟”

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان مرکزی با بیان برخی نکات و رمز و رازهای مهم ورود به این عرصه به نوعی به این سوال پاسخ داد.

علی یونسی در گفت‌وگو با ایسنا، سرمایه‌گذاری در بورس را یکی از فرصت‌های خوب برای اقتصاد کشور دانست و گفت: بورس سرمایه‌های خرد مردم را جمع آوری و تبدیل به تولید و ارزش افزوده می‌کند.

وی اظهار کرد: بورس یکی از فرصت‌های خوب سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشور بویژه در در بخش صنعت و تولید است که قابلیت علمیاتی شدن دارد.

وی افزود: از ویژگی‌های مثبت بورس جمع آوری سرمایه‌های خرد مردم و تبدیل آنها به تولید و ایجاد ارزش افزوده و در نهایت سود خوب و مناسب است.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان مرکزی تصریح کرد: در بین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شرایط تورم فعلی حاکم بر کشور، بورس از گزینه‌های مطلوب است. علیرغم اینکه نرخ تورم بالا است، اما نرخ تورم در کشور رو به کاهش است و به جز نوسانات کوتاه مدت برخی کالاهای با دوام مثل لوازم خانگی، دیگر فرصت‌های طلایی زیادی برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد.

یونسی با اشاره به ویژگی‌های بورس گفت: در صورتی که انتخاب افراد در زمینه نوع سهام عاقلانه و صحیح باشد، سرمایه گذاری در بورس در بلندمدت نتیجه خوبی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: کسانی می‌توانند وارد بورس شوند که مبلغی پول بدون استفاده در اختیار داشته باشند چراکه در غیر اینصورت ممکن است در صورت لزوم و به دنبال فروش فوری سهام  این سرمایه‌گذاری به ضرر ختم شود.

این اقتصاددان بیان کرد: افرادی که قصد سرمایه‌گذاری و فعالیت حرفه‌ای در بورس را دارند باید کنترل‌های لحظه به لحظه‌ در خصوص زمان خرید و فروش سهام داشته باشند، اما آماتورها نیاز به مدیریت لحظه‌ای ندارند و تنها در مواقع خاص این کنترل لازم است.

یونسی خاطرنشان کرد: شرکت‌ها و کلاس‌های آموزشی خرید و فروش سهام در بورس قوانین حضور در این بازار را طبق روش های مبتنی بر علوم حسابداری یا اقتصادی برگرفته از عملکرد سری‌های زمانی ارائه می‌کنند، لذا شرکت در این کلاس‌ها قدم مثبتی است که سبب فراگیری مقدمات لازم برای ورود به این حوزه می‌شود.

وی تاکید کرد: البته برخی شرکت‌ها صرفا به منظور برگزاری کلاس فعالیت می‌کنند و هدف آنها آمادگی عملیاتی افراد برای کار نیست پس انتخاب کلاس نیز از موارد ضروری است که باید در ابتدا مورد توجه قرار گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان مرکزی تصریح کرد: توصیه بنده این است که افرادی که پول اضافی دارند وارد بورس شوند، اما باید در انتخاب حوزه و نوع سهام دقت لازم را داشته باشند، معمولا خرید سهام شرکت هایی که در طول  سال های گذشته با ضرر مواجه نبودند و اطلاعات مالی آنها نشان دهنده رشد و وضعیت خوب است، می‌تواند سودده باشد که البته برای انتخاب این شرکت‌ها نباید تنها به اخبار اکتفا کرد چراکه برخی افزایش ارزش سهم‌ها تحت تاثیر بحث‌های سیاسی صورت می‌گیرد، برای مثال هپکو هنوز هم با سوء‌مدیریت درگیر است، اما با افزایش ارزش سهام مواجه است که این امر به سبب اخبار منتشر شده متعدد از سفر وزرا و روسای مختلف و بازدید از این شرکت بوده است، در صورتی که اگر تا ماه‌های آینده فعالیت خوبی از این شرکت دیده نشود با کاهش ارزش سهام مواجه خواهد شد و متضرر شدن افراد سهیم در این سهام آغاز می‌شود.

یونسی بیان کرد: برخی از کارگزاری‌ها پیشنهادات همکاری را به افراد تازه‌کار ارائه می‌کنند، اما باید دقت بیشتری در نوع قرارداد به خرج داد و از انعقاد قرارداد یکطرفه پرهیز کرد، چراکه دو طرف باید در سود و زیان شریک باشند که همین موضوع سبب حذف شدن دلالان نیز می‌شود.

وی در رابطه با چالش‌های این حوزه، گفت: ورود به بحث بورس و سرمایه گذاری در بورس به نفع اقتصاد کشور است اما چالش‌ها و نگرانی‌هایی هم وجود دارد. گاهی اوقات صورت حساب‌های مالی شرکت‌ها شفاف نبوده و گویای عملکرد واقعی شرکت‌ها نیست و همین موضوع سبب می‌شود که یک شرکت به ظاهر سودده به نظر برسد، اما در واقع از نظر اقتصادی شرایط مناسبی نداشته باشد.

یونسی خاطرنشان کرد: افزایش قیمت‌ها به سبب هجوم خریداران به سمت یک سهام و متقابلا هجوم برای فروش، بر نوسانات قیمت تاثیر بسزایی دارد. تصمیم یک گروه برای خرید سهام یک چالش است و نباید ملاکی برای اقدام به خرید توسط سایر افراد باشد.

وی تاکید کرد: در شرایط بحرانی اقتصاد باید منتظر خروج اثرات روانی تحریم از سیستم ماند تا بعد از آن بتوان اقدام به خرید کرد. صبوری در بورس نقش مهمی دارد و خریداران نباید در معاملات خرید و فروش سهام تعجیل کنند.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید