پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبرخواندنی‌هااینترنت شنوایی در راه است

اینترنت شنوایی در راه است


در حال حاضر هر روز شاهد هوشمند شدن بیشتر خانه‌ها هستیم و به عقیده دو دانشمند دانشگاه کیس وسترن رزرو ایالات متحده، اینترنت شنوایی در راه هستند.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، لوازم خانگی امروزی، سیستم‌های سرگرمی، دوربین‌های امنیتی و روشنایی، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی که به یکدیگر و اینترنت متصل شده‌اند، از طریق برنامه‌های رایانه یا تلفن هوشمند از راه دور قابل دسترس و کنترل هستند.

ساختمان‌های تجاری، صنعتی و دولتی  روز به روز به «اینترنت اشیاء» یا IoT تجهیز می‌شوند.

در حال حاضر دو مهندس برق و استاد  علوم رایانه در دانشکده فنی دانشگاه کیس وسترن رزرو، آزمایشی با مجموعه‌ای از سنسورها انجام دادند. این سیستم نه فقط برای ارتعاشات، صداها و حتی راه رفتن خاص و یا سایر حرکات مربوط به افراد در یک ساختمان تجهیز شده، بلکه تغییرات اندک در میدان الکتریکی محیط را نیز شناسایی می‌کند.

البته شاید هنوز هم یک دهه یا خیلی بیشتر زمان لازم است تا خانه‌های هوشمند بر اساس فعالیت‌های شما و تنها با چند سنسور کوچک مخفی در دیوارها و طبقات تنظیم شوند، اما مینگ چون هوانگ، استادیار مهندسی برق و علوم رایانه گفت:  ما ساختمانی با قابلیت گوش‌کردن به کاربر ایجاد می‌کنیم.

وی اظهار کرد: در این پروژه از اصولی مشابه آنچه که در گوش انسان رخ می‌دهد استفاده می‌کنیم تا این سیستم قابلیت خواندن ارتعاشات و صداها را داشته باشد که آن را «اینترنت شنوایی» نامیده‌ایم.

هوانگ، تحقیقاتی را در رابطه با راه رفتن و ردیابی حرکت انسان انجام می‌دهد و دیگر همکارش بر روی حسگر لرزش و تغییرات در میدان الکتریکی موجود ناشی از حضور انسان یا حتی حیوانات خانگی فعالیت می‌کند.

وی در ارتباط با حریم خصوصی این سیستم گفت: این سیستم قادر نخواهد بود افراد را شناسایی کند، هرچند از آنها برای تشخیص راه‌های مختلف سنجش حضور آنان استفاده می‌کند.

این گروه انتظار دارند که این سیستم مزایای زیادی در بهره‌وری انرژی برای ساختمان‌ها  به خصوص در نور و گرما بر اساس تنظیم نحوه حرکت انسان از یک اتاق به اتاق دیگر داشته باشد.

هوانگ گفت: یکی دیگر از مزایای این سیستم قابلیت اندازه‌گیری ایمنی ساختمان در برابر زمین لرزه یا طوفان است.

نتایج این تحقیق در کنفرانس IEEE Sensors در دهلی نو، هند منتشر شده است.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید