جمعه 10 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیایران هفتادو ششمین بازار جذاب برای خارجی ها

ایران هفتادو ششمین بازار جذاب برای خارجی ها

مونا مشهدی رجبی:یکی از مسایل کلیدی در هر کشور ، ایجاد فضای مناسب برای جذب سرمایه‌های خارجی است . سرمایه‌هایی که می‌تواند ضمن ایجاد فرصت‌های شغلی در کشور زمینه را برای توسعه اقتصادی و بهبود زیر ساختهای صنعتی فراهم کند و تعامل اقتصادی کشور را به کشورهای خارجی افزایش دهد.

به گزارش رتبه آنلاین به نقل از مرکز مطالعات بازار سرمایه در دانشگاه میشیگان امریکا، ایران هفتاد و ششمین کشور جذاب دنیا برای سرمایه گذاری است. طبق این مطالعه ۱۰۹ کشور در دنیا هستند که ۹۷ درصد از سرمایه‌های خارجی را جذب می کنند و ایران در میان این کشورها جایگاه ۷۶ را دارد .  اما نکته قابل ملاحظه در این گزارش ارتقای دو پله‌ای جایگاه ایران در جذب سرمایه‌های خارجی در فاصله سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ میلادی  است . در سال ۲۰۱۵ میلادی ایران هفتاد و هشتمین کشور دنیا در جذب سرمایه های خارجی بود و در سال گذشته توانست جایگاه ۷۶ را بدست اورد.

حال سوال این است که چه عواملی باعث جذب شدن سرمایه‌گذاران خارجی به یک بازار می شود؟ طبق این گزارش سه دسته از عوامل هستند که باعث جذب سرمایه‌های خارجی به یک کشور می‌شوند. یک دسته پیش زمینه‌های اقتصادی در کشور است که شامل ثبات اقتصاد کلان، توسعه ساختار مالی در کشور، فضای موسسات و فضای کسب و کارها است. ایران از نظر کیفیت پیش زمینه‌های اقتصادی در میان ۱۰۹ کشور دنیا جایگاه ۹۲ را دارد ولی نسبت به سال ۲۰۱۵ میلادی ۷ پله ارتقای جایگاه پیدا کرده است.

دسته دوم عوامل زیر ساختی و قوانین حمایت کننده از سرمایه‌های خارجی است و دسته سوم عوامل خارجی از قبیل میزان توجه به نوآوری و شمار شرکت‌های خارجی فعال در کشور میزبان سرمایه است. اما در میان این سه دسته عوامل که بالغ بر ۶۰ زیر بخش هم دارد ، عوامل زیربنایی اقتصادی و قوانین حامی سرمایه‌های خارجی بیش از دیگر بخشها اهمیت دارد . از جمله فاکتورهای در نظر گرفته شده در این بخش می‌توان به نیروی کار تحصیل‌کرده وبا مهارت، نرخ رشد اقتصادی، وجود زیر ساخت‌های صنعتی و در نهایت وجود قوانین حامی تولید و سرمایه‌گذاری در کشور اشاره کرد.

جایگاه ایران در میان ۱۰۹ کشور مورد مطالعه از نظر زیرساختهای اقتصادی مناسب برای جذب سرمایه های خارجی ۶۶ است که نسبت به سال ۲۰۱۵ میلادی ۶ پله ارتقا یافته است و از نظر عوامل خارجی و کلی اقتصادی با یک پله ارتقا نسبت به سال ۲۰۱۵ میلادی توانست رتبه ۷۱ را به خود اختصاص دهد.بیشترین ضعف ایران در دسترسی به بازارهای بین‌المللی، نسبت تجارت به تولید ناخالص داخلی و در نهایت کارایی بخش دولتی در فعالیتهای اقتصادی است.

این گزارش نشان می‌دهد جذاب‌ترین کشور دنیا برای سرمایه‌گذاران خارجی امریکا است و هنگ‌کنگ در این رده بندی جایگاه دوم را دارد . کشورهای بریتانیا و سوییس و آلمان در جایگاه سوم تا پنجم این فهرست قرار دارند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید