پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهتجارتاصناف و اتاق‌هاایران رتبه نخست خریدسویا از آمریکا

ایران رتبه نخست خریدسویا از آمریکا

ایران بزرگ‌ترین خریدار سویای آمریکا شد

به دنبال تنش‌های تجاری میان چین و ایالات متحده، ایران به بزرگ‌ترین خریدار سویای آمریکا تبدیل شد. تنها در ماه آگوست، ایران حدود 13.2 درصد از سویای صادراتی آمریکا را خریداری کرده است.

به دنبال تنش‌های تجاری میان چین و ایالات متحده، ایران به بزرگ‌ترین خریدار سویای آمریکا تبدیل شد.

به گزارش رتبه آنلاین از بیمکو، هر ساله در بازه زمانی اکتبر تا مارس، ایالات متحده، بزرگ‌ترین منبع اصلی تامین‌کننده سویای چین، ۳۵٫۷ میلیون تن سویا به این کشور می‌فروشد. با این حال با شروع جنگ تجاری در ماه مارس، چین تعرفه‌های برخی محصولات کشاورزی وارداتی از آمریکا از جمله سویا را افزایش داد.

صادرات سویا به چین در هشت ماه نخست سال ۲۰۱۸ حدود ۳۱ درصد و در ماه آگوست ۹۵ درصد کاهش یافته است.

طی هشت ماه اول سال جاری میلادی، آمریکا ۷٫۸۴ میلیون تن سویا به چین صادر کرده که این میزان ۳٫۵۴ میلیون تن از همین دوره در سال گذشته کمتر است.

در آگوست ۲۰۱۸ تنها ۶۷ هزار تن سویا از آمریکا به چین صادر شده که این میزان کاهشی ۹۵ درصدی را نشان می‌دهد.

حجم سویای صادراتی آمریکا به ایران از ژانویه ۲۰۱۶ تا جولای ۲۰۱۸ بیش از ۸۲ هزار تن بوده، با این حال تنها در آگوست ۲۰۱۸، ایالات متحده ۴۱۴ هزار تن به ایران سویا صادر کرده که این آمار حکایت از پنج برابر شدن صادرات سویای ایالات متحده به ایران دارد.

ایران تنها در ماه آگوست حدود ۱۳٫۲ درصد از سویای صادراتی آمریکا را خریداری کرده است.

به نوشته مدیر تحلیلی بیمکو، دلیل اشتیاق قابل توجه و ناگهانی ایران برای سویای آمریکا هنوز مشخص نیست.

در این گزارش آمده که طی هشت ماه اول سال ۲۰۱۸، برزیل ۵۰٫۹ میلیون تن سویا به چین صادر کرده است. حجم صادرات سویای برزیل به چین در هشت ماه اول سال ۲۰۱۷ حدود ۴۴٫۱ میلیون تن بوده که این ارقام افزایش ۶٫۸ درصدی صادرات سویای برزیل به چین را نشان می‌دهد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید