پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیایران در سرانه GDP دهم شد

ایران در سرانه GDP دهم شد

 

خاورمیانه منطقه‌ای مشتمل بر ۱۵ کشور است که به جز مصر، مابقی در غرب قاره آسیا واقع شده‌اند؛ بزرگترین کشورهای این منطقه از نظر مساحت کشورهای عربستان سعودی و ایران هستند ولی از نظر سرانه تولید ناخالص داخلی کشور قطر در ابتدای فهرست قرار دارد.  


به گزارش رتبه آنلاین، نکته مهم در این منطقه، این است که این گستره جغرافیایی دارای ذخایر نفت و گازطبیعی است و به دلیل اینکه کشورهای خاورمیانه نسبت به مساحت‌شان جمعیت کمتری نسبت به دیگر کشورهای دنیا دارند، سرانه تولید ناخالص داخلی در اغلب این کشورها بالا است.

بر اساس رتبه‌بندی‌های موجود، ایران دهمین کشور خاورمیانه از نظر سرانه تولید ناخالص داخلی است و وضعیتی شبیه کشور لبنان دارد.

بر اساس این گزارش، سرانه تولید ناخالص داخلی در ایران برابر با ۱۸ هزار و ۱۰۰ دلار امریکا است  و بعد از کشورهای ترکیه و لبنان قرار دارد. کشورهای مصر و اردن و عراق  و سوریه  و یمن از نظر سرانه تولید ناخالص داخلی در جایگاه‌های بعد از ایران قرار دارند.

ارزش تولید ناخالص داخلی سرانه ایران یک هفتم ارزش تولید ناخالص داخلی سرانه در قطر است.

ثروتمندترین کشورهای خاورمیانه

طبق آمارهای سال ۲۰۱۶ میلادی، سرانه تولید ناخالص داخلی در قطر برابر با ۱۲۹ هزار ۷۰۰ دلار امریکا است که نه تنها در خاورمیانه بلکه در کل دنیا ، جایگاه اول را دارد. این کشور دارای ۲۵ هزار میلیارد متر مکعب ذخایر تایید شده گاز طبیعی و ۱۵ میلیارد بشکه ذخیره نفت است.

ارزش اقتصادی ذخایر طبیعی این کشور برابر با ۱۶۶.۹ میلیارد دلار است وجمعیتی حدود ۲.۵ میلیون نفر دارد. سرانه تولید ناخالص داخلی این کشور در سال گذشته  نسبت به  دهه ۱۹۷۰ میلادی ۱۱۵۶ درصد رشد کرده است.

دومین کشور ثروتمند خاورمیانه ، کویت است که مساحتی معادل ۶۸۸۰ مایل مربع دارد و سرانه تولید ناخالص داخلی آن برابر با ۷۱هزار و ۳۰۰ دلار امریکا است. حجم ذخایر تایید شده نفتی در این کشور برابر با ۹۴ میلیارد  بشکه است و روزانه ۲.۵ میلیون بشکه نفت تولید می کند.

سومین کشور ثروتمند خاورمیانه، امارات متحده عربی است که تنها ۳۲ هزار و ۳۰۰ مایل مربع مساحت دارد  و سرانه تولید ناخالص داخلی آن برابر با ۶۷ هزار و ۷۰۰ دلار است. اقتصاد این کشور وابسته به حجم بالای ذخایر معدنی  و نفت است . امارات با تولید ناخالص داخلی ۳۷۷ میلیارد دلاری ، جمعیتی برابر با ۹.۳ میلیون نفر دارد که ۷.۸ میلیون نفر از آنها را خارجی ها تشکیل می دهند.

 فقیرترین کشورهای خاورمیانه

فقیرترین اقتصاد خاورمیانه، کشور یمن است که مساحتی برابر با ۲۰۳ هزار و ۸۵۰ مایل مربع دارد و ارزش تولید ناخالص داخلی آن برابر  با ۷۳.۴۴۵ میلیارد دلار است .

سرانه تولید ناخالص داخلی این کشور برابر با ۲هزار و ۵۰۰ دلار اعلام شده است. نفت ۹۰ درصد از درآمد صادراتی یمن را تشکیل می دهد در حالیکه حجم ذخایر تایید شده این کشور برابر با ۴ میلیارد بشکه است.

بعد از یمن، کشور سوریه قرار دارد. این کشور ۱۷ میلیون نفر جمعیت و ۷۱ هزار و ۵۰۰ مایل مربع مساحت دارد و سرانه تولید ناخالص داخلی در این کشور برابر با ۲ هزار و ۹۰۰ دلار امریکا است.

یک دلیل مهم  شرایط نامطلوب اقتصادی در سوریه را می توان جنگ سال‌های اخیر در این کشور دانست که باعث شد تا ۲۳۷ میلیارد دلار به اقتصاد این کشور آسیب وارد شود.

کشورهای خاورمیانه بر مبنای سرانه تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۶
سرانه GDP (دلار آمریکا)نام کشوررتبه
۱۲۹۷۰۰قطر۱
۷۱۳۰۰کویت۲
۶۷۷۰۰امارات۳
۵۴۱۰۰عربستان۴
۵۰۳۰۰بحرین۵
۴۳۷۰۰عمان۶
۳۴۸۰۰اسراییل۷
۲۱۱۰۰ترکیه۸
۱۸۵۰۰لبنان۹
۱۸۱۰۰ایران۱۰
۱۲۱۰۰مصر۱۱
۱۱۱۰۰اردن۱۲
۱۶۵۰۰عراق۱۳
۲۹۰۰سوریه۱۴
۲۵۰۰یمن۱۵

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید