جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراجتماعی و شهریایران در رده هفتاد و هشتم شاخص سرمایه انسانی جهان ایستاد

ایران در رده هفتاد و هشتم شاخص سرمایه انسانی جهان ایستاد

ایران

موسسه «لنست» اعلام کرد فنلاند دارای بالاترین شاخص سرمایه انسانی جهان است.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، سرمایه انسانی به عنوان شاخصی برای اندازه‌گیری سطح آموزش و بهداشت افراد و تاثیر آن بر رشد اقتصادی تعریف می شود. در این رده بندی که بر اساس اطلاعات آماری جمعیت ۲۰ تا ۶۴ سال ۱۹۵ کشور جهان در بازه زمانی ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶ میلادی تهیه شده است، ۲۵۲۲ سرشماری و ۱۸۹۴ آزمون تستی از جمعیت آماری انجام شده است.

بر اساس این رده بندی، سرمایه انسانی کشورها به طور میانگین در مقایسه با گزارش قبلی رو به بهبود بوده است. در این رده‌بندی فنلاند با ۲۸ امتیاز در رده نخست قرار گرفته است و پس از این کشور، ایسلند، دانمارک و هلند هر ۳ با ۲۷ امتیاز در رده‌های دوم و سوم و چهارم، تایوان و کره جنوبی با ۲۶ امتیاز در رده پنجم و ششم، و کشورهای نروژ، لوکزامبورگ، فرانسه، بلژیک، کانادا و سوئیس با ۲۵ امتیاز در رده هفتم تا دوازدهم جای گرفته‌اند.

ایران در این رده‌بندی با ۱۵ امتیاز پایین‌تر از گرجستان، آرژانتین و برزیل و بالاتر از کشورهایی چون قطر، مصر و اندونزی در رده هفتاد و هشتم قرار گرفته است.

رتبه برخی دیگر از کشورهای حاضر در این مطالعه عبارت است از: ژاپن در رده چهاردهم، اتریش در رده نوزدهم، آلمان در رده بیست و چهارم، استرالیا در رده بیست و ششم، آمریکا در رده بیست و هفتم، انگلیس در رده سی و یکم، ترکیه در رده چهل و سوم و روسیه در رده چهل و نهم.

کمترین رتبه شاخص سرمایه انسانی متعلق به کشور نیجر است و پس از این کشور، سودان جنوبی، چاد، بورکینافاسو، مالی، سومالی، ساحل عاج و افغانستان قرار دارند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید