پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیایران در جایگاه دوم ارزانترین بنزین در جهان

ایران در جایگاه دوم ارزانترین بنزین در جهان

طبق جدیدترین قیمت گذاری بنزین در کشورهای مختلف جهان (سپتامبر ۲۰۱۸) قیمت بنزین در ایران بعد از ونزوئلا، ارزان ترین بنزین در جهان است.
به گزارش رتبه آنلاین از تسنیم، نوسانات شدید ارزی در ایران که به کم ارزش شدن پول ملی ما در مقایسه با دیگر پول های رایج جهان از جمله دلار و یورو از یک سو و سالها عرضه بنزین با یارانه پنهان دولتی و ثابت ماندن قیمت بنزین از سال 94 تاکنون از سوی دیگر، بنزین ایران را در جدیدترین رده بندی قیمتی بنزین جهان به دومین بنزین ارزان دنیا تبدیل کرده است.

در جدول عکس 2 قیمت روز بنزین در کشورهای مختلف جهان آمده است. در این جدول بنزین ایران بر اساس نرخ روز دلار آزاد (16500 تا 17000 تومان) محاسبه شده است. اگر قیمت بنزین کشورمان را بر اساس نرخ دلار بازار ثانویه یا سامانه نیما (7500 تا 8000 تومان) محاسبه کنیم، هر لیتر بنزین در ایران 12 سنت خواهد بود که در این صورت باز هم بنزین ایران دومین بنزین ارزان جهان است.

همانطور که در جدول مشخص است، مقایسه قیمت بنزین در ایران و کشورهای همسایه، نشان از تفاوت فاحش نرخ این فرآورده نفتی در ایران و کشورهای همسایه دارد.

قیمت بنزین با ارز آزاد در ترکیه هم اکنون در حدود 19 هزار و 300 تومان در هر لیتر است. قیمت بنزین در افغانستان حدود 12 هزار و 400 تومان و در پاکستان حدود 12 هزار و 700 تومان است.

قیمت هر لیتر از این فرآورده استراتژیک نفتی در آذربایجان حدود 8000 تومان، در اردن حدود 25 هزار و 300 تومان، در امارات متحده عربی حدود 11 هزار و 500 تومان و در عراق حدود 10 هزار و 700 تومان است.

این شرایط موجب شده قاچاق بنزین بیش از پیش رونق یابد و بنزینی که با یارانه دولتی تولید می شود و با یارانه دولتی توزیع می شود، در خارج از مرزهای کشور مصرف شده و این یارانه دولتی به جیب قاچاقچیان سرازیر شده و اختلاف فاحشی که با نوسانات ارزی و کاهش ارزش پول ملی ایجاد شده، قاچاق را رونق داده و قاچاقچیان را فربه تر از گذشته کرده است.

آمار غیررسمی ماههای اخیر از قاچاق روزانه 20 میلیون لیتر بنزین از ایران حکایت دارد، آماری که از سوی مراجع رسمی چون وزارت نفت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تأیید نشده و هیچ آمار رسمی دیگری نیز برای تأیید و یا حتی رد این آمار قاچاق گسترده بنزین وجود ندارد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید