جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبرایران خواستار بررسی موشک یمن شد

ایران خواستار بررسی موشک یمن شد

وزیر دفاع ایران می‌گوید که ایران به‌دنبال قطعه‌ای از موشک پرتاب شده به فرودگاه ریاض، توسط حوثی‌هاست تا ادعای آمریکا مبنی بر ایرانی بودن این موشک بررسی شود.

به گزارش رتبه آنلاین، همزمان دولت فدرال آلمان به اطلاع دبیرکل سازمان ملل رسانده ادعای برخی رسانه‌ها درباره فعالیت‌های خرید ناسازگار با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت از سوی ایران صحت ندارد. نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، روز ۲۳ آذرماه در مقر پنتاگون، وزارت دفاع ایالات‌متحده، موشکی را به خبرنگاران نشان داد که به گفته او از عربستان سعودی به واشنگتن انتقال داده شده و‌‌ همان موشک بالستیکی است که حوثی‌های یمن به فرودگاه ریاض پرتاب کرده بودند. به گفته این مقام آمریکایی، این موشک آرم گروه صنعتی شهید باقری را روی خود داشته و با مشخصات موشک‌های ایرانی همخوانی دارد.

در شرایطی که وزیر امور خارجه ایران به این ادعا واکنش نشان داده و گفته تهران به سازمان ملل شکایت می‌کند، امیر حاتمی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی هم از بررسی اظهارات نیکی هیلی در «مجموعه فنی» وزارت دفاع خبر داده است. حاتمی روز دوشنبه ۲۷ آذر به خبرگزاری خانه ملت گفته که «مجموعه فنی حوزه دفاعی جمهوری اسلامی در حال بررسی ادعای نیکی هیلی مبنی بر تحویل تسلیحات ایرانی به انصارالله یمن و نشان دادن تصویری از این موشک‌ها در سازمان ملل است.» او افزود: «از این‌رو مجموعه‌های فنی حوزه دفاعی جمهوری اسلامی درخواستی را تنظیم کرده تا بتوان در این رابطه جهت شفافیت به سازمان ملل شکایت کنیم.» وزیر دفاع ایران می‌گوید که «بنا به درخواست جمهوری اسلامی باید قطعه‌ای از این موشک‌ها تحویل ایران داده ‌شود تا بتوان ضمن بررسی، نظر نهایی را اعلام کنیم.»

حاتمی اما توضیح نداد که شکایت وزارت دفاع جدا از شکایت وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران است یا نه. وزیر خارجه ایران نیز پیش‌تر ادعای نماینده آمریکا را اتهام‌های بی‌پایه‌ای خوانده بود که با نشان دادن یک تکه آهن علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح شده است. ظریف در پاسخ به پرسش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» گفت: «طرف ایرانی علیه ادعای مطرح‌شده ازسوی آمریکا، در مورد تحویل تسلیحات به یمن، به سازمان ملل شکایت می‌کند». او با اعلام اینکه آمریکا «اتهامات بی‌پایه‌ای را با نشان دادن یک تکه آهن علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌کند»، ‌افزود: «در اینکه صحبت‌های خانم هیلی هیچ مستنداتی نداشت شکی نیست و حتی برای غربی‌ها هم در این خصوص قانع‌کننده نبوده است». پس از سخنان نیکی هیلی، نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، گفته‌های او را رد کرد و آنها را «غیرمسوولانه، تحریک‌آمیز و مخرب» دانست. این درحالی بود که عربستان سعودی با استقبال از سخنان سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، اقدامات ایران در حمایت از حوثی‌ها را محکوم کرد.

گزارش آلمان به سازمان ملل

همزمان با واکنش وزیر دفاع ایران به شوی نیکی هیلی و در زمانی که آمریکا مدعی است ایران قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرده، دولت فدرال آلمان به اطلاع دبیرکل سازمان ملل رسانده است که ادعای برخی رسانه‌ها درباره فعالیت‌های خرید ناسازگار با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت از سوی ایران صحت ندارند. دولت آلمان با تکذیب گزارش‌های رسانه‌های غربی به «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد اطلاع داده ایران فعالیت‌های خارج از مسیر کانال خرید برجام نداشته است. گوترش در چهارمین گزارش خود درباره اجرای قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تصریح کرده که از زمان اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، او و دبیر کل قبلی گزارشی مبنی بر تامین، فروش، انتقال یا صادرات اقلام، مواد، تجهیزات، کالاها و فناوری‌های هسته‌ای یا دارای کاربری دوگانه در مغایرت با بند ۲ ضمیمه B قطعنامه ۲۲۳۱ دریافت نکرده‌اند. دبیرکل همچنین با اشاره به گزارش رسانه‌های آمریکایی که مدعی فعالیت‌های غیرقانونی خرید ایران در آلمان شده بودند، تصریح کرده است: «دولت فدرال آلمان در نوامبر ۲۰۱۷ تایید کرد نشانه‌ای درباره هیچ فعالیت ناسازگار با بند ۲ پیوست B قطعنامه ۲۲۳۱(۲۰۱۵) وجود ندارد، ضمن اینکه هیچ ادله‌ای مبنی بر انجام انتقال‌ها یا فعالیت‌های ناسازگار با بند ۴ ضمیمه B موجود نیست.»

شبکه خبری فاکس‌نیوز ماه گذشته مدعی شده بود به گزارش‌هایی از دستگاه‌های اطلاعاتی آلمان دست یافته که نشان می‌دهند ایران قصد خریداری فناوری‌های غیرقانونی قابل استفاده در برنامه‌ موشکی و برنامه هسته‌ای را داشته است. فاکس‌نیوز به نقل از یک سرویس اطلاعاتی آلمان مدعی شد ایران در بازه زمانی سپتامبر تا اکتبر ۳۲ بار برای خرید چنین فناوری‌هایی تلاش کرده است.

گوترش در بخش دیگری از گزارش خود، بار دیگر بر کذب بودن این ادعاها تاکید کرده است. او اضافه کرده است: «دولت فدرال آلمان در تعاملاتش با دبیرکل در اوایل نوامبر ۲۰۱۷ گزارش اداره فدرال محافظت از قانون اساسی (BfV) را یادآور شد که مطابق با آن «تا آنجا که BfV قادر به راستی‌آزمایی چنین شواهدی است، هیچ مورد نقض برنامه جامع اقدام مشترک آشکار نشده است.» گوترش همچنین بار دیگر تاکید کرده دولت فدرال آلمان در ۲۷ نوامبر ۲۰۱۷ دبیر کل را مطلع کرد که نشانه‌هایی از فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در مغایرت با بند ۲ ضمیمه B قطعنامه ۲۲۳۱، وجود ندارد. در این میان، دو روز پس از نشست خبری هیلی، وزارت خارجه فرانسه گفت: درحال بررسی مدارک ارائه‌شده توسط آمریکا است. به گزارش خبرگزاری رویترز، الکساندر ژورژینی، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، روز شنبه ۲۵‌آذر، با تاکید بر اینکه کشورش نگرانی‌هایی درباره برنامه موشکی ایران دارد، افزود: «پاریس همچنان در حال بررسی است و هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.» پیش از این، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، از ایران خواسته بود تا از رفتارهای به گفته او تهاجمی در منطقه دست بکشد و درباره برنامه موشکی خود نیز شفاف‌سازی کند.

واکنش شمخانی

از سوی دیگر، دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه واکنش مقامات ایرانی به ادعاهای آمریکا گفت: «سخنان نماینده آمریکا در سازمان ملل درباره ایران و توان دفاعی یمن، نمایشی بسیار ضعیف، مسخره و حتی فاقد پشتوانه فنی است.» به گزارش «ایرنا» دریابان علی شمخانی روز شنبه در حاشیه یادواره شهدای ترور کردستان در جمع خبرنگاران افزود: «جمهوری اسلامی ایران اگر اقدامی انجام دهد بدون هیچ ابهامی آن را آشکارا اعلام می‌کند و هیچ ابهامی در کارهای خود ندارد.» او افزود: سخنان «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل فاقد سند بود و اگر قرار است با سند چیزی را ثابت کنند بمب‌های خوشه‌ای آمریکا در خیابان‌های صنعا سندی قوی‌تر است که دخالت آمریکا را در وضعیتی که علیه مردم یمن ایجاد شده، نشان می‌دهد. دبیر شورای‌عالی امنیت ملی اضافه کرد: مردم یمن امروز در محاصره و بمباران قرار دارند و همه این اقدام‌ها با پشتیبانی، همکاری و حمایت آمریکا از عربستان سعودی انجام می‌شود.

منبع : دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید