جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیایران تنها شش رایزن بازرگانی در جهان دارد

ایران تنها شش رایزن بازرگانی در جهان دارد


قم رییس سازمان گسترش اقتصاد مقاومتی گفت: ایران تنها شش رایزن بازرگانی در کل جهان دارد، در حالی‌که کشور ترکیه تنها در کشور عراق ۲۱رایزن بازرگانی دارد و این نشان از عدم توجه به مسئله بازرگانی و صادرات است.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، حجت الاسلام ذکریا نیکویی ظهر امروز در سمینار تخصصی فرصت‌های صادرات و سرمایه‌گذاری استان قم عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی به معنی اقتصادی شکوفا و عدم وابسته به بیگانگان است که متاسفانه دولت‌های مختلف به طور مناسب به آن نپرداختند.

وی افزود: بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور به دلیل وابستگی به نفت است و تمام دولتمردان و مسئولین به این موضوع اذعان دارند ولی باید به دنبال راه درستی برای قطع وابستگی به نفت باشیم تا مشکلات اقتصادی کشور رفع شود.

رییس سازمان گسترش اقتصاد مقاومتی بیان کرد: قوانین اقتصادی و بازرگانی به شدت سختگیرانه است و بسیاری از جوانان نمی‌توانند وارد این عرضه شوند و برای دریافت کارت بازرگانی با مشکلات بسیاری مواجه می‌شوند.

وی ادامه داد: ایران تنها شش رایزن بازرگانی در کل جهان دارد، در حالی‌که کشور ترکیه تنها در کشور عراق ۲۱رایزن بازرگانی دارد و این نشان از عدم توجه به مسئله بازرگانی و صادرات است و این وضع باید بهبود پیدا کند.

نیکویی تصریح کرد: ایران در رونق کسب کار در بین ۱۹۰ کشور، رتبه ۱۲۷ را دارد که نسبت به گذشته ۱۱پله سقوط داشته است و در این خصوص وضعیت ایران حتی از کشورهای جنگ‌زده‌ای مانند عراق و افغانستان نیز بدتر است و همچنین ایران نسبت به کشورهای همسایه خود نیز وضعیت مناسبی ندارد.

وی اضافه کرد: باید شعارهایی که در خصوص رونق اقتصادی در کشور مطرح است به حقیقت بپیوندد و در عرصه عمل به رونق اقتصادی و صادرات کشور کمک کنیم تا وابستگی کشور به نفت قطع شود و شاهد توسعه اقتصادی باشیم.

سعید اشتیاقی عضو مشترک اتاق بازرگانی عراق، قطر و چین نیز در این سمینار عنوان کرد: باید باور کنیم که در جنگ اقتصادی قرار داریم و همه امکانات و قوانین باید در این جنگ کمک‌رسان کشور باشند.

وی افزود: صادرکنندگان سرداران خط مقدم اقتصاد مقاومتی هستند و باید از صادرکنندگان در عرصه عمل حمایت شود تا با انگیزه بتوانند در این جنگ اقتصادی فعالیت کنند.

عضو مشترک اتاق بازرگانی عراق، قطر و چین بیان کرد: گام اول برای صادرات و استفاده از بازارهای خارجی، استفاده از بازار داخل است و ابتدا باید بازار داخلی را جذب کنیم و سپس به فکر صادرات باشیم.

وی ادامه داد: برای صادرات باید علمی عمل کنیم تا صادرات موفق باشد و با شکست مواجه نشود، در این خصوص منابع اطلاعاتی وجود دارد که می‌توان از آن استفاده کرد تا هدفمند وارد این عرصه شویم.

اشتیاقی با بیان اینکه تعداد رایزن‌های بازرگانی کشور به هیچ عنوان پاسخگو نیست، تصریح کرد: رایزن‌های بازرگانی باید از جنس اقتصادی باشند تا بتوانند به درستی عمل کنند، همچنین برای استفاده از ظرفیت بازارهای خارجی علی‌الخصوص کشورهای همسایه، باید تعداد رایزن‌های بازرگانی افزایش پیدا کنند.

 

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید