جمعه 31 فروردین 1403
خانهنظام‌های رتبه‌بندیرتبه‌بندی‌های بین‌المللیایران بالاترین رشد توسعه انسانی جهان را در ۴ دهه اخیر کسب...

ایران بالاترین رشد توسعه انسانی جهان را در ۴ دهه اخیر کسب کرد

گزارش دفتر توسعه سازمان ملل متحد نشان می‌دهد، جمهوری اسلامی ایران با افزایش ۰.۳۳۷درجه‌ای شاخص توسعه انسانی بالاترین رشد را از لحاظ توسعه‌یافتگی در ۴ دهه اخیر بین کشورهای دنیا کسب کرده است.

به گزارش رتبه آنلاین به نقل از تسنیم، گزارش توسعه انسانی یکی از مهمترین و معتبرترین گزارش‌های اقتصادی و اجتماعی در جهان است که هرساله توسط دفتر توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) منتشر می‌شود و در این گزارش شاخص توسعه انسانی (HDI) کشورها بر اساس معیارهایی چون امید به زندگی، کیفیت نظام آموزشی، درآمد واقعی و سرانه درآمد ملی از عدد صفر تا یک محاسبه می‌شود که هرچه این شاخص به عدد یک نزدیک‌تر باشد، نشان از توسعه‌یافتگی بیشتر است.

تمامی شاخصهای توسعه اقتصادی و اجتماعی در برآورد این شاخص دخیل است و به‌عبارتی یکی از جامع‌ترین معیارها برای مقایسه توسعه‌یافتگی کشورها به‌شمار می‌‌رود که البته تمامی دولتها و سازمانهای علمی و تحقیقاتی از این شاخص به‌عنوان معیار اصلی مقایسه کشورها استفاده می‌کنند.

✏بر اساس جدید ترین گزارش توسعه انسانی 2016 که اوایل سال جاری منتشر شد، شاخص توسعه انسانی ایران به 0.774 از یک رسید که در مقایسه با نمره 0.437 ایران در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بیش از 0.337 درجه افزایش نشان می دهد.

✏این در حالی است که از بین 107 کشور دنیا که از سال 1980 میلادی شاخص توسعه انسانی برای آنها محاسبه می شد، ایران طی این 4 دهه بالاترین رشد را در شاخص توسعه انسانی داشته است.

✏پس از ایران، چین با رشد 0.334 درجه ای در رتبه دوم جهان جای گرفته است. نپال با رشد 0.316 و ترکیه با رشد 0.304 درجه ای در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.

✏بر اساس گزارش سازمان ملل، رتبه جهانی جمهوری اسلامی ایران هم در این 4 دهه بیش از 41 رده صعود داشته و از جایگاه 110 در سال 1979 به جایگاه 69 در سال گذشته ارتقا یافته است.

اسناد گزارش سازمان ملل از شاخص توسعه انسانی 105 کشور در سال 1980 را در ادامه ببینید:

در ادامه اسناد آخرین گزارش توسعه انسانی سازمان ملل را که مربوط به سال 2016 میلادی است و میزان رشد شاخص توسعه انسانی را نشان می‌دهد، ببینید:

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید