جمعه 31 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیایران، سرزمین فرصت‌های ناشناخته اقتصادی

ایران، سرزمین فرصت‌های ناشناخته اقتصادی

 

 

کشورایران با نام رسمی جمهوری اسلامی ایران ،کشوری در جنوب غربی آسیا و در منطقهٔ خاورمیانه با مساحت1636000 کیلومتر مربع (631660 مایل مربع) وحدود 80میلیون نفر جمعیت است. بزرگ‌ترین شهر و مرکز فرهنگی، صنعتی و سیاسی این کشور پایتخت،یعنی تهران است. بزرگترین شهرهای ایران نیز،تهران،مشهد،اصفهان،تبریزوشیراز و واحد پولی نیز ریال ایران است.زبان های متداول فارسی- ترکی- کردی- لری- بلوچی و عربی است. نظام سیاسی ایران برپایهٔ قانون اساسی مصوب سال ۱۳۵۸(و بازنگری ۱۳۶۸) پایه‌ریزی شده‌است.اسلام دین رسمی، تشیع مذهب رسمی و فارسی زبان رسمی ایران است. ایران به عنوان یک سرزمین و یک ملت پیشینه‌ای کهن دارد و یکی از تاریخی‌ترین کشورهای جهان به‌شمار می‌رود.ایران به واسطه قرار گرفتن در منطقهٔ میانی اوراسیا موقعیتی راهبردی دارد. این کشور از اعضای سازمان ملل متحد، جنبش عدم تعهد، سازمان کنفرانس اسلامی، اوپک، سازمان اکو و چندین سازمان بین‌المللی دیگر است. ایران یک قدرت منطقه‌ای در جنوب غربی آسیا است و جایگاهٔ مهمی را در اقتصاد جهانی به دلیل در اختیار داشتن صنعت نفت، صنعت پتروشیمی و گاز طبیعی برای خود بدست آورده‌است.سواحل ایران 3180 کیلومتر (1976 مایل) و تولید ناخالص داخلی382 میلیارد دلار و تولید ناخالص داخلی (برابری قدرت خرید) نیز 817 میلیارد دلار برآورد می شود. براساس آمارهای موجود واردات (55(FOB میلیارد دلار،صادرات82 میلیارد دلار،صادرات غیرنفتی 24 میلیارد دلار وتراز تجاری نیز مثبت 27 میلیارد دلار است.

اطلاعات تکمیلی ایران در یک نگاه

موقعیت:در جهت 00 32 شمال 00 53 شرق خاورمیانه. ایران در جاده های استراتژیک غربی و شرقی دنیا قرار دارد. ایران در جنوب غرب آسیا قرار دارد و با کشورهای تازه استقلال یافته (جمهوری های ارمنستان، آذربایجان، و ترکمنستان) مرز مشترک دارد و از شمال به دریای خزر، از غرب به ترکیه و عراق و از جنوب به خلیج فارس و دریای عمان و از شرق به پاکستان و افغانستان منتهی می شود.

پرچم:سه نوار افقی یکسان به رنگهای سبز (دربالا)، سفید (در وسط) و قرمز (در پایین) به همراه یک تمثیل ملی (یک نمایش خاص از واژه الله) به رنگ قرمز در مرکز نوار سفید رنگ: عبارت الله اکبر (خدا بزرگ است) بصورت فونت عربی سفید رنگ 11 بار در لبه پایینی نوار سبز و 11 بار در لبه بالایی نوار قرمز و بطور کلی 22 بار تکرار شده است که نشان دهنده 22 بهمن ، سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران است.

مرزهای خشکی:کشورهای هم مرز با ایران: افغانستان 936 کیلومتر، ارمنستان 35 کیلومتر، آذربایجان: 432 کیلومتر، آذربایجان- نخجوان: 179 کیلومتر، عراق: 1458 کیلومتر، پاکستان: 909 کیلومتر، ترکیه: 499 کیلومتر، ترکمنستان :992 کیلومتر. ایران همچنین با دریای خزر (740 کیلومتر) هم مرز است، مرزساحلی :2440 کیلومتر. کلاً: 5440 کیلومتر

اختلافات دریایی:آبهای سرزمینی: 24 nm

فلات قاره: پیشروی طبیعی

منطقه اقتصادی انحصاری: موافقت نامه های دو جانبه یا خطوط واسطه در قلمرو دریایی خلیج فارس: 12 nm

منابع طبیعی:نفت، گاز طبیعی، زغال سنگ، کروم، مس، سنگ آهن، سرب، منگنز، روی، گوگرد و سنگ

آب و هوا:بسته به چشم انداز متغیرش، آب و هوای ایران نیز دستخوش تغییرات بسیار است. در حالیکه دشت ساحلی خزر در لبه شمالی کشور به دلیل همسطح بودن و در ژاره از نقاط ژایین تر از سطح دریا قرار داشتن در سرتاسر سال دارای رطوبت است، نواحی مرتفعتر به سمت غرب کشور دماهای پایین تری را تجربه می کنند.

ایران از نظر دما، رطوبت و بارش باران از ناحیه ای به ناحیه دیگر و از فصلی به فصلی دیگر به شدت متغیر است. دما از جنوب به شمال کشور کاهش می یابد. در تهران، حداقل دما در بهمن ماه ممکن است به 4- درجه سانتیگراد برسد و در مرداد می تواند به 37 درجه سانتیگراد افزایش یابد. بهار و پاییز در اکثر نقاط ایران همراه با آب و هوای بسیار مطبوعی می باشند. به طور کلی، می توان گفت که در ایران تابستانها بسیار گرم و خشک و زمستانها بسیار سرد و برفی هستند.با این حال، با توجه به این تنوع آب و هوایی، توریستها می توانند از ورزشهای زمستانی در کوهستانها لذت ببرند در حالیکه تابستانهای ایران را با شنا کردن در آبهای گرم سواحل جنوبی تجربه کنند.

زبان:زبان پارسی زبان رسمی و شایعترین زبان کشور ایران است. در خوزستان (جنوب غربی ایران) برخی مردم به زبان عربی صحبت می کنند و در شمال غربی ایران یعنی تبریز و اطراف آن گویش مردم ترکی است.بسیاری از تجار و مسئولان قادر به صحبت کردن به زبانهای انگلیسی، فرانسوی و تا حد کمتری آلمانی می باشند.

دین:دین مطلق ایران اسلام و مذهب شیعه است و البته اقلیت سنی مذهب نیز در این کشور حضور دارند. بسیاری از مسیحیان، یهودیان و زرتشتیان نیز در ایران زندگی می کنند.

حکومت:قدرت قانونگذاری برعهده مجلس شورای اسلامی با 275 عضو است. مسئول اجرای قانون، رئیس جمهور است. اعضای مجلس و شخصیت رییس جمهور هر چهار سال یکبار توسط افراد حائز سن قانونی انتخاب می شوند.یک شورای نگهبان 12 نفره مشروعیت و انطباق قوانین را با قانون اساسی و شرع مقدس اسلام کنترل می نماید.

 

 

اطلاعات اقتصاد و تجارت جمهوری اسلامی ایران

 

کشورایران یکی از قدرتهای اقتصادی و بازارهای بزرگ منطقه خاورمیانه است.

ایران دارای پتانسیلهای توسعه و سرمایه گذاری فوق العاده ای در زمینه های نفت، گاز، محصولات پتروشیمیایی، معادن، صنایع، کشاورزی و بخشهای خدمات رسانی است و دارای رتبه های چهارم تا نهم در زمینه تولید روی، سرب، کبالت، آلومینیوم، منگنز و مس در دنیا است.ایران در زمینه ریاضی یازدهم، در زمینه مکانیک سیزدهم و زمینه پلیمر پانزدهم، در زمینه شیمی شانزدهم، در زمینه مهندسی شیمی بیست و دوم و در زمینه فیزیک سی و دوم است.مطابق آمار سازمان خواروبار جهانی، ساختار اصلی محصولات کشاورزی دنیا از 66 محصول مختلف تشکیل شده است و ایران در بین 10 کشور برتر در امر تولید 15 نوع از این محصولات در دنیا قرار دارد.

 

 

خدمات سازمان توسعه تجارت

  • کشف بازارهای جهانی
  • انجام ماموریتهای تجاری
  • ارائه همکاری های بین المللی در زمینه تجارت
  • جمع آوری اطلاعات برای ارائه کسب و کار بهتر
  • تهیه اطلاعات بازار
  • تهیه اطلاعات تجارت
  • ایجاد دسترسی مجازی به بازارها
  • ایجاد پایگاه داده های صادرکنندگان ایرانی
  • تشویق و بزرگداشت صادرکنندگان نمونه
  • برگزاری سمینارها و ارائه اموزشهای لازم در زمینه تجارت
  • ایجاد کتابخانه کسب و کار
  • همکاری در نشر مطالب پیرامون موضوع تجارت
  • برگزاری نمایشگاههای تجارت

 

معرفی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ایران

مناطق آزاد ايران:سه منطقه آزاد تجاري- صنعتي کيش، قشم و چابهار به دنبال تصويب برنامه اول توسعه اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي جمهوري اسلامي ايران و موافقت مجلس با تاسيس اين مناطق طبق تبصره 19 اين برنامه  به ترتيب در سال هاي 1368، 1369 و 1370 بدون برخورداري از قانوني مشخص فعاليت خود را آغاز نمودند. رسالت و ماموريت هاي مناطق آزاد در سطح ملي طبق  اهداف مندرج در ماده پنج اساسنامه سازمان هاي اين مناطق « ايفاي نقش شايسته در اقتصاد ملي« ،» بهبود رفاه اجتماعي همه جانبه » و نيز « اهميت و نقش مناطق در ارتقاي امنيت ملي » تعريف شده است.   مناطق آزاد ایران شامل منطقه آزاد  کیش، قشم،چابهار، انزلی،ارس و اروند است.

 

منطقه آزاد انزلی

  • 32 کیلومتر مربع مساحت زمینی و 40 کیلومتر مربع مساحت آبی
  • بزرگترین و فعالترین بندر حاشیه جنوبی دریای خزر
  • درمجاورت کشورهای حوزه دریای خزر
  • امکان دسترسی به بازارهای کشورهای تازه استقلال یافته

 

منطقه آزاد چابهار

– شرایط آب و هوایی معتدل

– بهترین نقطه برای تراتزیت جنوب شرق آسیا به کشورهای تازه استقلال یافته، افغانستانٰ ترکیه و عراق

– دسترسی مناسب به راههای زمینی

– زیرساختهای خوب

منطقه آزاد کیش

  • شرایط آب و هوایی منحصر به فرد خلیج فارس
  • جاذبه های توریستی فوق العاده (1000.000 مسافر در سال)
  • پتانسیل مناسب برای ایجاد شهر الکترونیک و پایگاه فناوری اطلاعات
  • موقعیت استراتژیک و فاصله فیزیکی از امارات متحده عربی

 

مناطق ويژه اقتصادي:ورود کالا از مناطق مذکور جهت مصرف داخلي، تابع مقررات صادرات و واردات خواهد بود اما صاحبان کالا مي توانند بدون هيچ گونه تشريفات، کالاي وارداتي خود را از مبادي مذکور، از کشور خارج نمايند. مناطق ويژه اقتصادي  شامل منطقه ویژه شیراز، عسلویه) پتروشیمی( ارگ جدید ،سلفچگان ،خلیج فارس لرستان ،کشتی سازی خلیج فارس، بندر امیرآباد، بهشهر، بندر بوشهر، بندر شهید رجایی، سرخس، سیرجان، یزد و پیام است.

 

 

توریسم و گردشگری در سرزمین آریایی

معرفی اماکن مشهور گردشگری ایران

تخت جمشید:تخت جمشید یا پرسپولیس معروفترین بنای باستان شناسی ایران- پایتخت بزرگترین امپراطوری دنیا تا به امروز- امپراطوری ایران در حدود 500 سال قبل از میلاد است.پرسپولیس نام یونانی اعطا شده به پایتخت سلسله هخامنشیان است. و به معنای شهر پارسیان است. امروزه تخت جمشید در استان فارس در 56 کیلومتری شمال شرق شهر شیراز واقع شده است.

 

فلک الافلاک:قلعه فلک الافلاک یکی از تاثیرگذارترین قلاع ایران است. این قلعه در نوک یک تپه بزرگ در شهر خرم آباد واقع شده است. این بنای عظیم در طول دوره ساسانیان (226-651) ساخته شده است.

 

باغ ارم:با داشتن گلهای زیبا و گیاهان تزئینی و بنای جذابش این باغ اکنون به باغ گیاهشناسی دانشگاه شیراز تبدیل شده است و در مرکز شهر شیراز قرار دارد.

 

ارگ بم:بنای 2000 ساله ارگ بمبزرگترین بنای خشتی دنیاست و بعد از زلزله ویران کننده سال 1382 که بیش از 90٪ این بنای خشتی را نابود کرد ارگ بم و چشم انداز فرهنگی اش در فهرست جهانی سازمان یونسکو ثبت شدند.

 

مسجد جامع یزد:مسجد جامع یزد، مسجد اعظم و جامع شهر یزد است. این مسجد که متعلق به قرن دوازدهم هجری است هنور مورد استفاده عموم است. این یک نمونه خوب از سبک آذری معماری ایرانی است. این مسجد دارای مناره های متعددی است – که بیشترین تعداد را در ایران دارند و نمای آن به رنگ کبود (آبی رنگ) است.

 

گنبد سلطانیه:گنبد سلطانیه، بزرگترین گنبد آجری دنیا، هفتمین بنای ایرانی است که در لیست جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسیده است.

 

سنگ نبشته های بیستون:در سی کیلومتری شرق کرمانشاه، یک نقش برجسته هخامنشی وجود دارد که داریوش کبیر و گروهی از شورشیان را تصویر می کشد. همچنین یک حکاکی متعلق به سال 520 قبل از میلاد در این منطقه وجود دارد. این نخستین کتیبه مخروطی است که به زبان مدرن ترجمه شده است. کتیبه بیستون در سال 1385 در فهرست جهانی سازمان یونسکو ثبت گردید.

 

شهر تاریخی ماسوله:در دامنه کوههای تالش در سواحل خزر در شمال ایران، شهر تاریخی ماسوله با قدمتی برابر با 1006 سال قبل از میلاد مسیح قرار دارد که معماری منحصر به فرد و ساختمانهای در هم تنیده ای دارد.

شهر تاریخی اصفهان:معروفترین توصیف ایرانی از شهر اصفهان همان جمله معروف “اصفهان، نصف جهان” است که در قرن شانزدهم برای بیان عظمت این شهر عنوان شد. اصفهان به تنوع وسیع بناهای تاریخی اش از جمله پلهای بسیار، بلوارها، کاخها، پارکها، مساجد  و مناره ها معروف است.میدان نقش جهان در اصفهان یکی از بزرگترین میادین شهری در دنیا است و توسط یونسکو به عنوان یکی از اماکن فرهنگی دنیا شناخته می شود. زاینده رود باغها و اراضی را شاخه های فراوانش از شرق تا غرب شهر آبیاری می کند.

 

مقبره حافظ:مقبره حافظ (1315-1390) در باغ مصلای شیراز در داخل یک معبد کوچک قرار دارد. یکی از اشعار وی بر روی سنگ مرمر سفید مزار وی حکاکی شده است.

 

جزیره قشم:قشم، جزیره ای است در تنگه هرمز در خلیج فارس. این جزیره به خاطر اکوتوریسم بسیار گسترده اش مانند جنگلهای دریایی حرا معروف است. حدود 5/1 درصد از پرندگان دنیا و 25٪ از پرندگان بومی ایران سالانه به این جنگلها مهاجرت می کنند که نخستین پارک زمین شناسی ملی ایران است. این قلعه باستانی پرتغالی ، چندین مسجد تاریخی، گنبد، غارهای نمکی، یک منطقه محافظت شده که در آن لاک پشتها تخم گذاری می کنند و چندین اسکله و بارانداز در میان پتانسیلهای توریستی این منطقه قرار دارند.

 

طبیعت سبز:درامتداد کوه سر به آسمان کشیده البرز و دریای نیلگون خزر، یک منطقه طبیعی منحصر به فرد با دشتهای سبز، جنگلهای انبوه، ییلاقات چشمگیر و دهها رودخانه و چشمه آرمیده است. شرایط محیطی مناسب، آب و هوای معتدل و دلپذیر، مناظر طبیعی زیبا، و نزدیکی آن به تهران، شمال ایران را به یکی از مناطق مهم تفریحی و گردشگری کشور تبدیل کرده است.

 

تهران پایتخت ایران:تهران، پایتخت ایران و مرکز استان تهران، با جمعینی بالغ بر 8 میلیون نفر یکی از بزرگترین شهرهای غرب آسیا و بیستمین شهر بزرگ دنیا است.تهران، مرکز بیشتر صنایع ایران به شمار می رود صنایعی مانند خودرو، برق، نساجی، قند و شکر، سیمان و موا شیمایی و همچنین مرکز فروش فرش و مبلمان هم است.افراد مختلفی با فرهنگها و مذاهب متفاوت در تهران زندگی می کنند. در نتیجه، زبانهای زیادی در درون آن تکلم می شوند. این شهر مسکن بسیاری از مساجد، کلیساها، معابد و آتشکده های زرتشتی زیادی است. تهران معاصر یک شهر مدرن با ساختمانهای مرتفع زیاد است که از برجسته ترین آنها می توان به برج آزادی و برج میلاد به عنوان نمادهای این شهر اشاره نمود.

تهران دارای جاذبه های فرهنگی زیادی است از جمله کاخهای گلستان، سعد آباد، و نیاوران، موزه ملی، موزه آبگینه و سرامیک، موزه فرش و موزه هنرهای معاصر.

 

هنر دست ایران است و بس….

منطقه فرهنگی ایران ماوای یکی از غنی ترین میراثهای هنری تاریخ دنیا است و دارای رشته های مختلفی مانند معماری، نقاشی، موسیقی، صنایع دستی، خوشنویسی و غیره است.

صنایع دستی

صنایع دستی ایران متنوع و فوق العاده هستند. ایران درای 320 نوع صتایع دستی است از جمله فلزکاری، صنایع چوبی، سفالگری، قالی بافی، گیلیم و جاجیم بافی، نقره کاری، مجسمه سازی، نقاشی، سرامیک و موزاییک و غیره.

 

فرش دست بافت:فرش ایرانی، بخش لاینفک هنر و فرهنگ ایرانی است. بدون شک فرش بافی یکی از متمایزترین نمودهای فرهنگ وهنر ایران زمین است و به ایران باستان برمی گردد. فرش قدیمی پازیریک، قدیمی ترین فرشی است که تاکنون کشف شده است و 2500 سال قدمت دارد.ایران بزرگترین و مهمترین تولید کننده فرش در دنیا است. در سال 2008، صادرات فرش دست بافت ایران 420 میلیون دلار بوده است. حدود 2/1 میلیون بافنده در ایران در زمینه بافت فرش برای بازارهای داخلی و خارجی فعالیت می کنند. بزرگترین فرش دست بافت جهان که 6000 مترمربع مساحت دارد در ایران برای مسجد شیخ زاید در ابوظبی بافته شد. تقریباً 1200زن روستایی فرش عظیمی به ارزش بیش از 5/5 میلیون دلار را بافتند.

میناکاری:میناکاری در واقع هنر کندن طرحهای ظریف روی فلزاتی مانند مس، برنج، نقره، طلا و برخی آلیاژها است.

خاتم: یک نسخه پارسی از هنر معرق است. این هنر از طریق تزئین سطح اشیای چوبی با تکه های ظریف چوب، استخوان و فلزات تراشیده شده اجرا می شود.

مسگری :یک صنایع دستی ایرانی بسیار قدیمی است که دارای نوعی زیبایی خاص است.

جاجیم:جاجیم به معنای پارچه ضخیم است که نوعی فرش دورو است که با نخهای رنگی و ریز پشم یا مخلوط ابریشم و پشم بافته می شود. جاجیم یک فرش دست بافت است که فاقد کرک است و از هردو سطح ان می توان استفاده نمود. جاجیم بصورت قبیله ای بافته می شود و از ان به عنوان پوشش یا محافظت از سرما استفاده می شود. گرچه آن ضخیم و زبر است ولی در اثر استفاده ظریف و نرم می شود. جاجیم روی دار افقی بافته می شود. طبق الگویی که در ذهن بافنده وجود دارد، تارهای رنگی با فاصله مشخص در دار قرار می گیرند.

معماری:معماری ایرانی تاریخ درازی دارد و از 500 سال قبل از میلاد مسیح تاکنون ادامه داشته است. معماری ایران دارای نمونه های شاخصی است که ناحیه وسیعی از سوریه تا شمال هند و مرزهای چین از قفقاز تا زنگبار را درنوردیده است.

معماری ایرانی متضمن تنوع بسیار وسیعی چه از نظر ساختار و چه از نظر زیبایی شناختی است و به تدریج از دل سنتها و تجربیات سربرآورده است. یک احساس مشخص برای فرم و مقیاس؛ نوآوری ساختاری، بویژه در ساخت طاق و گنبد؛ نبوغ در تزئین با آزادی و موفقیتی که در هیچ معماری دیگری نمی توان سراغ گرفت.

 

موسیقی:موسیقی ایران دارای قدمت هزاران ساله است. ایرانی ها دوستداران جدی موسیقی هستند و در طول تاریخ ثبت شده شان نه تنها یک موسیقی متمایز را از خود برجای نهاده اند بلکه سازهای زیادی را ساخته اند که بسیاری از انها نخستین نسخه های سازهای موسیقیایی مدرن امروزی به شمار می آیند. نخستین آثار موسیقیدان های ایرانی در شوش و ایلام در قرن 27 پیش از میلاد یافته شده اند.

امروزه، موسیقی سنتی ایرانی با صدای اساتید برجسته ایرانی نظیر استاد شجریان به شهرت جهانی دست یافته است.

 

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید