جمعه 31 فروردین 1403
خانهخبرفرهنگی و هنریانصراف «هاروکی موراکامی» از نامزدی جایزه جایگزین نوبل

انصراف «هاروکی موراکامی» از نامزدی جایزه جایگزین نوبل

  انصراف «هاروکی موراکامی» از نامزدی جایزه جایگزین نوبل

«هاروکی موراکامی» نویسنده مطرح ژاپنی که نامش در میان چهار نامزد جایزه جایگزین نوبل ادبیات بود از برگزارکندگان خواسته نامش را از فهرست نامزدها حذف کنند.

به گزارش رتبه آنلاین، مسئولان برگزاری جایزه جایگزین نوبل ادبیات اعلام کرده‌اند «هاروکی موراکامی» اعلام کرده قصد دارد تنها روی نوشتن تمرکز کند و از توجه‌های رسانه‌ای به دور باشد؛ به همین دلیل درخواست داده نامش از فهرست نامزدهای جایزه جایگزین نوبل ادبیات حذف شود.

کنسل شدن نوبل ادبیات 2018

پس از این‌که آکادمی سوئدی نوبل تصمیم گرفت به دلیل حواشی مربوط به رسوایی اخلاقی، برای اولین‌بار در هفت دهه اخیر جایزه نوبل ادبیات را در سال ۲۰۱۸ برگزار نکند، عده‌ای از چهره‌های شاخص فرهنگی سوئد دست به کار شدند و امسال قرار است نسخه خودشان را از مهم‌ترین جایزه ادبی جهان برگزار کنند. آن‌ها چندی پیش نام چهار نامزد نهایی خود شامل «هاروکی موراکامی» نویسنده مطرح ژاپنی، «نیل گیمن» رمان‌نویس بریتانیایی و دو نویسنده زن، «کیم توی» از کانادا و «ماریس کنده» از فرانسه را اعلام کردند.

چاپ جدید ترین اثر موراکامی در آمریکا

«هاروکی موراکامی» همواره در چند سال اخیر یکی از بخت‌های اصلی کسب جایزه نوبل ادبیات بوده اما نتوانسته این جایزه را کسب کند. رمان عاشقانه «جنگل نروژی» او که در سال ۱۹۸۷ منتشر و به اثری پرفروش تبدیل شد، او را به عنوان یک ستاره ادبی به شهرت رساند. «۱Q۸۴» طولانی‌ترین رمان «موراکامی» است که سال ۲۰۰۹ در سه جلد به زبان ژاپنی چاپ شد. «سوکورو تازاکی بی‌رنگ و سال‌های زیارتش» در سال ۲۰۱۳ روانه بازار و با استقبال زیادی مواجه شد. جدیدترین اثر او به نام «قتل فرمانده» نیز در سال ۲۰۱۷ در ژاپن عرضه شد و قرار است امسال در آمریکا و از ماه نوامبر در بریتانیا منتشر شود.

نوبل سال 2019 دو برنده دارد

«نیل گیمن» داستان‌نویس و فیلمنامه‌نویس سرشناس انگلیسی حالا شانس اصلی کسب جایزه جایگزین نوبل ادبیات محسوب می‌شود که نگارش رمان‌های «مرد شنی»، «خدایان آمریکایی»، «کورالاین» و «کتاب گورستان» را در کارنامه دارد. جوایز «هیوگو»، «نبیولا»، «برام استوکر» و مدال‌های «نیوبری» و «کارنگی» از جمله افتخارهای این نویسنده آثار علمی – تخیلی و فانتزی هستند.

برنده جایزه جایگزین نوبل ادبیات در ماه اکتبر اعلام می‌شود؛ این در حالی است که جایزه نوبل ادبیات امسال برگزار نخواهد شد و قرار است در سال ۲۰۱۹ دو برنده داشته باشد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید