پنج‌شنبه 30 فروردین 1403
خانهبازار پولی مالیبانک‌‌ها و‌ موسسات مالیانحصار 70 درصدی دولت در صنعت بیمه

انحصار 70 درصدی دولت در صنعت بیمه

کمیسیون رقابت، خصوصی‌سازی و سلامت اداری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در نشست اخیر با حضور رئیس پارلمان بخش خصوصی پیشنهاداتی در مورد اصلاح وضعیت صنعت بیمه ارائه داد. به باور اعضای کمیسیون، همچنان این صنعت به صورت انحصاری در اختیار دولت قرار دارد.

کمیسیون رقابت، خصوصی‌سازی و سلامت اداری اتاق ایران طی گزارشی، راهکارهای رسیدن به وضع مطلوب در صنعت بیمه را ارائه داد.

اصلاح قانون، افزایش نقش رگولاتوری در صنعت بیمه، حضور فعالان خارجی در این صنعت، تغییر نگرش نسبت به بیمه، استفاده از استاندارد IFRS برای ایجاد شفافیت در صورت‌های مالی صنعت، افزایش نقش سندیکا در تصمیم‌گیری‌های کلان این حوزه و در نهایت فعالیت شرکت‌های تخصصی در صنعت بیمه مهم‌ترین پیشنهاداتی بودند که مطرح شدند.

به اعتقاد حسن فروزان فرد، رئیس کمیسیون رقابت، خصوصی‌سازی و سلامت اداری اتاق ایران صنعت بیمه کشور، آن‌گونه که باید در سالم‌سازی و تقویت کسب‌وکار، نقش ایفا نمی کند و از جایگاه پیشگیرانه خود بسیار فاصله دارد.

این فعال اقتصادی معتقد است، اگر شرکت‌های بیمه بتوانند به صورت حرفه‌ای، وظایف و نقش خود را بازی کنند، بخش قابل‌توجهی از مجوزها، خاصیتشان را از دست می‌دهند و بدین ترتیب رتبه محیط کسب‌وکار کشور بهبود پیدا می‌کند.

وی گفت: ازآنجاکه اتاق ایران باید به دنبال بهبود شاخص‌های محیط کسب‌وکار است، این موضوع را در اولویت کاری کمیسیون قرار دادیم. طی گزارش تهیه شده، پیشنهاداتی هم ارائه کردیم که امیدواریم به بهبود شرایط کمک کند.

بر اساس اطلاعات موجود از سال 91 تا 95 گروه بیمه کشور در وضعیت غیررقابتی به سر برده و حدود 70 درصد سهم بازار در اختیار 4 شرکت بزرگ دولتی و شبه‌دولتی قرار داشته است. هرچند میزان انحصار در حال کاهش است اما هنوز شاهد وضعیت غیررقابتی در این صنعت هستیم.

در این گزارش آمده، بالاترین میزان انحصار در اختیار صنعت خودروسازی قرار دارد و پس از آن صنعت بیمه کشور بیشترین میزان انحصار را به خود اختصاص می‌دهد.

فروزانفرد گفت: متأسفانه وضعیت بهره‌وری نیز در این حوزه مناسب نیست. طبق مطالعات انجام شده بهره‌وری نیروی کار و سرمایه، روند نزولی پیدا کرده و همچنان ادامه دارد. نکته دیگر اینجاست که بهره‌وری در شرکت‌هایی که به بخش‌های خصولتی واگذار شده‌اند، نسبت به پیش از واگذاری هیچ تغییری نکرده است.

در گزارش کمیسیون رقابت آمده است: بر اساس داده‌های بیمه مرکزی، مهم‌ترین چالش‌ها در این حوزه پایین بودن سطح رقابت، نبود تعاملات بین‌المللی و دولتی بودن صنعت در کشور است. این در حالی است که بر اساس سند چشم‌انداز، ایران باید به جایگاه اول این صنعت در منطقه آسیای جنوب غربی دست پیدا کند.

این گزارش پیشنهاداتی هم برای بهبود وضعیت این صنعت ارائه می‌دهد که شامل اصلاح قانون، افزایش نقش رگلاتوری در صنعت بیمه، حضور فعالان خارجی در این صنعت، تغییر نگرش نسبت به بیمه، استفاده از استاندارد IFRS برای ایجاد شفافیت در صورت‌های مالی صنعت، افزایش نقش سندیکا در تصمیم‌گیری‌های کلان این حوزه و در نهایت فعالیت شرکت‌های تخصصی در صنعت بیمه، می‌شود.

اتاق ایران، آماده تشکیل سندیکای بیمه

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران از وضعیت نامساعد رقابت‌پذیری و خصوصی‌سازی کشور سخن گفت و تصریح کرد: قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار به تصویب رسیده و بر اساس آن هر کدام از وزارتخانه‌ها مسئولیتی پیدا کره‌اند، اما همچنان اقدام ملموسی در راستای اجرای قانون صورت نگرفته چراکه هم‌زمان با اصلاح و لغو مجوزها، ماشین تولید قانون به فعالیت خود ادامه می‌دهد و بدین ترتیب عملکرد یکدیگر را خنثی می‌کنند.

وی ادامه داد: چندی پیش، اتاق ایران مطالعه‌ای در خصوص کشورهای ترکیه، گرجستان، امارات، عربستان و کره جنوبی انجام داد و مشخص شد که در همه این کشورها یک اتفاق مشابه رخ داده و آن هم تشکیل کمیته‌ای متشکل از حاکمیت، بخش خصوصی و دانشگاهیان به منظور مقابله با قوانین و مجوزهای زائد است. با نظر این کمیته هر آنچه مخل محیط کسب و کار بود و در گذشته به تصویب رسیده بود، لغو شد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی از ضرورت ایجاد تعامل با دولت برای حذف مقررات مخل محیط کسب و کار سخن گفت و افزود: اگر مجلس همکاری کند و از تصویب هر آنچه مخل فعالیت‌های اقتصادی می‌شود ممانعت کرده و همچنین برای لغو مجوزهایی که مانع بهبود محیط کسب و کار هستند قدم بر دارد قطعا می توان به بهبود اوضاع اقتصاد کشور امیدوار شد.

شافعی در ادامه ضمن اعلام آمادگی اتاق ایران برای ثبت سندیکای بیمه و قرار گرفتن آن زیر پوشش اتاق گفت: مهم‌ترین مسئله‌ای که امنیت اقتصادی کشور را تهدید می‌کند، غیرقابل‌ پیش‌بینی بودن آن است. اینکه فعال اقتصادی نمی‌تواند فردای خود را پیش‌بینی کند، به معنای بالا رفتن نرخ ریسک اقتصادی است.

رئیس اتاق ایران همچنین به موضوع خصوصی‌سازی اشاره کرد و با انتقاد از روند خصوصی‌سازی در کشور، تأکید کرد: ازآنجاکه باید رئیس اتاق ایران در جلسات متعددی حضور داشته باشد، باید اذعان کنم که بی‌اعتنایی و بی‌توجهی نسبت به خصوصی‌سازی را به عینه می‌بینم و شاهد هستم که دستگاه‌ها تنها به دنبال توجیه برای مقابله با این مسئله هستند.

شافعی گفت: اگر شرکتی به نهادهای نیمه‌دولتی، عمومی، امنیتی و غیره واگذار شود، آب از آب تکان نمی‌خورد اما اگر شرکتی به بخش خصوصی واقعی برسد، همه با هم بسیج می‌شوند تا علت را بررسی کنند تا مبادا رانتی ایجاد شده باشد. ضمن اینکه در بسیاری مواقع این واگذاری‌ها که در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد، تنها شرکت‌های ورشکسته‌ای هستند که دولت می خواهد از دردسر آ‌ن‌ها رها شود.

در ادامه این نشست شافعی از ارائه نسخه نهایی گزارش کمیسیون رقابت در صحن علنی هیات نمایندگان اتاق ایران استقبال کرد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید