چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیانتقاد مجلس به روش فعلی انتشار اوراق مالی

انتقاد مجلس به روش فعلی انتشار اوراق مالی

رییس مجلس با اشاره به اینکه روش فعلی انتشار اوراق درست نیست، گفت: فلسفه انتشار اوراق برای پروژه‌های عمرانی سودآور است و نه اینکه برای خرید تضمینی گندم هم اوراق داده شود.

به گزارش رتبه آنلاین، در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه 97 در بخش هزینه ای، علی لاریجانی در پاسخ به اخطار محمد دهقان، نماینده طرقبه درباره انتشار اوراق، گفت: بارها درباره اوراق بحث شده و فلسفه انتشار اوراق برای پروژه‌های عمرانی سودآور است وگرنه انتشار آن مفهومی ندارد و رویکردی غیر از آن به این معناست که از ریل خود خارج شده است.

لاریجانی در ادامه افزود: در حال حاضر برای خرید تضمینی گندم هم اوراق داده می‌شود که روش درستی نیست و زمانی که قانون داریم نباید از چنین روش‌هایی استفاده شود.

رییس مجلس اظهار داشت: ایراد نماینده طرقبه این است که کشور را نباید در بودجه‌های جاری به اوراق بند کنیم که حرف درستی است و بنابراین این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

گفتنی است، محمد دهقان نماینده طرقبه و چناران با استناد به اصل ۵۰ قانون اساسی و ماده ۸ قانون برنامه ششم در اخطاری گفت: در سال ۷۶ قانونی به تصویب رسید که نحوه انتشار اوراق و مدیریت بر آن مشخص شد. طبق این قانون اوراق مشارکت باید برای طرح‌های عمرانی انتفاعی سودده صادر شود یعنی اگر غیر از این موارد اوراق را منتشر کنیم خلاف قانون است.

وی در ادامه افزود: از طرف دیگر کمیته‌ای با حضور نمایندگانی از سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی برای نظارت بر نحوه انتشار اوراق تشکیل شد تا مشخص شود که اوراق برای طرح‌های انتفاعی منتشر می‌شود یا خیر. این نشان از اهمیت این موضوع دارد.

دهقانی با اشاره به اینکه طبق قانون برنامه، نباید نسبت بدهی دولت به درآمدهایش بیشتر شود، گفت: اما طبق گزارش خزانه کشور در پایان سال ۹۵ بدهی دولت ۶۵۷ هزار و ۸۳۶ میلیارد تومان بوده که بر اساس گزارش بانک مرکزی میزان تولید ناخالص داخلی یک میلیون و ۲۷۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در پایان سال ۹۵ بوده است.

این نماینده مجلس عنوان کرد: بر اساس این آمار، نسبت بدهی دولت به شرکت‌های دولتی و تولید ناخالص ۵۱.۷ درصد است که این میزان بدهی نباید بیش از ۴۰ درصد باشد. برآورد کارشناسان اقتصادی حکایت از آن دارد که این آمار در سال ۹۶ بدتر می‌شود.

وی تاکید کرد که بر اساس این موارد نباید بی‌پروا اسناد خزانه و اوراق منتشر شود. این وضعیت در کشور یونان رخ داد و به دلیل بالا رفتن این شاخص، اقتصاد کشور با مشکل مواجه شد.

منبع : اقتصاد آنلاین

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید