پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهاخبار روزانتشار یک مجله پس از ۵۰ سال

انتشار یک مجله پس از ۵۰ سال

مجله باستان‌شناسی

مجله‌ «باستان‌شناسی» بعد از ۵۰ سال بار دیگر روی گیشه می‌رود.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، شماره‌ یک مجله‌ «باستان‌شناسی» پژوهشکده‌ی باستان‌شناسی ایران، که دور نخست آن حدود ۵۰ سال قبل و برای نخستین‌بار توسط اداره کل باستان‌شناسی کشور منتشر می‌شد، بار دیگر با مقاله‌ها و گزارش‌های باستان‌شناختی باستان‌شناسان منتشر شد.

این مجله که عنوان آن براساس طراحی دوره‌ قدیم مجله‌ باستان‌شناسی ۱۳۳۸ بار دیگر منتشر شده است، در ۱۲۸ صفحه با هشت مقاله و گزارش باستان‌شناسی از محوطه‌های تاریخی مختلف، توسط انتشارات پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به قیمت ۶۰ هزار تومان به چاپ رسیده است.

در نخستین شماره «باستان‌شناسی»، مقاله «باستان‌شناسی: از کلنگ تا قلم، به قلم حکمت‌الله ملاصالحی»، «کاربرد و محدودیت‌های تاریخ‌گذاری به روش رادیوکربن بر مبنای یافته‌های هفت تپه، تألیف بهزاد مفیدی نصرآبادی»، «پراکنش و توالی استقرارهای پیش از تاریخی غرب رودخانه کرخه، شمال خوزستان، به قلم علی زلقی»، «کاوش در تپه چَلو: شواهدی از “مجموعه باستان‌شناختی بلخی – مروی” در دشت جاجرم، تالیف علی‌اکبر وحدتی، رافائل بیشونه، مارگارتا تنگبرگ و مرجان مشکور»، «”خنجر، خود در جستجوی چیز دیگری است”: بررسی خنجرهای با حفاظ دسته‌ی هلالی از میانه‌ی هزاره‌ی دوم تا سده‌های نخستین هزاره‌ی اول پیش از میلاد، نوشته‌ی بابک رفیعی علوی»، «سنگِ سیاه؛ کاخی که دیگر نیست: کاوش در کاخ هخامنشی سنگ سیاه؛ دشتستان بوشهر، تالیف اسماعیل یغمایی» «کاوش‌های باستان‌شناختی قلعه یزدگرد: گچ گنبد غربی، به قلم شادروان مسعود آذرنوش» و «بررسی و مطالعه بناهای قاجاری و اوایل پهلوی شهرستان دره شهر؛ مطالعه موردی: “قلعه‌ی پوراشرف”، “قلعه‌ میر غلام هاشمی” و “قلعه جهانگیر آباد” تالیف آرش لشکری، مجید ساریخانی و اکبر شریفی‌نیا» منتشر شده است.

صاحب امتیاز مجله «پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری»، مدیرمسئول آن «سید محمد بهشتی» و سردبیر مجله‌ی باستان‌شناسی «حمیده چوبک» است، مدیریت داخلی مجله را نیز «سید رسول سیدین بروجنی» بر عهده دارد.

سید رسول سیدین بروجنی در توضیح خود درباره این مجله نوشته است: «مجله باستان شناسی در دهه‌ی ۱۳۳۰ برای نخستین بار توسط اداره کل باستان شناسی کشور در دو جلد به کوشش صادق صمیمی، رئیس اداره کل باستان‌شناسی ایران در آن زمان به چاپ رسید. نخستین جلد این مجله، شامل شماره‌های یک و دو در بهار و تابستان ۱۳۳۸ چاپ شد، در پایز و زمستان همان سال، شماره‌های ۳ و ۴ آن نیز در جلدی دیگر منتشر شد. اما این مجله پس از چهار شماره متوقف شد.

در دهه‌ی ۱۳۸۰ بار دیگر مجله‌ای که خود را رهرو مجله‌ی «باستان شناسی» می‌دانست، با همین نام و با مجوز «باستان‌شناسی» و تکمله‌ی «وعلوم میان رشته‌ای» با مشارکت جهاددانشگاهی و موزه‌ی ملی ایران در پنج شماره منتشر شد که سرنوشت آن به مجله‌ی پیشین دچار شد.

در سال ۱۳۹۵ پژوهشکده باستان‌شناسی، تصمیم به انتشار مجله‌ای در زمینه‌ی باستان‌شناسی گرفت، اما از ان‌جا که این پژوهشکده خود را ادامه، دنباله و امتداد «اداره کل باستان‌شناسی ایران» که چهار شماره نخست آن را منتشر کرده بود، می‌داند و همچنین برای ارج‌گذاشتن به دهه‌ها تلاش و کوشش متولیان میراث‌فرهنگی و باستان‌شناسی آن زمان، مسئولان مجله و پژوهشکده‌ی باستان شناسی تلاش کردند تا انتشار مجله‌ای با این عنوان و با همان لوگو را در صدر اهداف خود قرار دهند.

از آن‌جا که مجوز انتشار مجله‌ی باستان‌شناسی در اختیار «جهاد دانشگاهی» قرار گرفته بود، گفت‌وگو در خصوص واگذاری حق انتشار آن به پژوهشگاه میراث فرهنگی آغاز شد. پیگیری‌ها و رفت‌وآمدهای بعدی و موافقت سردبیر قبلی “حکمت‌الله ملاصالحی”، منجر به صدور مجوز انتشار مجله‌ی «باستان‌شناسی» به صاحب امتیازی «پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری» از سوی وزارت ارشاداسلامی شد.»

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید