جمعه 10 فروردین 1403
خانهکسب‌وکارهای دانش‌بنیاناستارتاپ‌هاامضای تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان ملی کارآفرینی و دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران

امضای تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان ملی کارآفرینی و دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران

سازمان ملی کارآفرینی با هدف تحقق اهداف خود در راستای ارائه نظرات و دیدگاه‌های کارشناسی به قوای سه‌گانه و ترویج نوآوری و کارآفرینی در کشور، تفاهم‌نامه همکاری با دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران امضا کرد.

سازمان ملی کارآفرینی با هدف تحقق اهداف خود در راستای ارائه نظرات و دیدگاه‌های کارشناسی به قوای سه‌گانه و ترویج نوآوری و کارآفرینی در کشور، تفاهم‌نامه همکاری با دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران امضا کرد.

به گزارش رتبه آنلاین از پایگاه خبری اتاق ایران، روسای سازمان ملی کارآفرینی و دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در راستای مقابله با موانع موجود در حوزه کسب‌وکارهای مبتنی بر نوآوری، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. پیش از امضای این تفاهم‌نامه، دو طرف با نگاهی به وضعیت حاکم بر جامعه از خلأ مکتب فکری کارآفرینی و نبود مدل کلان برای ترویج این مهم انتقاد کردند.

به باور اعضای سازمان ملی کارآفرینی و مدیران دانشکده کارآفرینی در طول سالیان گذشته، مفهوم کارآفرینی دست‌خوش تغییراتی شده و متأسفانه از معنای واقعی خود بسیار فاصله گرفته است. احیای این مفهوم و استفاده درست از آن موضوعی بود که دو طرف با امضای این تفاهم‌نامه روی آن تأکید کردند.

حسین سلاح ورزی، رئیس سازمان ملی کارآفرینی و نایب‌رئیس اتاق ایران ضمن تشریح فعالیت‌ها و دستاوردهای این سازمان طی سال گذشته و نگاهی به چگونگی راه‌اندازی این سازمان علی‌رغم برخی تنگ‌نظری‌ها و دخالت‌های دولت در روند ایجاد آن، تأکید کرد: در این مدت همکاری‌های خوبی را با معاونت حقوقی رئیس‌جمهور، مجلس، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دیگر دستگاه‌های مربوطه داشتیم.

وی از توافقاتی با سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری مبنی بر حضور ایشان در اتاق‌ها و کانون‌های کارآفرینی استانی در طول سفرهایی که به مناطق مختلف کشور دارند، خبر داد و افزود: همچنین طرحی را در دستورکار قرار دادیم که بر اساس آن قرار است اتاق ایران، سازمان ملی کارآفرینی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کارخانه نوآوری را با همکاری هم در استان‌ها، تأسیس کنند.

نایب‌رئیس اتاق ایران از پیگیری‌های سازمان ملی کارآفرینی در مورد ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر سخن گفت و تأکید کرد: در روند فعالیت‌های این سازمان با ستاد اجرایی فرمان امام و آستان قدس رضوی نیز مذاکراتی را انجام دادیم. این دو نهاد نیز علاقه زیادی دارند تا منابع در اختیار خود را در مسیر کسب‌وکارهای نوآورانه استفاده کنند.

رئیس سازمان ملی کارآفرینی همچنین از برگزاری همایش آینده کار و کارآفرینی برای جوانان برابر با 5 مرداد سال جاری خبر داد. همچنین بر اساس اظهارات سلاح‌ورزی قرار است طی دو ماه آینده نشستی با محوریت چگونگی حضور کسب‌وکارهای نوآورانه در بازار کشورهای عراق، سوریه، قطر و عمان با هماهنگی اتاق‌های مشترک این کشورها و سفارتخانه‌های آنها در تهران، برگزار شود.

وی در ادامه از اعلام آمادگی معاونت اقتصادی وزارت کشور در مورد ایجاد کمیته مشترکی با این سازمان برای انجام فعالیت‌های دوجانبه در سطح ملی و استانی خبر داد.

نایب‌رئیس اتاق ایران در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله دخالت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در روند تأسیس و فعالیت، سازمان ملی کارآفرینی اشاره و تصریح کرد: طبق قانون وظیفه این وزارتخانه رگلاتوری در روابط کاری بین کارفرما و کارگر است اما متأسفانه وزیر کار دولت نهم خود را متولی تولید شغل هم می‌دانست.

به باور وی وزارت کار بزرگ‌ترین ظلم را در حق مفهوم کارآفرینی کرد و آن را در حد ایجاد شغل تنزل داد و از طرفی در روند فعالیت‌های تشکلی بخش خصوصی نیز دخالت می‌کند؛ کاری که حتی می‌تواند تبعات بین‌المللی نیز برای این وزارتخانه داشته باشد. البته به اعتقاد من به همین زودی از طرف خود دولت با این نهاد برخورد خواهد شد.

مفهوم کارآفرینی باید احیا شود

در ادامه یلدا راهدار، نایب‌رئیس سازمان ملی کارآفرینی یکی از اقدامات مهمی که باید به طور جدی دنبال شود را احیای واژه و مفهوم کارآفرینی دانست و تصریح کرد: این مفهوم در حال حاضر هویت خود را از دست داده و متأسفانه رویکرد و نگاه‌ها نسبت به کارآفرینان دچار دگرگونی شده است.

بر اساس اظهارات وی باید در مورد پارادایم حاکم بر فرهنگ کارآفرینی که در دانشگاه‌ها وجود دارد، بازنگری کنیم.

راهدار یادآور شد: تقویت کانون‌های کارآفرینی استانی یکی از رویدادهای جدی سازمان است. طبق بررسی‌های انجام شده به نظر برسد موانع و مشکلات در این حوزه در سطح استان‌ها بیشتر بوده و باید سازوکاری برای مقابله با آنها پیدا کرد.

دانشکده کارآفرینی از بعد علمی کار را دنبال می‌کند

غلامحسین حسینی‌نیا، رئیس دانشکده کارآفرینی با تأکید بر این نکته که باید از بعد علمی در بخش کارآفرینی، کار کرد به اهمیت ایجاد دانشکده کارآفرینی در سال 1386 اشاره و تشریح کرد: سال‌ها بود که با توجه به نفتی و تک‌محصولی بودن اقتصاد ایران، جهش خاصی در توسعه کشور رخ نداده بود. حال شرایطی ایجادشده تا از منابع حاصل از نفت فاصله بگیریم.

به اعتقاد وی امروز میدان دادن به کارآفرینی و قالب کردن این فرهنگ دیگر یک انتخاب نیست، بلکه یک الزام است. وجود این سازمان فرصتی برای قدم گذاشتن در این مسیر و توجه به کارآفرینی است.

رئیس دانشکده کارآفرینی ظرفیتی است که می‌تواند با همکاری سازمان ملی کارآفرینی دانسته‌ها را روی هم گذاشته و پاسخگوی نیاز جامعه باشد.

وی در ادامه پیشنهاد داد برای ساده‌سازی روند فعالیت‌ها در کسب‌وکارهای نوآورانه، کمیسیون مشترک را با همکاری سازمان ایجاد کنیم.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید