جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیاما و اگرهای فروش متری زمین در بورس

اما و اگرهای فروش متری زمین در بورس

فروش متری زمین در بورس میسر می‌شود؟

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی امکان خرید و فروش متری مسکن در بازار بورس به شرط تامین اعتبار صندوق‌ها از طریق اجاره بخشی فراهم می‌شود.

به گزارش رتبه آنلاین از مشرق، چندی پیش معاون وزیر راه و شهرسازی خبر از تفاهم وزارت راه و شهرسازی با سازمان بورس در راستای تامین سرمایه مستقیم بخش خصوصی در صندوق زمین و ساختمان داد.

به گفته محمود زاده توان تامین اعتبار صندوق‌ها از طریق اجاره بخشی از صندوق‌ها توسط بخش خصوصی و فعالان صنعت ساخت و ساز فراهم شده است و امکان خرید و فروش متری مسکن در بازار بورس وجود دارد.

به تاکید معاون وزیر راه تولید مستمر مسکن یکی از استراتژی‌های وزارت راه و شهر سازی است و به همین خاطر امکان مشارکت بخش خصوصی در تولید و عرضه مسکن فراهم شده است.

البته این طرح در آغاز مطرح شدن با انتقاد برخی از کارشناسان همراه شد و برخی معتقدند نگرانی بخش خصوص از قرار گیری این ابزار در اختیار بخش خصوصی است.

فروش متری زمین در بورس قابلیت اجرایی ندارد

در همین راستا احمدرضا سرحدی کارشناس بازار مسکن درباره فروش متری زمین در بورس اظهار کرد: چندین سال قبل وزیر اسبق مسکن در دولت هشتم فروش متری زمین را اجرا کرد، اما در این طرح هیچ موفقیتی حاصل نشد.

این کارشناس بازار مسکن معتقد است که طرح فروش متری زمین در بورس قابلیت اجرایی ندارد و با توجه به تجربه انجام این طرح در گذشته قطعا شکست خواهد خورد.

وی افزود: زمانی می‌شود ملک را در بورس عرضه کرد که یک شرکت ساختمانی چندین پروژه را اجرایی کند و پس از آن سهام شرکت در بورس عرضه شود و افراد با خرید این سهام با شرکت سازنده در ساخت پروژه مشارکت کنند.

سرحدی با بیان اینکه هیچ سازوکاری برای فروش متری زمین در بورس ارایه نشده عنوان کرد: مسئولان خبر از اجرای این طرح در آینده‌ای نزدیک می‌دهند، اما هیچ برنامه‌ای برای عرضه زمین در بورس تا به امروز مطرح نشده است.

این کارشناس بازار مسکن گفت: قیمت ملک در هر نقطه از کشور متفاوت است و از طرفی قیمت ملک تابع داده‌های اقتصادی در جامعه است و بر اساس متغیرهایی که قابل برنامه ریزی نیست مشخص می‌شود از این روز فروش متری زمین در بورس کار دشواری است.

وی افزود: مسئولانی که حرف از فروش متری زمین در بورس می‌زنند در ابتدا باید سازوکار آن را اعلام کنند و باید این سوال مطرح شود که یک متری زمین یا آپارتمان در بورس با چه قیمتی عرضه خواهد شد.

سرحدی گفت: در ابتدا باید پروژه تعریف شود و زمان تحویل پروژه با قیمت قطعی مشخص شود و باید این موضوع روشن شود که قیمت‌ها هنگام تحویل پروژه نیز با همان رقم‌های اعلامی واگذار می‌شود یا مانند بازار مسکن با نوسان روبرو است.

این کارشناس بازار مسکن تاکید کرد قطعا باید قراردادی وجود داشته باشد و قیمت زمان تحویل ملک مشخص شود و اگر به همین روش پیش رود قطعا قیمت‌ها با بازار مسکن فرقی نخواهد کرد و در صورت عرضه ملک به قیمت بازار این طرح عملا هیچ خروجی نخواهد داشت.

وی در انتها گفت: بهترین حالتی که در زمینه عرضه مسکن ارایه شد و البته اشکالاتی نیز داشت طرح مسکن مهر بود که به طور منطقی خانه‌های کمکی به اقشار کم درآمد ارایه شد تا نیاز اولیه مسکن آن‌ها برطرف شود.

منبع: میزان
اخبار مرتبط

بیشترین بازدید