شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهخبرخواندنی‌هاامام‌زاده هشت ضلعی دیده‌اید؟

امام‌زاده هشت ضلعی دیده‌اید؟


بنای امامزاده محمد دیباج یکی از آثار با ارزش شهرستان دامغان است که به شکل هشت ضلعی از قرن هشتم  ه. ق به جای مانده و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، هانی رستگاران، مسئول دبیرخانه شورای فنی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان درباره جزییات مرمت این امام‌زاده تاریخی گفته، در جلسه‌ای که با حضور نمایندگان هیأت امناء امام‌زاده محمد (ع) دیباج شهرستان دامغان، عضو و مسئول دبیرخانه شورای فنی میراث فرهنگی استان سمنان و مشاور اجرایی طرح طرف قرارداد با اداره‌کل میراث فرهنگی استان سمنان برگزار شده، طرح‌های ساماندهی، توسعه، تأسیسات الکترونیکی و مکانیکی و محوطه‌سازی این امام‌زاده مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در این جلسه با تاکید بر ضرورت تهیه طرح مبتنی بر ضوابط و مقررات مترتب بر حفاظت کالبدی و فیزیکی بهینه اثر تاریخی – فرهنگی امام‌زاده محمد (ع)، قواعد کلی قرار گرفتن طرح در راستای حفاظت و صیانت علمی و عملی از عرصه بنای تاریخی مورد تاکید قرار گرفت.

رستگاران افزود: مشاور طرف قرارداد نیز به تشریح سبک طراحی نما که با بهره‌گیری از الگوی معماری دوران ایلخانی است پرداخت و نقشه‌های تأسیسات مکانیکی و الکترونیکی ساختمان و شبستان‌های جدید را ارائه کرد.

وی با بیان اینکه این طرح پس از بررسی‌های اولیه در جلسه شورای فنی میراث فرهنگی استان سمنان، مطرح و پس از تصویب نهایی، اجرایی می‌شود، ادامه داد: این اداره‌ کل در سال‌جاری با انعقاد قراردادهایی در حوزه پژوهش و تهیه طرح‌های مرمت، احیاء و ساماندهی آثار و بناهای تاریخی، سعی در تعیین ضوابط اختصاصی بافت‌های تاریخی مصوب استان و ساماندهی مجموعه‌های تاریخی ارزشمند دارد که طی سال‌های آتی منتج به نتایج کاربری و علمی خواهد شد.

وی ادامه داد: گام نخست در اجرایی شدن پروژه‌های مرمت و حفاظت از آثار و بناهای تاریخی، تهیه طرح و پلان اجرایی است که از اهمیت به‌سزایی به‌جهت جلوگیری از اتلاف هزینه و اجرای مجدد پروژه برخوردار است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید