جمعه 31 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیاقساط وام مسکن در ایران۲۳۸ درصد درآمد ماهانه مردم

اقساط وام مسکن در ایران۲۳۸ درصد درآمد ماهانه مردم

مونا مشهدی رجبی: در بسیاری از کشورهای دنیا مردم برای خرید خانه به دریافت وام های رهنی روی می آورند. وامهایی که در ازای استفاده از آنها باید  اقساطی برای چندین سال با در نظر گرفتن نرخ بهره  پرداخت شود . هرچه  نسبت اقساط ماهانه  وامهای رهنی  به  متوسط درآمد مردم در یک کشور بالاتر باشد، توانایی مردم در خرید خانه کمتر است و فشار اقتصادی بیشتری به مردم تحمیل می شود.

به گزارش رتبه آنلاین به نقل از مرکز بین‌المللی  مطالعات مسکن، در  سال ۲۰۱۷ میلادی اوکراین بالاترین سهم هزینه وام‌های رهنی به درآمد را داشت . در این سال  متوسط بازپرداخت ماهانه وام های رهنی برابر با ۳۸۷.۹۱ درصد متوسط دستمزد ماهانه مردم بوده است.  مبلغ وامی که در این مطالعه لحاظ شده است ، مبلغی است که برای خرید یک آپارتمان ۹۰ متری در مرکز شهر  با  دوره بازپرداخت ۲۰ ساله و با توجه به نرخ بهره رایج در کشور، و البته  در پایتخت کشور مورد نیاز است.

کشورهای بلاروس ، آرژانتین، هنگ کنگ و کلمبیا در این رتبه‌بندی جایگاه دوم تا پنجم را داشتند و ایران ششمین کشور این فهرست بود. طبق این گزارش هزینه اقساط ماهانه وام های رهنی در ایران ۲۳۸.۶۱ درصد متوسط درآمد ماهانه مردم بود و به همین دلیل شمار کمی از مردم توانایی استفاده از این وامها و خرید  خانه را دارند.

این نسبت در کشور پاکستان برابر با ۱۵۹.۵۶ درصد، در روسیه ۱۵۴.۵۸ درصد، در ترکیه ۱۲۳.۶۲ درصد،در عراق۱۱۹.۷۵ درصدو در مالزی ۷۳.۳۷ درصد بوده است.

بریتانیا در این رده بندی جایگاه ۶۳ را دارد و متوسط اقساط ماهانه وام های رهنی در این کشور برابر با ۶۳.۲۶ درصد  متوسط درآمد مردم است. نسبت وام های رهنی به متوسط درآمد سالانه مردم سوییس ۶۲.۸۴ درصد، آلمان ۴۸.۳۳ درص دو در کانادا۴۰.۴۱ درصد است. در میان ۸۹ کشور مورد مطالعه نسبت هزینه وام های رهنب به متوسط درآمد مردم در کشور عربستان در پایین ترین سطح قرار دارد و برابر با ۱۹.۸۸ درصد است . کشورهای آمریکا و امارات و قبرس و کانادا از دیگر کشورهای انتهایی این فهرست هستند. هر چه سهم  اقساط وام های رهنی  به متوسط درامد مردم کمتر باشد توانایی مردم در خرید خانه بیشتر است . مثلا در کشور عربستان مردم تنها ۱۹.۸۸ درصد از درآمد ماهانه خود را برای قسط وام های رهنی می پردازند  و به همین دلیل شمار بیشتری از مردم می توانند خانه بخرند ولی در اوکراین میزان اقساط ماهانه ۳.۸۷ برابر متوسط درآمد مردم است.

بالاترین و پایین ترین کشورهای فهرست
رتبهنام کشورسهم اقساط وام رهنی به متوسط درآمد ماهانه مردم    ( درصد)
۱اوکراین۳۸۷.۹۱
۲بلاروس۲۹۸.۵۵
۳آرژانتین۲۸۶.۲۰
۴هنگ کنگ۲۵۷.۲۲
۵کلمبیا۲۴۹.۷۸
۶ایران۲۳۸.۶۱
۷قزاقستان۲۲۹.۸۶
۸۳هلند۴۳.۰۹
۸۴افریقای جنوبی۴۱.۸
۸۵کانادا۴۰.۴۱
۸۶قبرس۳۹.۱۷
۸۷امارات۳۵.۸۷
۸۸امریکا۲۴.۱۰
۸۹عربستان۱۹.۸۸
اخبار مرتبط

بیشترین بازدید