سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیاقتصاد وصله‌پینه‌ای، توسعه و بهره‌وری ندارد

اقتصاد وصله‌پینه‌ای، توسعه و بهره‌وری ندارد

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: برنامه‌ریزی دقیقی برای توسعه اقتصادی که منجر به بهبود بهره‌وری و رتبه‌های جهانی اقتصاد شود وجود ندارد چراکه در پیچ‌های سخت اقتصاد تنها یاد گرفته‌ایم که با تزریق نقدینگی به صورت موضعی، دردی را درمان کنیم.


غلامحسین شافعی به خبرنگار رتبه آنلاین گفت:‌ بهره‌وری با راهکار‌های وصله‌پینه‌ای به موفقیت دست پیدا نخواهد کرد و به هر مقداری که اقتصاد را با مسکن‌های مقطعی، مقاوم جلوه دهیم اما کماکان این درد از داخل اقتصادمان را می‌پوساند.

وی ادامه داد: راهکار مسئولان به‌جای افزایش بهره‌وری همیشه تزریق پول به بنگاه‌ها بوده است؛ پول به‌عنوان یک منبع پرقدرت به بخش‌های تولیدی اقتصادی تزریق شده تا برای یک مدت کوتاه، بنگاه‌های تولیدی از چالش مقطعی خود خارج شوند اما در حقیقت این چالش‌ها به صورت ریشه‌ای رفع نشده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران همچنین درخصوص اقتصاد نفتی و پایه لرزان چنین اقتصادی، اظهار کرد: در شرایطی که هر روز اقتصاد نفتی اعتبار خود را از دست می‌دهد و رسیدن به نفت 140دلاری به یک رویا تبدیل شده، آهنگ حرکتی اقتصاد ایران دیگر چشم‌گیر و چشم‌نواز نیست چراکه تنها تکیه ایران به نفت بوده و نتیجه این اقتصاد،‌ به بن‌بست ختم می‌شود.

شافعی افزود: علی‌رغم اینکه قانون بخش‌خصوصی را در سطح نخست قوا دانسته، اما دخالت‌هایی که تاکنون بر سر راه فعالان این بخش بوده، عملکرد را به سطح پایینی رسانده اما باید گفته شود که خصوصی‌ها جزئی از حاکمیت هستند و باید در مسائل اقتصادی بیشتر به کار گرفته شوند.

وی افزود: تمرکز بخش خصوصی باید بر فعالیت‌های توسعه تکنولوژی، بهبود مصرف بالای انرژی، افزایش بهره‌وری، کاهش قیمت‌تمام‌شده کالا و جلوگیری از تولید کالاهایی که در بازار کشور منسوخ شده، باشد؛ مفهوم رقابت به صورت مشخص و بدون تفسیر باید تعریف شود، نمی‌توان در بعضی از واحدهای تولیدی چند برابر نیاز داخلی کالایی را تولید کرد که دیگر بازار کشور آن کالا را قبول ندارد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید