جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیاقتصاد نیازمند یک شوک بزرگ!

اقتصاد نیازمند یک شوک بزرگ!

گودرزی-مجید

مجید گودرزی| فعال سیاسی|

چند وقتی است که تلاطم‌های شدید تمام ارکان نظام اقتصادی را درگیر کرده است و فقط زمانی می‌توانیم به ماندن سرمایه‌ها در بخشهای مختلف اقتصادی امیدواریم باشیم، که یک شوک بزرگ در آن بخش به‌وجود آید.

روزگاری نه چندان دور سود سپرده‌های بدون ریسک بانکی حدود ۲۲ درصد بود و بازدهی بخش مولد اقتصاد بطور میانگین ۱۰ درصد!

این کاملا طبیعی و تاسف بار بود که دارایی‌های سرمایه ایی تبدیل به نقد شوند و در سودهای بی‌حاصل بانکی رسوب شوند. و شدند.

دولت همه تلاش خود را می‌کرد تا با گرفتن مالیات از تولیدات باقی مانده و فروش نفت بر ناکارآمدی نظام مالی سرپوش بگذارد و این درآمد نفت بود که نقش یک مسکن را ایفا می‌کرد.

حتی گاهی مجبور میشدیم برای نجات بانک‌ها و موسسات مالی پایه پولی را گاهی تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش دهیم.

حال اما وضع وخیم تر شده. در مقابل سود ۱۰۵ درصدی و حتی بالاتر جهش‌های قیمتی مسکن، دیگر حتی سپرده‌های بدون ریسک بانکی هم جذابیت خود را از دست داده‌اند. و وقتی کسی می‌تواند در یک سهم حدود ۷۰۰ درصد در مدت زمان کوتاهی سود کند، چرا باید بانک را انتخاب کند. حال که نوسان بورس فروکش کرده ما مانده‌ایم و صدها رابطه اقتصادی بین شاخص‌ها که توجیه ندارند.

معمولا پزشکان زمانی از درمان با شوک استفاده می‌کنند که دیگر قلب ضربان ندارد. حالا این شوک درمانی شده است درمان اقتصادی ما و دولت امیدوار است این شوکها در بازاری مثل بورس باقی باشند!

*مجموع هزاران هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در طلا و ارز حتی یک ریال هم ارزش افزوده ندارد*. این حجم عظیم سرمایه‌گذاری حتی مشکلی هم از تورم، رکود و بیکاری حل نمی‌کند.

مسکن هم همینطور است. سرمایه گذاری‌های عظیم در بخش خانه‌های کلنگی درد بی‌درمان من است که هرگز با آن کنار نخواهم آمد.

*ما بجای اقتصاد مقاومتی باید اصلا ساختار سرمایه‌گذاری را در دستور قرار دهیم*

ما سرمایه کم نداریم.اما قطعا مدیریت سرمایه‌گذاری ما فاجعه است و فاجعه به بار آورده.همه این سرمایه‌گذاری ها، هم عرصه را به تولید تنگ کرده‌اند و تولید و بازدهی بخش واقعی را غیر اقتصادی کرده‌اند و سرمایه‌گذاری عظیم در نوسان به شمار می‌آید که هم ارزش افزوده صفر دارد و هم اگر اقتصاد به ثبات برسد، حتی یک ریال بازدهی نخواهند داشت.

خیلی‌ها می‌پرسند این اقتصاد باز هم به ثبات و شکوفایی خواهد رسید؟

باید گفت قطعا بله.

*فقط باید مدیریت سرمایه گذاری‌ها را به سمت اقتصاد مولد برد و سوداگری را مهار کرد*

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید