پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیاقتصاد تولید محور و فرار از اقتصاد بر پایه دلالی، واردات و...

اقتصاد تولید محور و فرار از اقتصاد بر پایه دلالی، واردات و قاچاق

توصیف اقتصاد مقاومتی از زبان کارشناسان و صاحب کرسی‌های اقتصاد ایران نکات مثبت و منفی اجرای  سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی را به روشنی نمایش می‌دهد. از همین رو در این مطلب تلاش شده است تا اقتصاد مقاومتی در دیدگاه بهمن آرمان، کارشناس برجسته اقتصاد ایران که در اقتصاد ایران صاحب مسئولیت‌هایی نیز بوده است بررسی شود.

در ادامه دیدگاه های او را  در خصوص اقتصاد که گردواوری و تلخیص شده است را می خوانید:

گره مشکلات اقتصادی با توان داخلی باز می‌شود

دکتر بهمن آرمان کارشناس اقتصادی تکیه اقتصاد مقاومتی را عمدتا روی افزایش سرمایه‌گذاری و تولید داخل می داند و معتقد است این مسأله از چشم مسئولان کشور مغفول مانده و مورد استفاده قرار نمی‌گیرد؛ در حالی که مشکلات اقتصادی با بهره بردن از توان داخلی و رشد تولید حل خواهد شد.

وی افزود: همه صحبت‌های مسئولان بر این پایه استوار است که پس از لغو تحریم‌ها سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ایران اتفاق خواهد افتاد و اوضاع و احوال اقتصاد ایران خوب خواهد شد، در حالی که کشور باید با توان داخلی و استفاده از دانش فنی روز دنیا ساخته شود.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی اضافه کرد: در سال‌های نه‌چندان دور کشور توسط توان داخلی اداره می‌شد البته در آن زمان تحریم‌ها به این شدت علیه ایران نبود، اما از سوی دیگر سرمایه‌گذاری خارجی هم در کشور قدرتی نداشت ولی اکنون همه چشم‌ها برای حل مشکلات اقتصاد ایران به سرمایه‌‎گذاری خارجی دوخته شده که با اعمال مجدد تحریم‌ها ممکن است دوباره ایران با این معضل روبه‌رو شود. در این شرایط بهترین راه اجرای اقتصاد مقاومتی است.

 

این اقتصاددان افزود: وقتی می‌گوییم اقتصاد مقاومتی به این معنا نیست که قرار است کار بزرگی انجام دهیم بلکه همان مجموعه کارهایی که باید در طول این سال‌ها در اقتصاد کشور حاکم می‌شد و از چشم دولت‌ها دور مانده بود در قالب یک بسته آماده تحویل شده که فقط اجرای آن برای دولت باقی‌مانده و همه راه‌های تدوین برنامه و چگونگی از دوش آنها برداشته شده است.

 

آرمان تصریح کرد: چندی پیش قیمت نفت کاهش پیدا کرد و اقتصاد ایران با مشکلات فراوانی روبه‌رو شد اما سوال اینجاست که اگر همان قانون خصوصی‌سازی به‌طور واقعی انجام شده بود باز هم این مشکلات دیده می‌شد. در نتیجه دولت باید در اجرای اقتصاد مقاومتی اهتمام بیشتری به خرج دهد و همه توان خود را معطوف به رفع تحریم‌ها نکند.

 

مسئولان قانون گذار چه کردند؟

وی با اشاره به عملکرد دستگاه های تقنینی و اجرایی نسبت به اقتصاد مقاومتی و تصمیماتی که گرفتند هم گفت: در این خصوص سه مورد حائز اهمیت است. مورد اول مربوط به تعیین قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی از سوی مجلس بود که به نفع بورس تمام نشد و آسیب هایی به بازار سرمایه کشور وارد کرد. مورد دوم تعیین بهره مالکانه برای معادن توسط دولت بود. دولت با این اقدام برای خود ۵۰ هزار میلیارد ریال درآمد در بودجه سال ۱۳۹۵ را متصور شده که طبیعتا این درآمد به خزانه دولت واریز می شود و به نظر نمی رسد که به تولید و صنعت اختصاص یابد.

وی ادامه داد: مورد دیگر، مساله قانون مالیات هاست. در تمام دنیا به خاطر حمایت از تولید، برای سود اختصاص یافته به سرمایه گذاری های مجدد یا افزایش سرمایه، معافیت مالیاتی در نظر می گیرند. حال آن که این مساله در کشور ما انجام نمی شود. این مساله در لایحه رفع موانع تولید که اخیرا مجلس به تصویب رسانده و برای تایید به شورای نگهبان ارسال کرده، تقریبا مسکوت گذاشته شده که بازتاب های منفی بر روی اقتصاد ما خواهد گذاشت.

وی همچنین افزود: قرار بود دولت با اجرای اقتصاد مقاومتی، کشور را از اقتصاد بر پایه دلالی، واردات و قاچاق به سمت اقتصاد تولیدمحور سوق دهد.

وی تاکید کرد: اصلاح قانون مالیات ها، بهبود عملکرد صندوق توسعه ملی و کاهش تنش های روابط خارجی را از راهکارهای اجرای اقتصاد مقاومتی است و تمام مزیت های اقتصادی نیازمند ورود تکنولوژی مدرن هستند.

 

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید