پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیاقتصاد بدون پایتخت

اقتصاد بدون پایتخت

مونا مشهدی رجبی:پایتخت هر کشور ضمن  داشتن اهمیت سیاسی از نظر اقتصادی هم نقش بسیار مهمی دارد. در بیشتر کشورهای دنیا  پایتخت سازنده بیشترین سهم از تولید ناخالص داخلی است و بیشترین شمار از ثروتمندان کشور را در خود جای داده است. در اغلب کشورها، توانایی اقتصادی مردم بالاتر و سهم تفریح به کل هزینه‌های خانوارها بیشتر است. به همین دلیل است که در اغلب موارد با نادیده گرفتن گردش مالی پایتخت، اقتصاد کشور آسیب می‌بیند و سرانه تولید ناخالص داخلی کمتر می‌شود.

به گزارش رتبه‌آنلاین به نقل از موسسه  مطالعاتی کلن آلمان، پایتخت‌ها قلب اقتصادی کشورها هستند. طبق مطالعه‌ای که این موسسه در مورد کشورهای اروپایی انجام داد در صورتی‌که آتن و گردش مالی و اقتصادی این شهر از کل اقتصاد یونان حذف شود، سرانه تولید ناخالص داخلی  ساکنان این کشور ۱۹.۸ درصد تنزل پیدا خواهد کرد. این در حالی‌است‌که سرانه تولید ناخالص داخلی فرانسه بدون پاریس ۱۴.۸ درصد کاهش می‌یابد و سرانه تولید ناخالص داخلی بریتانیا بدون لندن با افت ۱۱.۱ درصدی همراه خواهد بود.سرانه تولیدناخالص داخلی پرتقال بدون لیسبون ۱۴.۸ درصد و اسپانیا بدون مادرید ۶ درصد کاهش خواهد یافت.افت بهره‌وری اقتصادی و افت سرعت رشد اقتصادی موجب کاهش سرانه تولید ناخالص داخلی در این کشورها است.

نکته جالب گزارش اینجاست که با حذف پایتخت آلمان از اقتصاد این کشور نه تنها سرانه تولید ناخالص داخلی  این کشور کمتر نمی‌شود بلکه با افزایش ۰.۲ درصدی هم روبرو خواهد شد. دلیل این مساله هم وضعیت نامناسب اقتصادی در این شهر در مقایسه با دیگر شهرهای آلمان است.

شهردار این شهر اروپایی اخیرا اعلام کرد: پایتخت آلمان شهری بسیار فقیر است که با مشکل نرخ بالای بیکاری، فقر، بدهی بالا ، زیرساختهای قدیمی و نامناسب و سیستم آموزشی ناکارآمد  مواجه است . مشکلاتی که باعث شده است تا بهره‌وری اقتصادی در این شهر پایین باشد و مشکلات اقتصادی‌اش هزینه‌های زیادی را به  اقتصاد کشور تحمیل کند.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید