پنج‌شنبه 30 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیافزایش ۶۴ درصدی تولید بزرگترین تولیدکننده LNG جهان

افزایش ۶۴ درصدی تولید بزرگترین تولیدکننده LNG جهان


قطر که بزرگترین تامین کننده گاز طبیعی مایع (LNG) در جهان است، پس از اینکه تاسیسات تولید جدیدی را برای بهره‌برداری از ذخایر جدید اضافه کرد، قصد دارد ظرفیت تولید خود را دو سوم افزایش دهد و تا سال ۲۰۲۷ معادل ۱۲۶ میلیون تن در سال تولید کند.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، برنامه قطر برای افزایش ظرفیت تولید در حالی اعلام شده که قیمت LNG به دلیل رشد تولید آمریکا، روسیه و استرالیا، به پایین‌ترین رکورد چند سال اخیر سقوط کرده است.

با این همه طرحهای توسعه بیشتر برای رقابت با کشورهای تولیدکننده رقیب که به سرعت در حال کاهش فاصله خود با قطر به عنوان بزرگترین تولیدکننده جهان هستند ممکن است کافی نباشد.

سعد الکعبی، مدیرعامل غول انرژی دولتی “قطر پترولیوم” دوشنبه هفته جاری اعلام کرد رشد برآورد تولید در نتیجه حفاری جدید و کار ارزیابی در میدان عظیم “نورت فیلد” است که ذخایر گازی قطعی آن اکنون فراتر از ۱۷۶۰ تریلیون فوت مکعب است.

کعبی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: این نتایج ما را قادر می‌سازند فورا کار مهندسی ضروری برای دو واحد عظیم LNG با مجموع ظرفیت ۱۶ میلیون تن در سال را آغاز کنیم و در نتیجه تولید LNG قطر از ۷۷ میلیون تن فعلی به ۱۲۶ میلیون تن تا سال ۲۰۲۷ صعود خواهد کرد که حدود ۶۴ درصد رشد ظرفیت تولید را نشان می‌دهد.

طرح‌های توسعه تولید LNG که پیش از این در ابعاد کوچک‌تر در سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ اعلام شد برای غول‌های نفتی که پیش از این در پروژه‌های قطر پترولیوم مشارکت کرده‌اند، فرصت پرمنفعتی به شمار می‌روند.

قطر پترولیوم اعلام کرده که تولید LNG را تا سال ۲۰۲۴ به حدود ۱۱۰ میلیون تن افزایش خواهد کرد و چهار تاسیسات تولید جدید خواهد ساخت.

سعد الکعبی گفت: اکنون که دو واحد تولید عظیم به برنامه توسعه اضافه شده و هدف جدید تولید ۱۲۶ میلیون تن شده است؛ بنابراین به زمان طولانی‌تری نیاز است و زمان هدف گذاری شده برای رسیدن به این رقم تولید، سال ۲۰۲۷ تعیین شده است.

میدان گازی “نورت فیلد” بزرگترین میدان گازی جهان است که قطر مشترکا با ایران سهیم است و بخش ایرانی آن به نام آزادگان شناخته می‌شود. هزینه استخراج گاز قطر یکی از ارزانترین هزینه‌ها در جهان است.

بر اساس گزارش رویترز، هزینه توسعه تولید LNG قطر اعلام نشده اما انتظار می‌رود این فاز توسعه ده‌ها میلیارد دلار هزینه داشته باشد.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید