سه‌شنبه 29 اسفند 1402
خانهخبراجتماعی و شهریافزایش ۳۰درصدی عرضه گوشت گوسفندی در شهریور ماه

افزایش ۳۰درصدی عرضه گوشت گوسفندی در شهریور ماه

 

رئیس شورای تامین دام کشور، گفت: با افزایش قیمت گوشت گوسفندی در بازار دامدارن بیشتری به پرورش دام سبک روی آورده‌اند و پیش بینی می‌شود شهریور ماه سالجاری با افزایش 30 درصدی عرضه گوشت گوسفندی رو به‌رو شویم.

 سپیده قاسمی| منصور پوریان در گفت و گو با اقتصاد آنلاین با بیان اینکه هم اکنون روزانه 150 تا 160 هزار تن لاشه گرم وارد کشور می شود، افزود: میزان لاشه ورودی به کشور در کنار گوشت منجمد متناسب با نیاز بازار داخلی است.

وی ادامه داد: گوشت گرم از کشور استرالیا وارواسیا وارد می شود و هر کیلوگرم از آن به ترتیب با قیمت مصوب 30 هزار و 29 هزار تومان عرضه می شود.

پوریان در پاسخ به این پرشس که چرا علی رقم تولید و توزیع مناسب گوشت گوسفندی با گرانی روبه رو هستیم، گفت: عدم شفافیت در بازار موضوعی است که بارها به آن اشاره شده است درخواست برای تشدید نظارت ها مورد تاکید قرار گرفته اما تا کنون اقدامی موثر از سوی مسئولان دیده نشده است.

وی اضافه کرد: گرانی گوشت دام سبک در مقطعی از فصول سال به دلیل کوچ، امری طبیعی و موقت است اما در تمام سال قابل پذیرش و منطقی نیست.

به گفته پوریان؛ کاهش مقطعی عرضه گوشت گوسفندی را  نمی توان مبنای کمبود قرار داد در این زمان ها افزایش عرضه گوشت دام سنگین تا حدودی التهاب بازار را کاهش می دهد.

وی با تاکید بر اینکه 150 هزار راس دام سنگین در دامداری ها انباشت شده است، افزود: این دام های معمولا بیش از 600 کیلوگرم وزن دارند و بازار داخلی برای جذب آن ظرفیت ندارد و این امر بر شرایط اقتصادی دامداران در شرایطی که نهاده های دامی افزایش قیمت داشته اند تاثیر منفی گذاشته است.

رئیس شورای تامین دام کشور اظهار کرد: بیش از ممنوعیت صادرات دام روزانه 10 هزار راس دام سنگین از کشور صادر می شد و این رقم بر تعادل بازار دام سنگین موثر بود.

پوریان در پایان از ارسال نامه شورای تامین دام به وزارت جهاد کشاورزی برای برداشتن ممنوعیت صادرات دام سنگین خبر داد و افزود: وزارت جهاد کشاورزی بر مشکلات حاصل از ممنوعیت صادرات دام سنگین واقف بوده و موافق لغو این ممنوعیت است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید