پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراجتماعی و شهریافزایش ۲۸ درصدی مالیات بر فروش سیگار

افزایش ۲۸ درصدی مالیات بر فروش سیگار

سیگار

به گفته رئیس مرکز برنامه‌ریزی سازمان‌ امور مالیاتی، در بودجه سال آینده مالیات بر فروش سیگار ۲۸ درصد نسبت به امسال افزایش یافته است.

به گزارش رتبه آنلاین، احمد زمانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است درآمدهای حاصل از صدور مجوز توزیع دخانیات و حق انحصار دریافتی بابت واردات و تولید محصولات دخانی طی سال ۱۳۹۸ را به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند که بر این اساس درآمد این وزارتخانه بابت حقوق انحصار و صدور مجوز توزیع محصولات دخانی در سال ۱۳۹۸ معادل یک میلیون ریال تعیین شده و در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ نیز همین رقم پیش‌بینی شده است.

افزایش ۳۳ درصدی درآمد حاصل از مالیات بر مصرف سیگار

وی درباره میزان درآمد حاصل از مالیات بر مصرف سیگار، گفت: طبق ماده ۷۳ قانون برنامه ششم توسعه، درآمد حاصل از مالیات بر مصرف سیگار، معادل، ۱۵ میلیون ریال تعیین شده و این رقم در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ به میزان ۲۰ میلیون و ۱۴ هزار و ۵۰۰ ریال پیش‌بینی شده است.

به گفته این مقام مسئول، عملکرد سال جاری در خصوص مالیات بر مصرف سیگار به میزان ۱۶ میلیون و ۵۰۰ میلیون ریال (معادل ۱۱۰ درصد) بوده است.

زمانی افزود: براساس ماده ۷۳ قانون برنامه ششم توسعه، ۱۰۰ درصد درآمدهای حاصل از مالیات سیگار، طی ردیف‌هایی که در بودجه‌های سنواتی مشخص می‌شود در جهت کاهش مصرف دخانیات، پیشگیری و درمان بیماری‌های ناشی از آن، بازتوانی و درمان عوارض حاصل از مصرف آن و توسعه ورزش در اختیار وزارتخانه‌های ورزش و جوانان، آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: مبلغ اعتبارات برای وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۸ به میزان ۸۹ میلیون ریال و مبلغ برآوردی سال آینده برای این وزارتخانه معادل دو میلیون و ۹۰۳ هزار و ۹۱۰ ریال است. این ارقام برای وزارت بهداشت به ترتیب سه میلیون و ۲۲۴ هزار و ۶۸۰ ریال و پنج میلیون و ۵۳۲ هزار و ۲۶۳ ریال است.

به گفته رئیس مرکز برنامه‌ریزی سازمان امور مالیاتی، اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای وزارت ورزش و جوانان برای سال ۹۸ به ترتیب یک میلیون و ۵۴۰ هزار و ۴۸۰ ریال و ۲۵۱ میلیون و ۱۰ هزار ریال تعیین شده و برای سال ۹۹ به ترتیب دو میلیون و ۸۱۲ هزار و ۱۰۷ میلیون و ۷۴۸ هزار ریال برآورد شده است.

 افزایش ۲۸ درصدی مالیات بر فروش سیگار

وی تصریح کرد: مالیات بر فروش سیگار موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده، در قانون بودجه سال ۱۳۹۸ به میزان شش میلیون و ۳۱۳ هزار و ۱۳۱ ریال تعیین شده که عملکرد سال جاری در این خصوص شش میلیون و ۵۶۲ هزار و ۵۰۰ ریال ( ۱۰۵ درصد) برآورد می‌شود. همچنین، در لایحه بودجه ۹۹ معادل هشت میلیون و ۸۷ هزار و ۱۳۱ ریال برای مالیات بر فروش سیگار درنظر گرفته شده است.

زمانی اظهار کرد: از ابتدای سال ۱۳۹۷ به قیمت خرده‌فروشی هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی ۷۵ ریال، تولید مشترک ۱۵۰ ریال، تولید داخل با نشان بین‌المللی۲۵۰ ریال و هر نخ سیگار وارداتی ۶۰۰ ریال به عنوان عوارض اضافه می‌شود.

به گفته این مقام مسئول، وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است مبالغ ذکر شده را از تولیدکنندگان و واردکنندگان اخذ و به حساب درآمد عمومی واریز کند. البته، درآمدهای حاصل از این بند در قانون بودجه سال ۱۳۹۸ معادل هفت میلیون ریال است.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون بودجه سال ۱۳۹۸، درآمد حاصل از اجرای این بند پس از واریز به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور، در اختیار وزارتخانه‌های ورزش و جوانان به میزان ۵۰ درصد و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معادل ۵۰ درصد قرار می‌گیرد، تصریح کرد: بنابراین، اعتبارات هزینه‌ای برای وزارتخانه‌های مذکور در سال ۱۳۹۸ به میزان ۷۱ میلیون و ۷۵۰ هزار ریال و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ۵۳ میلیون و ۵۴۰ هزار ریال است.

زمانی در پایان خاطرنشان کرد: این ارقام در بودجه سال ۱۳۹۹، به ترتیب مبلغ ۹۰ میلیون و ۹۴۹ هزار ریال و ۶۷ میلیون و ۸۶۷ هزار ریال پیش‌بینی شده است.

به گزارش ایسنا، جدوال زیر مالیات و عوارض سیگار و تنوع دخانیات را در لایحه بودجه سال ۹۸ و ۹۹ نشان می‌دهند که براساس آن، طبق قانون انحصار دخانیات در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹، معادل ۱ میلیون ریال و طبق ماده ۷۳ قانون برنامه ششم توسعه در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ با ترتیب ۱۵ میلیون ریال و ۲۰ میلیون و ۱۴ هزار و ۵۰۰ ریال، مالیات و عوارض برای سیگار و محصولات دخانی درنظر گرفته است.

علاوه بر این، براساس بند (ب) ماده (۶۹) قانون الحاق (۲) در لایحه بودجه سال ۹۸ و ۹۹ به ترتیب هفت میلیون ریال و ۱۲ میلیون و ۵۵۰ هزار ریال و طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده به ترتیب معادل شش میلیون و ۳۱۳ هزار و ۱۳۱ ریال و هشت میلیون و ۸۷ هزار و ۱۳۱ ریال مالیات و عوارض برای سیگار و محصولات دخانی در لایحه بودجه سال ۹۸ و ۹۹ درنظر گرفته است.

گفتنی است که در مجموع معادل ۲۹ میلیون و ۳۱۳ هزار و ۱۳۱ ریال مالیات و عوارض در بودجه سال ۱۳۹۸ و به میزان ۴۱ میلیون و ۶۵۱ هزار و ۶۳۱ ریال مالیات و عوارض برای سیگار و محصولات دخانی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ تعیین شده است.  

مالیات و عوارض سیگار و محصولات دخانی در سال ۱۳۹۸

ردیف بودجهمستندات قانونیمبلغ (میلیون ریال)
۱۳۰۴۲۱قانون انحصار دخانیات۱.۰۰۰.۰۰۰
۱۱۰۵۱۵ماده ۷۳ قانون برنامه ششم توسعه۱۵.۰۰۰.۰۰۰
۱۶۰۱۹۰بند (ب) ماده (۶۹) قانون الحاق (۲)۷.۰۰۰.۰۰۰
۱۱۰۵۰۶قانون مالیات بر ارزش افزوده۶.۳۱۳.۱۳۱

مالیات و عوارض سیگار و محصولات دخانی در سال ۱۳۹۹

ردیف بودجهمستندات قانونیمبلغ (میلیون ریال)
۱۳۰۴۲۱قانون انحصار دخانیات۱.۰۰۰.۰۰۰
۱۱۰۵۱۵ماده ۷۳ قانون برنامه ششم توسعه۲۰.۰۱۴.۵۰۰
۱۶۰۱۹۰بند (ب) ماده (۶۹) قانون الحاق (۲)۱۲.۵۵۰.۰۰۰
۱۱۰۵۰۶قانون مالیات بر ارزش افزوده۸.۰۸۷.۱۳۱
 

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید