پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیافرایش بی‌رحمانه قیمت قطعات/هزینه‌ 4 برابری نگهداری خودرو ‌

افرایش بی‌رحمانه قیمت قطعات/هزینه‌ 4 برابری نگهداری خودرو ‌


اگر از یکسال پیش تا الان حتی یک بار هم راهتان به تعمیرگاه‌های خودرو افتاده باشد؛ قطعاً متوجه شده‌اید که پول بیشتری از جیبتان رفته و شاید حس کرده باشید که کیفیت کار هم مثل قبل نبوده است.

‌به گزارش رتبه آنلاین از ‌ایسنا، تغییراتی که در حوزه تعمیر خودرو رخ داده است نه تنها برای مراجعه کنندگان بلکه برای تعمیرکاران هم کاملاً محسوس بوده و همگی را در گیر خود کرده است. رانندگان با افزایش قیمت لوازم یدکی و تعمیرکاران با دستمزد ثابت از وضع موجود انتقاد می‌کنند.

راننده‌ای که به تازگی هزینه‌های سنگینی برای تعمیر خودرو خود پرداخته است، به خبرنگار ایسنا می‌گوید: در این شرایط کیفیت کار مکانیک‌ها بسیار پایین آمده و جوابگوی نیاز جامعه نیست، حتی در برخی تعمیرگاه‌ها، صاحبان  تعمیرگاه  خودرو مراجعه کننده را آزمایشگاه تعمیرکاران بی تجربه می‌کنند، به همین دلیل بعضاً پیش آمده نه تنها ایراد و مشکل خودرو رفع نشده بلکه آسیب‌های دیگری هم به خودرو زده‌اند .

قیمت قطعات خودرو بی‌رحمانه زیاد شده است

فرد دیگری که راننده تاکسی است افزایش قیمت قطعات خودرو را بی رحمانه می‌داند و می‌گوید: قیمت اجناس به شدت بالا رفته و بعضی خودروهای تاکسی حتی هزینه تعمیر خود را هم در نمی‌آورند.

این راننده تاکسی در ادامه می‌گوید: در چند وقت اخیر دیگر کسی قطعات خودرو را تعمیر نمی‌کند و همه راننده‌ها ترجیح می‌دهند  قطعه نو بخرند و قطعه را تعویض کنند  تا زمان برای تعمیر قطعه بگذارند چون در نهایت با قیمت قطعه نو تفاوت قیمت چندانی ندارد.

البته این تمام ماجرا نیست، این راننده ادامه می‌دهد: در مدت زمان کوتاهی قیمت قطعات یدکی چند برابر شد و در عین حال که کیفیت نه تنها افزایش نیافت در بعضی موارد کاهش هم داشته است‌.

در مقابل تعمیرکاری در سطح شهر کرج می‌گوید: دستمزدها از سال ۹۶ تغییری نکرده و ثابت مانده است و تعمیر کاران سود چندانی از دستمزد نمی‌برند.

تعمیرکاران تعویض‌ کار شده‌اند

وی در ادامه به تغییر رویه در فضای کاری خود اشاره می‌کند و می‌افزاید: در حال حاضر فردی به نام تعمیرکار کم پیدا می‌شود چون اکثر افراد تعویض کار شده‌اند؛ نه مشتری و نه تعمیر کار تمایل چندانی برای تعمیر قطعه آسیب دیده ندارند و ترجیح می‌دهند تا قطعه عوض شود و به اصطلاح جنس نو بر روی ماشین باشد.

وی خاطرنشان می‌کند: مردم دیگر حوصله صبر کردن برای تعمیر قطعه خود را ندارند البته این تمایل دو طرفه است و تعمیر کار هم ترجیح می‌دهد به جای تعمیر یک خودرو و یا قطعه، قطعه چند خودرو را تعویض کند.

برای یافتن قطعه خودروهای چینی چند ماه باید در بازار بگردید!

این تعمیر کار خودرو در خصوص کمیاب شدن برخی قطعات خودرو گفت: برخی قطعات بسیار کمیاب شده‌اند زمان زیادی صرف می‌شود تا لوازم یدکی و قطعه مورد نیاز یافت شود، البته شرایط برای برخی  خودروها مانند ماشین‌های چینی متفاوت است و عملاً قطعات یدکی ندارند و ممکن است حتی تا چندین ماه هم قطعه یدکی مورد نظر پیدا نشود.

مکانیک دیگری که تعمیرکار خودروهای لوکس و گرانقیمت است می‌گوید: برای خودرو های خارجی ‌گرانقیمت قطعات به سختی پیدا می‌شود یعنی به طور عادی و معمول در بازار نیست، مکانیک و تعمیرکاران باید به واسطه‌ها سفارش داده تا جنس مورد نظر را دریافت کنند.

وی در خصوص ماشین‌های داخلی می‌گوید: از لحاظ تامین  قطعات خودروهای داخلی مشکلی نیست هم جنس‌های اصلی و با کیفیت وجود دارد هم جنس‌های غیر اصل که قاعدتاً در قیمت و کیفیت تفاوت‌هایی دارند.

مکانیک خودرو های لوکس درخصوص دستمزد ‎ های این صنف هم عنوان می‌کند: از سال گذشته دستمزدها تغییر چندانی نکرده است، شاید در بهترین حالت ۱۰ درصد افزایش داشته که در مقابل افزایش سه برابری قیمت لوازم یدکی بسیار ناچیز است.

وی تعمیر قطعه را به صرفه نمی‌داند و می‌گوید: هزینه تعمیر و تعویض در بسیاری از موارد برابر است.

خیلی از مردم بیخیال کولر ماشین خود شده‌اند

یکی دیگر از تعمیرکاران بخش‌های برقی خودرو به وضعیت بازار کولر خودرو اشاره می‌کند و می‌گوید: با توجه به افزایش قیمت‌هایی که رخ داده بسیاری از مردم دیگر کولر های خود را شارژ نمیکنند.

وی ادامه می‌دهد: هزینه شارژ کولر در سال گذشته ۵۰۰ هزار تومان بود اما امسال یک میلیون ۹۰۰ هزار تومان شده است، البته تنها  این بخش افزایش نیافته، مثلاً دینام خودرو هم سال گذشته 200 هزار تومان بود اما امسال به 800 هزار تومان رسیده است.

تعمیر کار دیگری که در سطح شهر کرج فعالیت دارد، می‌گوید: تعویض لنت خودرو که جزو پرمصرف‌ترین و عادی‌ترین لوازم تعویضی خودرو است از ۵۰ هزار تومان به ۲۷۰ هزار تومان رسیده است، حتی هزینه تعویض روغن هم از ۵۰ هزار تومان به ۱۶۰ هزار تومان رسیده تا تعویض چهار لیتر روغن هم برای برخی ایجاد مشکل کند.

این تعمیرکار خودرو از افزایش شدید قیمت دیسک و صفحه می‌گوید و عنوان می‌کند: قیمت این قطعه از ۳۸۰ هزار تومان به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

وی البته معتقد است این افزایش هزینه‌ها نه به خاطر افزایش دستمزد تعمیرکاران بلکه بیشتر به خاطر افزایش قیمت قطعات است چیزی که رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی کرج هم بر آن صحه می‌گذارد.

افزایش 300 درصدی قیمت لوازم یدکی طی یکسال!

سید احمد موسوی می‌گوید: عمده ترین مشکل در بازار لوازم یدکی خودرو، سخت شدن واردات است چون امکان ثبت سفارش وجود ندارد و اگر هم سفارشی ثبت شود مشکلات ترخیص و گمرک گریبان آن را می‌گیرد.

وی در ادامه می‌افزاید: زمانی که واردات به صورت عادی انجام می‌شود هیچ کس به فکر تولید داخلی نیست اما شرایط سخت واردات این فرصت را به وجود آورده است که به فکر تولید داخلی و بهبود آن باشیم.

موسوی در خصوص تغییرات قیمت لوازم یدکی از سال گذشته تاکنون هم عنوان می‌کند: قیمت لوازم یدکی خودرو نسبت به ابتدای سال ۱۳۹۷، به طور میانگین سه برابر شده است.

رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودرو کرج اجناس خارجی را عملاً بدون ضمانتنامه دانسته و می‌گوید: در شرایط کنونی که واردات مشکل است قاعدتاً بحث گارانتی و ضمانتامه کالاهای خارجی هم منتفی است، در این شرایط است می‌توانیم تولیدات داخلی را عرضه کنیم که از لحاظ ضمانتنانه هم بسیار راحت‌تر و مناسب‌تر است و به اشتغال زایی هم کمک کرده‌ایم.

مواظب لوازم یدکی زیرزمینی باشید!

وی در ادامه می‌افزاید: از مسئولان خواهش دارم که به تولیدات و صنعت داخلی بها بدهند تا بتوانیم محصولاتی با کیفیت ارائه کنیم، محصولات با کیفیتی که حتی قیمت کمتری نسبت به محصولات خارجی دارند برای مثال اگر قیمت یک محصول خارجی ۹۰۰ هزار تومان است، قیمت مشابه داخلی آن  ۶۰۰ هزار تومان است.

موسوی در پایان گفت: از مردم هم در خواست داریم نسبت به خریدهای خود توجه داشته باشند تا احیاناً اجناس تقلبی که در کارگاه‌های غیرقانونی زیرزمینی تولید می‌شوند را به عنوان جنس خارجی نخرند، البته نظارت‌های کافی در استان البرز انجام می‌شود ولی از اوضاع دیگر استان‌ها بی خبریم.

 

 

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید