پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیافتتاح فاز یک بندر چابهار

افتتاح فاز یک بندر چابهار

فاز اول توسعه بندر شهید بهشتی چابهار لحظاتی پیش با حضور رئیس‌جمهور و جمعی از مقام‌های مسئول افتتاح رسمی شد.


به گزارش رتبه آنلاین، با حضور رئیس جمهور و با اجرای عملیات تخلیه کانتینر از یک فروند کشتی کانتینری در اسکله کانتینری بندر شهید بهشتی چابهار، امروز فاز یک توسعه این بندر افتتاح رسمی شد.

پیش از این 3 فروند کشتی در بندر شهید بهشتی چابهار پهلو گرفته و تخلیه شده بودند.

بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور از مزایای ویژه‌ای نظیر موقعیت جغرافیایی مناسب و ترانزیتی برخوردار است، همچنین دسترسی این بندر به آب‌های آزاد موجب شده است که کشورهای آسیای میانه، هند، چین، افغانستان، پاکستان، عراق و کشورهای اروپایی نیز مایل باشند از این بندر برای عبور کالاهای خود استفاده کنند.

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء پیمانکاری اجرای فاز یک توسعه بندر شهید بهشتی چابهار را برعهده داشت.

برای تکمیل‌ بندر چابهار تاکنون حدود یک میلیارد دلار هزینه شده است؛ در‌ بندر شهید بهشتی 203 هکتار اراضی استحصال شده است و مساحت حوضچه آرامش بندر، 300 هکتار است.

شرکت اپراتور ایرانی از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی 403 میلیون دلار تجهیزات وارد این بندر خواهد کرد، همچنین شرکت هندی 85 میلیون دلار در قالب سرمایه‌گذاری و‌ در گام دوم 150 میلیون دلار، در این بندر هزینه خواهد کرد.

بنابر‌این گزارش، قرارداد با هندی‌ها 10 ساله و به صورت BOT در قالب ترانزیت، ترانشیپ و صادرات است و پس از آن تجهیزات تحویل ایران می‌شود.

در بندر شهید بهشتی چابهار فعلا 2 پست اسکله کانتینری و 3 پست اسکله غلات وجود دارد که پس‌کرانه اسکله کانتینری 32 هکتار و پس‌کرانه اسکله غلات 33 هکتار است؛ ظرفیت بندر 8.5 میلیون تن در سال است.

در این بندر امکان پهلوگیری کشتی با ظرفیت 120 هزار تن و آبخور 16 متر وجود دارد.

با تکمیل خط‌ آهن چابهار-زاهدان که هم‌اکنون با پیمانکاری قرارگاه خاتم در حال انجام است، این بندر اقیانوسی به شبکه سراسری ریلی متصل می‌شود.

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید