جمعه 31 فروردین 1403
خانهاخبار روزافتتاحیه داووس با طعم انتقاد/ جهانی‌شدن درخشش خود را از دست می‌دهد

افتتاحیه داووس با طعم انتقاد/ جهانی‌شدن درخشش خود را از دست می‌دهد

ناندرا مودی نخست وزیر هند در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داوس سوییس گفت:«حمایت کشورها از تولید داخلی رو به افزایش است و جهانی شدن درخشش خود را از دست می دهد، با این حال هند تجارت آزاد را اساس خود قرار داده است.»

به گزارش خبرآنلاین به نقل از رویترز، مودی که در راس یک هیات بزرگ از تجار و نمایندگانبخش خصوصی این کشور به داووس سفر کرده، اولین نخست وزیر هند در 21 سال گذشته استکه در این اجلاس شرکت کرده است.سفری که هدفش نمایشی از قدرت اقتصادی و پتانسیل هایبالای رشد این کشور در شاخص های جهانی است.

نظرات او بر پایه افزایش موانع تجاری است که پیشاز این دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا درباره آن سخن گفته بود و روی سخن نخستوزیر هند حمایت ازسیاست های داخلی این کشور در مقابل بزرگترین اقتصاد جهان است.

مودی در سخنرانی افتتاحیه مجمع جهانی اقتصادگفت:«به جای جهانی شدن،محافظه کاری افزایش یافته است؛کشورها آرزوی خود را نجات ازجهانی شدن و تغییر جریان جهانی شدن می دانند.»

او اضافه کرد:«نتیجه این دیدگاه این است که ماشاهد انواع جدیدی از موانع تعرفه ای و غیر تعرفه ای هستیم.مذاکرات تجارت دوجانبه وچندجانبه متوقف شده است.»

به گفته نخست وزیر هند،سرمایه گذاری های مالیخارجی کاهش یافته و زنجیره تامین مالی جهانی نیز رو به کاهش است.

از زمانی که ترامپ رییس جمهور آمریکا سیاست «اولآمریکا» را برای افزایش سرمایه گذاری دراین کشور در دستور کار قرارداده، این سیاست رشد اقتصادهای نوظهوری مثل هند را تحتتاثیر قرار داده است.

ترامپ در جریان مبارزات انتخابات 2016 آمریکا جهانیسازی را متهم کرد که سبب شده ساختار اقتصاد آمریکا از بین برود، زیرا شرکت ها بهدنبال کاهش هزینه های تولید،کسب و کار را به کشورهای دیگر از جمله مکزیک انتقالداده اند.

مودی همچنین گفت که تغییرات آب و هوایی تهدیدبزرگی برای جهان است،اما جهانی برای مقابله با آن به توافق نرسیده است. او گفته کههر کسی می خواهد میزان کربن را کاهش دهد، اما کشورهای ثروتمند جهان آماده کمک به اقتصاد کشورهای توسعه یافته نیست.

هند یکی از سریعترین رشدها را در اقتصاد جهانی دارد،رشدیکه سبب شده این کشور یکی از کشورهای آلوده در جهان قرار دهد.با این حال نخست وزیراین کشور می گوید که با افتخار برای کمک به پاک کردن محیط زیست تعهد می دهد،هرچندکه ترامپ از کنفرانس پاریس  خارج شده است.

منبع : خبرآنلاین

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید